Jag har på flera olika ställen läst att Pentax bildcirkel inte är mycket större än småbild, finns alltså inte mycket marginal. Dessutom har jag läst, återigen på flera ställen att Pentax fattning begränsar möjligheterna att göra cirkeln större (tycker dock att det borde variera med brännvidden på objektivet). Kanhända är denna information felaktig, men om vi för en sekund antar att den stämmer så återstår bara frågan hur mycket sensorn faktiskt rör sig. Jag köper att om vi bara vill förbättra skärpan en aning, typ 1-2 steg och dessutom jobbar med relativt korta slutartider, då kanske det inte är något problem, men jag har tagit kristallskarpa bilder på frihand på 1/4 med 35mm. Jag är iofs ganska stadig på handen när jag fotograferar, men på 1/4 så är det ganska många pixlar i kanten som blir berörda.
Men om vi skall vara lite optimistiska så kan det kanske vara så att olika objektiv har olika stor bildcirkel, och att fattningen bara är begränsande vid långa brännvidder. I så fall skulle ju kameran kunna hålla reda på vilket objektiv man har på kameran och genom en customfunktion kan man välja att antingen stängs SR av och man får en varning om man har ett sådant objektiv på, alternativt går kameran äver till 1.1* eller 1.2* crop. Dessutom skall ju givetvis kameran klara av 1.5* crop så att man kan använda alla nya DA objektiv som man är van. En kamera med 1.0* (eller hellre 0.8*), 1.1* och 1.5* där man via en ny ratt kan välja någon av dessa eller AUTO vore väl smutt. Självklart får inte kameran vara ett steg tillbaka från K20, så vid 1.5* crop så förväntar man sig 15Mp och samma eller bättre brusegenskaper som för K20. Att bygga detta är ju ingen omöjlighet, mycket handlar ju om att få till programmen så att kameran blir smidig att använda....Den enda riktiga svårigheten kanske blir med sökaren...Man kan ju ha sökarramar, skärma av, eller helst kanske zooma i sökaren.
Frågan är dock om detta inte blir en otroligt komplicerad kamera att använda, vi har ju redan en miljard olika inställningar att hålla reda på....Jag har ofta önskat att någon vågade göra ett hus med bara ISO, bländare och slutartid. Jag skulle till och med gärna se ett sådant hus UTAN skärm på baksidan, alternativt med en löstagbar. Tänk en så ren och vacker kamera det skulle kunna bli, och tänk hur man skulle kunna koncentrera sig på bilden, istället för på alla inställningar
På den tiden man fotograferade film visste man om man hade bra bilder, och vilka som var bäst redan när man tog dem. Nu känner man sig osäker (trots bildskärmen) innan man sett dem på datorn
Om man vore riktigt modig gjorde man också ett sådant hus utan färgjitter so en ren svart/vit kamera. Det skulle väl verkligen vara en nichprodukt för Pentax. En sån med en 43:a på skulle säker sälja ett eller annat exemplar
Men den stora allmänheten skulle säkert undra varför