Annons

Pentax K30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har helt rätt. Jag tror inte bildcirkeln har så tajta marginaler på FF att man inte kan åstakomma en SR som i effektivitet motsvarar den som finns på APS-C.
Det som mer talar emot FF(i år) är objektivutbudet och utvecklingstiden.
En rebrand av f.eks Tamron 17-35/2,8.4, 28-70/2,8 og 70-200/2,8 ville kunne løse det problemet raskt. Full zoomdekning fra 17-200mm. Pentax 18-250 viser at rebrand ikke er utenkelig, om Pentax ønsker. FA Ltd serien fungerer trolig og bra på FF, De kunne starte der, og så utvikle andre løsninger på sikt.


Når det gjelder dette med billedsirkel:
Om det er et reelt problem, kunne nok det og løses ved en moderat automatisk crop når SR er på. Altså ekte FF uten SR, og la oss si 1,1x crop med SR. Noe tilsvarende kan implementeres for DA optikk som vigneterer. En slik løsning ville nok de fleste kunne leve med,.

Kort sagt. Det meste er mulig, om Pentax vil, og om markedet virkelig vil ha FF.
 
Om jag fattat saken rätt:
SR fungerar så att sensorn rör sig i x- och y-led för att kompensera skakningar. Problemet för Pentax är att sensorn då hamnar utanför bildcirkeln på de existerande FA-objektiven(för småbild) när sensorn är i ytterläge. Och större bildcirkel går ju inte att få utan attt skapa en ny, större, fattning.

Men varför kan sony då? Är Sonys fattning större än Pentax?
 
Men varför kan sony då? Är Sonys fattning större än Pentax?

Det jag försökte förklara var hur det teoretiskt sett skulle kunna vara "omöjligt" att kombinera SR med existerande FF-objektiv. Inte att så var fallet. Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig med det.

Precis som Leif senare skrev så behöver sensorn inte röra sig speciellt mycket (har för mig att det rör sig om 10-dels millimetrar, här är jag mycket osäker) så det borde absolut vara inom bildcirkeln.

Huruvida Sony har större bildcirkel eller inte har jag inte en susning om, men ligger inte "alla gamla FF-fattningar" runt 43mm?
 
Men varför kan sony då? Är Sonys fattning större än Pentax?

Fattningen har nog inte så mycket med bildcirkelns storlek att göra.

Pentax kan säkerligen göra en FF-kamera med SR om man vill men jag tycker en crop typ 1,3 vore roligare. Det finns onekligen en del fördelar med mindre sensor och det lite kortare skärpedjupet med det räcker väl för mina behov. Man skulle kanske också vinna ett halvt stegs bättre brusbild och i kombination med SR på alla objektiv är det ett bra konkurensläge.
 
En rebrand av f.eks Tamron 17-35/2,8.4, 28-70/2,8 og 70-200/2,8 ville kunne løse det problemet raskt. Full zoomdekning fra 17-200mm. Pentax 18-250 viser at rebrand ikke er utenkelig, om Pentax ønsker. FA Ltd serien fungerer trolig og bra på FF, De kunne starte der, og så utvikle andre løsninger på sikt.


Tror inte Hoya är intresserade av att köpa designen från Tamron. Det var nog skillnad när Pentax stod på egna ben.
Har inte Hoya dessutom nyligen lagt ner tillverkningen av nämnda DA 18-250?

När det gäller fasta gluggar är det inget problem(för det var väl så att DA*200&300 täcker FF?). Men på zoom-fronten finns väl inget att hurra över?

Nåja, det är iaf kul att spekulera lite. Och det vore roligt att ha fel och se en prisvärd FF från Pentax! :D
 
Jag har på flera olika ställen läst att Pentax bildcirkel inte är mycket större än småbild, finns alltså inte mycket marginal. Dessutom har jag läst, återigen på flera ställen att Pentax fattning begränsar möjligheterna att göra cirkeln större (tycker dock att det borde variera med brännvidden på objektivet). Kanhända är denna information felaktig, men om vi för en sekund antar att den stämmer så återstår bara frågan hur mycket sensorn faktiskt rör sig. Jag köper att om vi bara vill förbättra skärpan en aning, typ 1-2 steg och dessutom jobbar med relativt korta slutartider, då kanske det inte är något problem, men jag har tagit kristallskarpa bilder på frihand på 1/4 med 35mm. Jag är iofs ganska stadig på handen när jag fotograferar, men på 1/4 så är det ganska många pixlar i kanten som blir berörda.

Men om vi skall vara lite optimistiska så kan det kanske vara så att olika objektiv har olika stor bildcirkel, och att fattningen bara är begränsande vid långa brännvidder. I så fall skulle ju kameran kunna hålla reda på vilket objektiv man har på kameran och genom en customfunktion kan man välja att antingen stängs SR av och man får en varning om man har ett sådant objektiv på, alternativt går kameran äver till 1.1* eller 1.2* crop. Dessutom skall ju givetvis kameran klara av 1.5* crop så att man kan använda alla nya DA objektiv som man är van. En kamera med 1.0* (eller hellre 0.8*), 1.1* och 1.5* där man via en ny ratt kan välja någon av dessa eller AUTO vore väl smutt. Självklart får inte kameran vara ett steg tillbaka från K20, så vid 1.5* crop så förväntar man sig 15Mp och samma eller bättre brusegenskaper som för K20. Att bygga detta är ju ingen omöjlighet, mycket handlar ju om att få till programmen så att kameran blir smidig att använda....Den enda riktiga svårigheten kanske blir med sökaren...Man kan ju ha sökarramar, skärma av, eller helst kanske zooma i sökaren.

Frågan är dock om detta inte blir en otroligt komplicerad kamera att använda, vi har ju redan en miljard olika inställningar att hålla reda på....Jag har ofta önskat att någon vågade göra ett hus med bara ISO, bländare och slutartid. Jag skulle till och med gärna se ett sådant hus UTAN skärm på baksidan, alternativt med en löstagbar. Tänk en så ren och vacker kamera det skulle kunna bli, och tänk hur man skulle kunna koncentrera sig på bilden, istället för på alla inställningar :) På den tiden man fotograferade film visste man om man hade bra bilder, och vilka som var bäst redan när man tog dem. Nu känner man sig osäker (trots bildskärmen) innan man sett dem på datorn :) Om man vore riktigt modig gjorde man också ett sådant hus utan färgjitter so en ren svart/vit kamera. Det skulle väl verkligen vara en nichprodukt för Pentax. En sån med en 43:a på skulle säker sälja ett eller annat exemplar :) Men den stora allmänheten skulle säkert undra varför :)
 
Säker källa är att sensorn bara behöver röra sig någon mm. Eftersom vinsten med SR anges i hur många steg längre slutartid man kan klara jämfört med 1/brännvidden blir således rörelsen inte större med tex längre brännvidd då ju slutartiden också blir kortare. Om det inte skulle fungera för Pentax är det enda tänkbara skälet att bildcirkeln bara är ca 1mm större än diagonalen på en 24 x 36 sensor och det låter lite osannolikt tycker jag nog.
 
Tror inte Hoya är intresserade av att köpa designen från Tamron.
Hvorfor ikke?

Så vidt jeg vet, kjøper Tamron glass av Hoya, hvorfor ikke kjøpe design og eventuell produksjon tilbake, hvis det kan styrke Pentax sin markedsposisjon?

Uansett. Poenget mitt var at muligheten finnes. Jeg sier ikke at det er spesielt sannsynlig akkurat nå.

Tror forresten at det er Tamron som har lagt ned produksjonen av 18-250, siden de nettopp har kommet med en erstatning 18-270.
 
Så vidt jeg vet, kjøper Tamron glass av Hoya, hvorfor ikke kjøpe design og eventuell produksjon tilbake, hvis det kan styrke Pentax sin markedsposisjon?

Om det är så att Tamron köper glaset från Hoya så borde ju Hoya inte ha något emot att köpa design från Tamron. Det har du ju rätt i.

Tror forresten at det er Tamron som har lagt ned produksjonen av 18-250, siden de nettopp har kommet med en erstatning 18-270.

Jag har fått för mig att Pentax-varianten av 18-250 tillverkas(tillverkades?) av Pentax själva. Inte av Tamron i Tamron-fabriker. Men där kan jag ju vara ute och cykla på djupt vatten.

Jag cyklar dock vidare: Vad jag vet så finns både 18-200 och 18-250 kvar i Tamrons sortiment. 18-270 finns ju dessutom bara till Nikon/Canon.

Framtiden får väl utvisa vad Hoya har för planer. :D
 
Om det är så att Tamron köper glaset från Hoya

Alla japanska objektivtillverkare köper glaset från Hoya.
Tamron, Sigma, Cosina, Nikon med flera.

Jag har fått för mig att Pentax-varianten av 18-250 tillverkas(tillverkades?) av Pentax själva. Inte av Tamron i Tamron-fabriker.

Tillverkas av Tamron i Tamrons fabriker.

Framtiden får väl utvisa vad Hoya har för planer.

Innan Hoya tog över Pentax så fanns en 18-200 med SDM planerad, alternativt en 17-135. Lanseringen var beräknad till hösten 2009. I samma planering fanns en 11-16 f/2.8 också.

Hoyas senaste information är att de ser över sina produktionsplaner för objektiv och kameror och gör en justering för att ändra sin marknadspolicy - exakt vad detta innebär är för tidigt att säga och vi får nog svaret på PMA-mässan.
 
Någon som skall dit och kan rapportera från plats? Pentax monter var inte helt försummbar så finns kanske något att se. En daglig Pentax på PMA blogg vore väl fint, inkluderande alla andra tillverkare som fungerar med Pentax så klart. Jag kan tänka mig åka dit om någon sponsrar :)
 
Stabiliserad liveview

"Ska man ha stabiliserad liveview krävs dock större rörelse, men då kan man nog ta lite mörkare hörn under själva liveview'andet. När man sen tar bilden centrerar man sensorn och kör några 10dels mm."


Hej Leif!

Jag har märkt att det låter en hel del om min K20D med live view. Fattar inte riktigt varför, bildstabiliseringen jobbar ju tyst annars, men du kanske kan förklara?

Måns H
 
Nja, SR-servona kan alltid brumma och surra lite när de är igång. Men normalt sett är de bara igång just när slutaren är öppen, oftast alltså bara någon bråkdels sekund i taget.

Med liveview påslaget så är SR-servona igång hela tiden, då är det lättare att höra dem.
 
Alla japanska objektivtillverkare köper glaset från Hoya.
Tamron, Sigma, Cosina, Nikon med flera.
....

Tillverkas av Tamron i Tamrons fabriker.
Aha, tack för klargörandet. Så då tillverkas alltså DA18-250 fortfarande?

Innan Hoya tog över Pentax så fanns en 18-200 med SDM planerad, alternativt en 17-135. Lanseringen var beräknad till hösten 2009. I samma planering fanns en 11-16 f/2.8 också.
Var/är det samma 11-16 som Tokinas? Verkar ju lite avigt att inte göra ett DA* av det när man hade ett så nära sammarbete med 16-50 och 50-135. :-|
Men det kanske dyker upp igen på någon roadmap framöver. :D
 
Någon som skall dit och kan rapportera från plats? Pentax monter var inte helt försummbar så finns kanske något att se. En daglig Pentax på PMA blogg vore väl fint, inkluderande alla andra tillverkare som fungerar med Pentax så klart. Jag kan tänka mig åka dit om någon sponsrar :)

Jag ställer upp och sponsrar med en (1) lunch alt. middag på valfri korvmoj under vistelsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.