Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k7d säljer bättre än Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ut som pentax har gjort en riktig kanonkamera.

Det verkar som om det endast är huset utan kitobjektiv som avses, dessutom är den dyrast på listan och ändå kommer in på försäljningsplats nio. Är inte så bra på japanska.

Verkar bra för den svenska framtiden..

Mvh // "Peking" Ulf

K7 UTAN objektiv säljer bättre än D90 UTAN objektiv...
tror inte siffrorna ser lika roliga ut för k7 om man kollar på totalt antal kameror (inkluderat alla kiten med olika objektiv)

Det finns tre olika sorters lögner...

oskyldiga lögner, grova lögner och statistik.

Men absolut bra att Pentax säljer av K7D.Jättekul både för Pentax-ägarna och för marknaden.

http://bcnranking.jp/category/subcategory_0008.html

Det ser ut som pentax har gjort en riktig kanonkamera.

Listan är de 10 mest sålda kamerorna i Japan just nu.

Kan vara kul att veta för er pentaxfantaster här på forumet. Själv bryr jag mig dock inte ;)

Hehehehe tja o Nikon D90 har ju funnits på marknaden ett tag nu...så marknaden är nog hyffsat mättad på just den modellen..inte så konstigt att Pentaxen säljer mer just för tillfället då alla som kör Pentax nu ska/måste uppgradera till denna nya fina kamera plus att en så fin/välspecad kamera till ett bra pris lockar till sig endel nya kunder till systemet också.

Hade varit mer intressant att återkomma med en jämförelse när båda modellerna har utgått o jämföra/se vilken modell som sålt mest totalt under sin "livslängd"(hus,hus+kit mm)...troligtvis hamnar K-7an långt efter D90in i ex antal sålad enheter i en sådan jämförelse.

I Råd och Rön testar de ett 10-tal olika modeller. D90 kom visst på Jumboplatsen

Om samtliga tre Pentaxmodeller får ettor i betyg för bildstabiliseringen så vi ska nog akta oss för att referera till det testet:)

Skämt åsido sätter jag ingen större tilltro till det.

I Råd och Rön testar de ett 10-tal olika modeller. D90 kom visst på Jumboplatsen

Jag har själv testat och jämfört många av de inblandade kamerorna och ställer mig mycket frågande både till resultatet och urvalet.

De har blandat friskt mellan billiga och dyra kameror, men verkar inte i bedömningen ha tagit med sådana faktorer som faktiskt blir bättre hos dyrare kameror (som snabbare och träffsäkrare AF).

De menar att bland annat Nikon D60 är en bättre kamera än D90 och att Canon 1000D är bättre än både 450D och 50D. Och detta då tydligen utan att väga in priserna vilket får hela testet att framstå som lindrigt sagt märkligt ...

De hävdar vidare att de olika stabiliseringsfunktionerna (i kamerahus eller optik) inte fungerar så bra vilket i alla fall jag ställer mig ytterst frågande till. Både kamera- och objektibstabilisering fungerar enligt min erfarenhet utmärkt.

De nämner till exempel som en viktig fördel hos Nikon D90 att bildskärmen kan användas som sökare, men nämner inte detta som en fördel hos Sony A350 som ju har en avsevärt mer användbar sådan funktion.

Det enda jag så där spontant kan hålla med dem om är att de tre högst placerade kamerorna (Canon Eos 1000D, Eos 450D och Sony A350) verkligen är mycket bra instegskameror. Men rangordningen i stort ställer jag mig djupt skeptisk till.

Det är givetvis imponerande av Pentax att de lyckas sälja så mycket av en kamera som inte ens finns, och det lyckas ju inte ens Nikon med. :) :) :)

(kameran heter K-7 och inte K7D).

Fungerar inte stabiliseringen i Pentax?

Med tanke på att testet i Råd och rön har hårt kritiserats av Nikon bör man väl akta sig för att kritisera testet som sådant. Men jag är mycket förvånad då testarna INTE ser någon skillnad alls med påslagen antiskak jämfört avslagen. Hur har man då gjort då man testat bildstabben?

Alla som har hållit en Pentax K200,K10, K20 eller en K-M och som slagit av och på stabben jämfört bilderna ser en tydlig skillnad på bilderna under förutsättning att:
Man har en lång slutartid åtminstone 1/15-dels sekund eller längre samt att bildmaterialet i sig ger möjlighet till korrekt tolkning.

Det här gjorde att jag lite mer vetenskapligt testade själv. Eftersom antiskaksystemet i Pentax är likvärdigt tillverkat så använde jag min K 10 D.

Satte fast kameran på ett hemmatillverkat skakbord gjort av en gammal högtalare som via en tongenerator kan skaka bordet i alla fall uppåt en 1000 Hz och med en varierbar amplitut(slaglängd) som mest 2 mm xmax. så det skakar rejält.

Jag skakade kameran och använde tidsutlösningen för att få en spegeluppfällning och använde tider från 1/15-dels sekund och nedåt. I de bilder som producerades kunde då jag se en skillnad och alla de andra personer som också betraktade samma bildmaterial. För att se om det var någon skillnad mot en handhållen kamera prövade jag att nöjaktigt skaka kameran med och utan stabb. Även där såg man en tydlig skillnad.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan slå ut systemet om man skakar i bord med en hög frekvens men om det är så vet jag ej. Vidare klarar ju systemet inte hur långa tider som helst. Så systemet fungerar åtminstone på min kamera under de förhållanden som jag beskrivit. I fält upplever jag också att antiskaken fungerar utmärkt.

Då kommer frågan igen. Testarna på R&R upplevde ingen skillnad alls? Varför då? Hur gjorde de testet? Är Pentax antiskak dåligt i test? Men då borde ju andra tester som gjorts kommit fram till detta vilket de inte gjort...

Jag är för närvarande mycket undrande och behöver ett antal svar för att förstå hur det hela hänger ihop.

Här under finns det ett en länk till ett bildspel i en zippad mapp Bildpelet är en exefil och innehåller 4 bilder.
2 med stabb och 2 utan. De bilder som är filmärkta hand är handhållen kamera och fritt skakade.
Inställning tongenerator 50 Hz 0,5 mm amplitud

http://www.ingemarbasth.se/Skaktestpentax.zip

Då kommer frågan igen. Testarna på R&R upplevde ingen skillnad alls? Varför då? Hur gjorde de testet? Är Pentax antiskak dåligt i test? Men då borde ju andra tester som gjorts kommit fram till detta vilket de inte gjort...

Jag är för närvarande mycket undrande och behöver ett antal svar för att förstå hur det hela hänger ihop.

Kom igen nu "Pentaxianer"...på dem (R&R) ni oxå :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar