ANNONS
Annons

Pentax mm billiga teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrilleG

Medlem
Hej

Är nu på gång att investera en Pentax K100D, vilket verkar vara en fin kamera. Liten, bildstabilisering och hyffsat pris. Då jag gärna fotar vilda djur är en telezoom på sin plats (Är i dgasläget bortskämd med Fujifilm s5000 10x optiska zoom).

Varför är en del telezoomar (inte bara Pentax, även Sigma etc.)så billiga, man får ju ett 300 för 1500:-, är det skit man köper då?
Hade tänkt att hålla mig till Pentax objektiv då dessa verkar vara bra. Är ABSOLUT inget proffs, ganska ny i gamet.

Någon som har erfarenhet av dessa objektiv, eller rent av någon bild som visar kvalitén.

Mvh
Christian

Pentax 50-200 är mycket bra trots det låga priset, Samsungs variant kan du få på expert för 1000 spänn. Måste vara det mest prisvärda objektivet som finns, all time.

Vill man ha ljusstyrka blir det dyrare, Sigmas 70-200/2.8 kostar drygt 8.000 men sägs vara mycket bra och framförallt snabbt.

Andra dyra men bra Pentaxlinser som kommer till våren 50-135/2.8 usm och 60-250/4 usm

Hittar du nått annat som är mycket billigt är det förmodligen inte speciellt bra.

En 300mm för 1500kr? Vad är det för fabrikat och ljusstyrka? Det finns billig optik, en del lite bättre en del lite sämre. Om du inte behöver ljusstyrka kan du klara dig rätt billigt. Men ska du ha ett ljusstarkt objektiv, specielt med samma bländare på hela brännvidden, blir det dyrt.

Ett exempel är TAMRON OBJEKTIV AF DI 70-300/4,5-5,6 som kostar 1320:- på Dustin. Gissar att det är samma som recenseras på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12894

Själv handlade jag Samsung 50 - 200 alldeles nyss och den verkar vara välbyggd och så, trots att den är liten och lätt. Det är väl fördelen med apsformatet, att grejerna blir små. Har inte hunnit kolla några bilder på datorn eller skrivit ut än, men det verkar lovande.

Jag har en Pentax 80 - 320 också, den ger faktiskt riktigt bra bilder. Har använt den till en del porträtt och blivit mycket positivt överraskad. Den är rätt tung och känns inte riktigt så gedigen rakt igenom som 50 - 200, den glappar mer i fokusringen och klunkar på ett roligt sätt vid manuell fokusering. Jag har använt den över hela zoomomfånget och den ger bra skärpa hela vägen, men ut mot ändläget är den sämre, dock ingen katastrof. Jag gav 900:- för min begagnad och det tycker jag är rena fyndet.

Har dessutom en skjutzoom, en Cosina 100 - 400, men den har jag knappt använt, för stor, tung och verkar ge tveksamma bilder. Betydligt sämre byggkvalitet också. Har inte ens provat den på min ist*D. Kanske ska göra det, man kan ju bli överraskad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar