Annons

Pentax K5 val av optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Studiomats

Aktiv medlem
Hej!
Var och hämtade ute en ny K5 på Scandinavianphoto i Malmö igår(lördags).
De hade bara en hemma och det var med kitlinsen 18-55.
Har beställt Pentax 10-17 fisheyezoom och en tamron 90 macro. Men nu undrar jag om det finns några här som har någon erfarenhet av Pentax 50-135 2,8 och Pentax 200 2,8.
Går i valet att införskaffa mig några extra objektiv men vet inte riktig om de är värda sina pengar, finns ju andra tillverkare. Vad har ni för erfarenheter?
Har en hel del canon utrustning och vill ha Pentaxen till att ta över en hel del macro och landskap. Men är rätt okonventionell av mig och jobbar gärna med olika objektiv ihop med mellanringar.

Spåna gärna fritt, är ny på Pentax efter 7 år med Canon och 14 år med Nikon.

Hej!
Var och hämtade ute en ny K5 på Scandinavianphoto i Malmö igår(lördags).
De hade bara en hemma och det var med kitlinsen 18-55.
Har beställt Pentax 10-17 fisheyezoom och en tamron 90 macro. Men nu undrar jag om det finns några här som har någon erfarenhet av Pentax 50-135 2,8 och Pentax 200 2,8.
Går i valet att införskaffa mig några extra objektiv men vet inte riktig om de är värda sina pengar, finns ju andra tillverkare. Vad har ni för erfarenheter?
Har en hel del canon utrustning och vill ha Pentaxen till att ta över en hel del macro och landskap. Men är rätt okonventionell av mig och jobbar gärna med olika objektiv ihop med mellanringar.

Spåna gärna fritt, är ny på Pentax efter 7 år med Canon och 14 år med Nikon.

Om det är något Pentax-objektiv man ska ha som ägare av ett Pentax-kamerahus så är det DA* 50-135/2.8. Det är ett fantastiskt objektiv på många sätt. Den har intern zoom, den är relativt kompakt, den är vädertätad, den har inbyggd och tyst fokusmotor, fast bländaröppning. Dessutom så producerar den riktigt krispiga bilder och snygg bokeh. Jag älskar min. Den har varit inne på garantireparation två gånger för felande fokusmotor. Misstänker att första reparationen, trots att det stod på följesedeln, inte innebar byte av motorn eftersom den strulade kort därefter. Detta kan vara bra att veta inför eventuellt köp. Satsa på en ny om du är rädd för problem alternativt köp en begagnad med papper på att den blivit reparerad.

Om det är något Pentax-objektiv man ska ha som ägare av ett Pentax-kamerahus så är det DA* 50-135/2.8. Det är ett fantastiskt objektiv på många sätt. Den har intern zoom, den är relativt kompakt, den är vädertätad, den har inbyggd och tyst fokusmotor, fast bländaröppning. Dessutom så producerar den riktigt krispiga bilder och snygg bokeh. Jag älskar min. Den har varit inne på garantireparation två gånger för felande fokusmotor. Misstänker att första reparationen, trots att det stod på följesedeln, inte innebar byte av motorn eftersom den strulade kort därefter. Detta kan vara bra att veta inför eventuellt köp. Satsa på en ny om du är rädd för problem alternativt köp en begagnad med papper på att den blivit reparerad.

Tack! Jo den har varit en av de jag har varit sugen på. Har ett 70-200 2,8 is till Canon systemet och känner att den hade passat perfekt till Pentaxsystemet. Blir ju samma brännvidd, kör ff på Canon.
200 mm ser också väldigt intressant ut pga storleken. Kanske båda när ekonomin tillåter.

Tamron har två guldkorn i zoomarna 17-50/2,8 och 70-200/2,8 :)

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

Jag har själv nyligen köpt en k-5:a och satsat på de gluggarna som Matti nämner. Än så länge är jag supernöjd...

Om det är landskap och makro som gäller,så rekommenderar jag starkt DA 14/2,8.
Den är större och tyngre än DA 15/4,men jag har bägge och DA 14 har mindre distorsion och aning lägre kontrast,vilket ger bättre detaljrikedom i lågdagrarna.
Synd att du redan beställt ditt makro,för jag skulle rekommendera Pentax D-FA 100/2,8 WR.
Byggd i metall och vädertätad samt grymt skarp med perfekt färgåtergivning.
Men Tamrons 90:a är också bra,bara inte riktigt i samma liga.

Om det är landskap och makro som gäller,så rekommenderar jag starkt DA 14/2,8.
Den är större och tyngre än DA 15/4,men jag har bägge och DA 14 har mindre distorsion och aning lägre kontrast,vilket ger bättre detaljrikedom i lågdagrarna.
Synd att du redan beställt ditt makro,för jag skulle rekommendera Pentax D-FA 100/2,8 WR.
Byggd i metall och vädertätad samt grymt skarp med perfekt färgåtergivning.
Men Tamrons 90:a är också bra,bara inte riktigt i samma liga.

Är lite besviken på Tamron 90mm faktiskt, bildkvaliten är det absolut inget fel på men byggkvaliten är ju inte i topp. Skulle nog köpt Pentax macrot ändå. 14 mm har jag varit väldigt sugen på som ett komplement till min fisheye zoom känns som om den kommer vara en väl använd glugg. 15 mm har jag sneglat på också men om det är mindre distorsion på 14 så är ju valet lätt.

Håller med...min 70-200 är snorskarp redan från största bländare :)

Det som stör mig mest är nog att det inte är inbyggd motor på linsen men samtidigt så är jag inte i stort behov av snabb af. Men sen är det fasta 200 mm från Pentax en glugg jag känt på och den är ju så smidig.

Finns det konverter till pentax systemet som är av bra kvalité?

Det som stör mig mest är nog att det inte är inbyggd motor på linsen men samtidigt så är jag inte i stort behov av snabb af. Men sen är det fasta 200 mm från Pentax en glugg jag känt på och den är ju så smidig.

Finns det konverter till pentax systemet som är av bra kvalité?

Tycker den är skapligt snabb i AF även med K5:ans inbyggda motor. Funkar för mig...dock är jag inte någon extrem sportfotograf edyl :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Tycker den är skapligt snabb i AF även med K5:ans inbyggda motor. Funkar för mig...dock är jag inte någon extrem sportfotograf edyl :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jag får nog åka och testa, det är ju någon tusenlapp i skillnad på de två gluggarna. Behöver inte så vansinnigt snabb af jag heller. Är väl bekväm med canon och deras motorer i objektiven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar