Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax ME Super - går ej trycka av

Produkter
(logga in för att koppla)

Furir Ulv

Ny medlem
Far min har en fin gammal Pentax, som tar riktigt fina bilder. Dock har det på senare år uppstått ett problem! När man dragit fram filmen, och ska trycka av...så funkar det inte! Knappen är helt stum. Efter att ha dragit fram massa film utan att kunna ta någon bild, kan man trycka av en...sedan tar det stopp igen. Kanske 4-5 bilder kan man få på en hel rulle.

Är det någon som har någon idé om vad som är problemet? Går det att åtgärda själv, om man är lite händig, eller är det bättre att lämna in den? I så fall, är det dyrt att laga?

Mvh Ida Poucette

Har den stått länge utan att bli använd? Kan vara smörjmedel som torkat ihop och något som inte glider som det ska.

Far min har en fin gammal Pentax, som tar riktigt fina bilder. Dock har det på senare år uppstått ett problem! När man dragit fram filmen, och ska trycka av...så funkar det inte! Knappen är helt stum. Efter att ha dragit fram massa film utan att kunna ta någon bild, kan man trycka av en...sedan tar det stopp igen. Kanske 4-5 bilder kan man få på en hel rulle.

Är det någon som har någon idé om vad som är problemet? Går det att åtgärda själv, om man är lite händig, eller är det bättre att lämna in den? I så fall, är det dyrt att laga?

Mvh Ida Poucette

Låter som om det kommit skräp mellan knappen och omgivningen. Kanske bäst att låta ngn tekniker titta på det. Jag har en ME Super liggande och jag tittade på den och skulle nog inte våga mig på en demontering själv.

Hej!

Jag har en Pentax ME (inte super). På den finns en vred runt avtryckaren där ett läge är märkt L för låst. Om den står där är avtryckaren helt stum. Kanske den står i ett mellanläge eller har blivit lite sliten så att läget är odistinkt. Jag vet inte, men gissar att supermodellen har ett liknande vred. Prova då att vrida det fram och tillbaks och se om det blir nån skillnad.

//Lars

Hej!

Jag har en Pentax ME (inte super). På den finns en vred runt avtryckaren där ett läge är märkt L för låst. Om den står där är avtryckaren helt stum. Kanske den står i ett mellanläge eller har blivit lite sliten så att läget är odistinkt. Jag vet inte, men gissar att supermodellen har ett liknande vred. Prova då att vrida det fram och tillbaks och se om det blir nån skillnad.

//Lars

ME Supern har ett motsvarande vred. Var uppe på vinden igen och kollade men mitt låser bara om vredet ligger i låst (L) position, varje 100dels millimeter därifrån och avtryckning kan ske. Men det kan ju vara så att Idas är lite sliten.

Det låter som det är ett litet skitfel, dvs en bagatell om man bara kunde hitta buggen. Att lämna in låter inte helt ekonomiskt försvarbart, men det är synd att bara låta den gå hädan.
Jag skulle nog kolla runt lite mer på nätet, tjata i forum etc. och försökt fixa det själv.

Tack för alla tips! Far kom hit med kameran idag, och vi har pillat och rengjort lite varstans. Troligtvis var det lite jox runt knappen eller torkat smörjmedel eller något i den stilen för nu fungerar den perfekt, iaf utan film i....ska testa det också men det borde inte vara något problem.

Så nu ska den gamle trotjänaren tas i bruk igen! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar