Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K7 eller...

Produkter
(logga in för att koppla)

Järn1

Medlem
.. någon som har något annat alternativ?

Jag står i begrepp att börja fota lite mer aktivt än tidigare. Tidigare erfarenhet av fotografering är med diverse kompaktkameror, alltså har jag mycket ringa erfarenhet av den här "världen".

Då det kommer till utrustning har jag absolut ingen aning vad som passar mig bäst. Jag har dock har läst mycket kloka inlägg här på forumet och även hört mig för en hel del i fotoaffärer.
Med tanke på att jag inte riktigt vet hur mycket och framför allt vad jag kommer att fota så är det otroligt svårt att välja utrustning.
Med tanke på vad jag tidigare har fotat med kompaktkameror så tror jag att mina huvudsakliga motiv kommer att bli, lanskap, hav, djur (dels under jakt och även när det inte är jaktsäsong), närbilder blommor (&bin;) och sportbilder på sonen när han lirar fotboll. Jag vill ha en kamera som tål lite stryk och som inte är överdrivet känslig mot fukt.
Då det gäller objektiv kan jag också väldigt lite, men jag vet att jag vill ha möljighet till att zooma in ordentligt. Dels i naturen men som sagt även då sonen lirar boll.

Jag har bla. tittat på följande kameror (har en budget inkl. 2 objektiv på ca 12000kr):
Nikon D90 (18-105VR)
Nikon D7000 (18-105) (lite över budget.... men väldigt intressant;)
Canon 550D (18-55/55-250)
Pentax K-7 (18-55/55-300)

Just nu lutar det mest åt Pentaxen, för dess tysta mekanism, dess vädertåliga och gedigna hus, dess 5,2 bilder/sek. och för enligt mig bra pris.

Med tanke på alla kloka inlägg och råd som tidigare har skrivits i forumet, så hoppas jag på lika kloka råd rörande mina tankar :)

Tack på förhand!
 
Av dom skulle jag nog välja Pentax K-5 eller Nikon d7000, och eftersom k-5 inte var med på listan så blir det d7000.

K-7 är inte dålig, men d7000 och K-5 spelar i en högre division...
 
Tack Leif för din synpunkt, det uppskattas.

Ja, K-5 och D7000 spelar i en annan division...
Med tanke på att jag är totalt ny inom ämnet så är jag ute efter "most value for money" och samtidigt ett hus som jag kan växa i under några år.

K-7:an med 18-55 och ett 55-300 går lös på ca 12500kr. vilket jag själv upplever vara ett schysst pris. D7000 med liknade "lulllull" ligger ca +5000kr och K-5 på ca +3500kr, för en nybörjare känns det lite onödigt.

Sedan är frågan om det räcker med 200mm eller om man skall ha 300mm objektiv för att fota distans...
 
Om jag vore som du och stod inför nyköp hade det blivit D7000 eller K5.Pentax har vad man läst och hört haft problem med den tidigare K7:an pga sensorn och t.o.m. deras minsting har "bättre" bildkvalite men det har dom rättat till med nya K5 som tycker jag är en helt fenomenal kamera.Själv har jag en D90 som också är en väldigt bra kamera lik D7000,kanske också något att fundera på,du får då lite pengar över till bättre optik.Men titta på D90,D7000 eller K5 är mitt råd till dig ! Lycka till !
 
Du kan också vänta med att köpa den långa zoomen till nästa år. Den vanliga gången är annars att man börjar med kit-zoomen, sen vill man zooma mer och köper en budget-telezoom (eftersom de fina zoomarna är tokdyra).

Då upptäcker man att det där med tele var inte så himla roligt (man kommer aldrig tillräckligt nära) och så skaffar man en vidvinkelzoom. Samtidigt upptäcker man att gamla fasta manuella objektiv ( i mitt fall Pentax M-serie) för ett par hundringar på tradera spöar skiten ur zoomarna man har, fast de är lite långsamma att använda. Så då börjar man drömma om Pentax Limited serien. Ungefär hit har jag kommit. Fast först ska jag skaffa K-5an, om inget oförutsett dyker upp i kommande tester...
 
Vad mycket lättare allt blev när jag bad om råd på forumet -NOT!!

Jag hade nästan bestämt mig för K-7.an, men nu får jag börja om igen ;)
Jag har försökt läsa på efter att ni kom med era råd om D7000 och K-5.an, så mycket som jag som amatör-amatör kan förstå...
Vad jag förstår så har K-5.an ett bättre väderskyddat hus jmfrt med D7000?
Dessutom så är Pentax väderskyddade objektiv en hel del billigare jmfrt med D7000?
För mig är nog väderskyddet viktigt, jag kommer nog krypa omkring i skogen och "skjuta" djur.

Det är ganska fantastiskt det här med prylar, ens budget tenderar alltid att spricka.
För några dagar sedan var jag inne på att köpa något liknade Nikon D3100 kit 18-55/55-300, nu är jag mer inne på en K-5.a kit 18-55/50-200WR. 6000 kronor upp, men är det värt det? Jag tror faktiskt det.

Var hittar jag bra tester eller sidor där folk skriver om sina erfarenheter om dessa kameror?

Tack för alla bra tips hittills!!
 
Jag skulle nog valt K-5:an då den har bättre brusprestanda, lägre ISO och lite snabbare serietagning(7bps) än K-7:an som har 5,2bps. Men är inte detta så viktigt för dig är K7:an ett lite billigare alternativ än K-5.
Nu finns det ju bra program som tar bor brus utan att ta bort för mycket detaljer, t ex "Noise Ninja" och "Nik Software: Dfine"
Om du köper K-7 så har du ju lite pengar över till att köpa ett lite längre objektiv nästa år eller när du har råd t ex, http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-Star-300mm-F4-SDM-Lens.html plus en telekonverter, http://www.sigmaphoto.com/shop/14x-teleconverter-ex-apo-dg-sigma

///Anders S
 
K-5 är som en hottad D7000 så den skulle nog jag välja av de två.
Har själv K-7 och är mycket nöjd med den.Har aldrig haft nå't problem
med bruset.Dessutom säljsden ju nu till bra pris.Tror inte du ser nå'n skillnad på bilderna.
Är man inte specifikationsnörd så kan du köpa den med gott samvete,
du kommer inte att bli besviken.
 
Jag har inte blivit specifikationsnörd ännu, men jag är nog på god väg...

När man ändå skall göra en hyffsat stor investering så vill man ju ha bra prisvärda grejer.
Jag har kollat runt lite på de länkar ni har hänvisat till, man blir ju inte mindre sugen.
Hoppas bara att kameran kommer snart och att K-5.an är så bra som specifikationen gör gällande!?

Återigen mycket bra inlägg, det börjar klarna för mig nu :)
 
Jag har inte blivit specifikationsnörd ännu, men jag är nog på god väg...

När man ändå skall göra en hyffsat stor investering så vill man ju ha bra prisvärda grejer.
Jag har kollat runt lite på de länkar ni har hänvisat till, man blir ju inte mindre sugen.
Hoppas bara att kameran kommer snart och att K-5.an är så bra som specifikationen gör gällande!?

Återigen mycket bra inlägg, det börjar klarna för mig nu :)

Det du kommer att märka i skillnad mellan K5 och K7
är just möjligheten att fota i svagt ljus, tex gryning/Skymning utan stativ.
Om det är mycket viktigt, välj K5, annars K7.

I och för sig, med K7 och en gammalt objektiv(=billigt) som 50/1,4
kan du ta en bild med f2 och 1/30s på 3200iso.
Motsvarande med K5 och standardzoom blir f5,6 och 1/30s på 25600iso.
Så ett ljusstarkt objektiv med stor öppning är viktigt oxå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.