Annons

Pentax K20D Vs Nikon D90, D300, bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! jag undrar om någon har en uppfattning om vilken av kamerorna som rent allmänt anses ge bäst bildkvalitet sett till upplösning och brusnivåer.

Sen undrar jag också vilken av modellerna som kan tänkas vara bäst för JPEG-fotografering sett till inställningar och resultat rätt ut ur kameran. Någon eller några som kanske vet.

Både brusnivå och upplösning går väl fint att mäta; skulle mätning duga åt dig?

Per.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade. Det jag kanske främst är intresserad av är folk som testat och använt prylarna eller har fått till sig lite real world experience på annat sätt. Diverse mätningar är inte lika intressanta då jag upplever det verkar svårt att få till riktigt rättvisa resultat. Antar det har att göra med olika mjukvaror och grundinställningar från tillverkarna.

Gå till bibblan och titta på testerna i Foto, men uppdateringar av mjukvaran brukar komma efter en tid som förbättrar..., dom finns inte med i tester som görs på nykläckta kameror.

Jag skulle påstå att bildkvaliteten hos K20, D90 och D300 är likvärdig. Det är andra saker som avgör valet av kamera. Själv föredrar jag Pentax för att jag känner mig mer bekväm med var knapparna sitter (iofs säkert mest en vanesak) samt att jag har råd att köpa objektiv av bästa kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar