Det förefaller som jag hade fel om OS på 70-200 men då detta först förmedlades hade jag ingen anledning att ifrågasätta då Tamron inte har VC till alla fattningar. Detta ändrar dock inte min rekommendation till Sony - för mindre pengar får man nästan samma prestanda med Tamron 70-200 f u snabb AF då bildstab redan finns i huset,
Vad gäller de andra punkterna gjorde DU en värdering av EVF, inte jag. Hos de andra finns OVF men Sony A77 har EVF - punkt.
Jo, jag har gjort en värdering och framhåller massa saker som är bra med Sony.
Stabilisering i objektivet på ett så kort tele som 70-200 tillför inget anser jag, bättre att använda kamerahusets stabilisering för det anser jag, men det är alltid bra att ha ett val som sagt.
Beträffande Tamron 70-200/2,8 så har jag haft ett sådant och det i absolut toppl´klass i bildkvaliten, sjukt bra, men pga sin låga utväxkling i skruvdrivningen av AF så är det långsamt vid fokusering. Sigmas HSM är avsevärt mycket bättre och den senaste versionen är förbättrad optiskt. Sony 70-200/2,8G SSM är underbart bra, men alldeles för dyrt för min smak tyvärr.
Det finns ett smart retoriskt knep som är svårt att se om man inte är uppmärksam. Om man har en agenda att framhålla tesen A framför B, men vill framstå som att man är helt oberoende och saklig för att vinna trovärdighet så kan man framhålla några fördelar med A, fast utvalda så att de inte är så viktiga fördelar och så skapas illusionen av att det är det enda som finns. Gärna också smyga in ett litet fel som sedan när det påpekas så faller det ytterligare.
T.ex. så här:
"Sony A77 - bäst AF vid filmning, bildstab sökare, bäst bps men notera elektronisk sökare. Sony gör också bra HDR i kameran och en fungerande sweep panorama - skoj om man tycker om det."
Utan att ljuga kan man skapa en skev bild genom att utelämna saker. Så A77 har fördelar med panorama (även i 3D förresten, vilket är helt unikt, det är riktigt coolt!) så är den ett bra val annars inte.
Du skulle ju lika gärna om du bara ville ta med ett par finesser välja focus peaking eller fasdetect AF i liveview-läge eller furst curtain shutter eller...
Säkert inte avsiktligt, men det går inte att skapa en vettig, sannfärdig bild med bara ett par rader.
Saken är istället att tekniken medför en väldig massa riktigt stora fördelar som inte går att lösa med den 60 år gamla SLR-tekniken. Det är dags för ett teknikskifte och Sony ligger i frontlinjen.
A77 får förresten inte stabiliserad sökarbild vid stillbildsfoto förresten som man får med ett stabiliserat objektiv. Steadyshot kopplas in först då bilden exponeras, vilket gör att sensorn alltid är i optimalt utgångsläge att korrigera för skakningar, inte som ett objektiv som först måste resetta sig innan bilden tas, vilket har en del komplikationer. Vid filmning är steady shot aktiverat kontinuerligt.
Så, jag tycker inte det är påhopp att visa en mer komplett bild av ett kamerasystem och bakgrunden var ju faktiskt en insuination att Sony som system ligger efter Nikon eller Canon, vilket inte är sant.
Ska det vara som i det här fallet upplysning till en person som ska välja ett system är det bra med mer komplett information. Jag har koncentrerat mig mest kring Sony för att det är det som jag är mest insatt i eftersom jag har det själv. Bättre att ni som använder Canon eller Nikon eller Pentax själva framhåller det som ni uppfattar är fördelar med de märkena än att jag skulle göra det. När det gäller kamera för pengarna så anser jag att Sony är överlägset och ännu mer om man tittar till system för pengarna. All generösa extra funktionalitet som finns inbyggt, stabilisering i kamerahuset är en enorm fördel som ger stailisering till bl.a. det jätteutbud av fin Minoltaoptik som finns och de bättre ljusstarkare objektiven.
Sen A77 som är i en klass för sig med sina 24 megapixel och 12 bilder per sekund och jämför t.ex. den vinklingsbara displayen med vilken annan kamera som helst. GPS och annat har den också inbyggt. Jämför kit-objektivet 16-50/2,8SSM med vad som helst, det slår allting med råge och den kombon för 14 400 är sjukt prisvärt.
Erbjudandet med A580 för 4500 är också sjukt prisvärt.
/Mats