Annons

Pentax K5 18-55mm/50-200mm, ok tele-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomtefar

Medlem
Går i uppgraderingstankar från min Nikon D40 och har siktet inställt på en Pentax K-5.
Fotar mest skidåkning, MTB, natur och vilda djur. Pentax-ens 7fps och bättre sensor i mörker är det som lockar mest.
Någon som har åsikter om medföljande 50-200mm-objektivet? Är det något att ha eller ska man satsa på ett annat tele-zoom när det ska fotas djur på lite avstånd när solen börjar gå ner?

Skulle nog råda dig att gå på pentax 55-300 istället.
Sen finns ju Sigmas/Tamrons 70-200/2,8 , fast de kostar ju lite mer :(

Skulle nog råda dig att gå på pentax 55-300 istället.
Sen finns ju Sigmas/Tamrons 70-200/2,8 , fast de kostar ju lite mer :(

Låter som ett klokt val med denna, om Du inte vill gå på en Sigma 120-400 som också är en bra zoom för iaf djurfoto men kanske mindre bra till sport det har jag inte kollat, men man kan aldrig ha nog med brännvidd som natur/djur fotoggraf så därav förslaget på 300mm.

Har en Tamron 28-300 på min K-5 och de används ofta på brännvidder mellan 200-300 så skulle känna mig rejält handikapapd utan de sista 100mm, även den är bra för det Du söker om Du vill ha allt i ett, men har Du en 18-55 så är ju vidvinkelområdet täckt.

Har Du pengaran så skulle jag rekomendera att Du till K-5 väljer ett Tamron 17-50 f2,8 och ett Pentax 55-300 det är i mina ögon en bättre kombo är det som följer med för de behov Du beskriver, ev kompleterat med en fast 300-400mm ihop med en TC 2X, men allt hänger på budget.

Tackar så mycket för svaren!
Lutar då åt en Pentax k-5 med 18-55mm kit-objektiv. Det följer ju nästan med på köpet så det känns dumt att bara köpa huset.
Det får då duga till skidåkningen och vardags-fotande sålänge då jag föredrar att ha med lite bergstoppar framför leendet på åkaren :)
Kompletterar med ett tele-zoom som går upp mot 300, antagligen Pentax som tipsats om, ligger lagom i pris. Budgeten är begränsad men inte fast...

Skulle det finnas fler/bättre möjligheter enligt ovan om man satsade på en Nikon D7000 istället?

Tackar så mycket för svaren!
Lutar då åt en Pentax k-5 med 18-55mm kit-objektiv. Det följer ju nästan med på köpet så det känns dumt att bara köpa huset.
Det får då duga till skidåkningen och vardags-fotande sålänge då jag föredrar att ha med lite bergstoppar framför leendet på åkaren :)
Kompletterar med ett tele-zoom som går upp mot 300, antagligen Pentax som tipsats om, ligger lagom i pris. Budgeten är begränsad men inte fast...

Skulle det finnas fler/bättre möjligheter enligt ovan om man satsade på en Nikon D7000 istället?

Köp K-5an med kitobjektivet 18-55 WR, då har du ju hela systemet väderskyddat, + att det gör väldigt bra ifrån sig för att vara ett kit-objektiv. Komplettera med andra objektiv efter behag.

Bilder med 18-55 WR finns ju t.ex. här:
https://www.pentaxforums.com/forums/lens-sample-photo-archive/153057-super-multi-coated-pentax-da-18-55mm-f3-5-5-6-al-weather-resistant-lens-samples.html

Och här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19259

Mvh Pär

Kamera är nu beställd! Pga. ett bra paketpris och att 55-300 verkar vara svårt att få tag på blev det en Pentax K-5 med de båda kit-objektiven för mindre än 8000 sek.
Siktar in mig på att sälja den medföljande tele-zoomen och uppgradera i efterhand.

Trots att det råkade bli standard-paketet tackar jag så mycket för tipsen!
Nu återstår bara ett par dagars jobbig väntan, aarrggghh......

Kamera är nu beställd! Pga. ett bra paketpris och att 55-300 verkar vara svårt att få tag på blev det en Pentax K-5 med de båda kit-objektiven för mindre än 8000 sek.
Siktar in mig på att sälja den medföljande tele-zoomen och uppgradera i efterhand.

Trots att det råkade bli standard-paketet tackar jag så mycket för tipsen!
Nu återstår bara ett par dagars jobbig väntan, aarrggghh......
Du, det var ett klipp och jag är lite avundsjuk! Inte för att jag tycker samma summa för bara k-5 plus 18-55 var dyrt heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar