Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k20D 10 Bilder/Sek

Produkter
(logga in för att koppla)
PFH skrev:
Bildexempel 21 bilder / sekund

Jag har aldrig fattat vitsen med att lägg upp en kraftigt förminskad bild som "sample", det säger ju inte ett skit. Bilderna från min mobilkamera blir också bra i den storleken.Länka till en fullstor bild istället.

mvh

Fredrik

fredriklindstrom skrev:
Och igen, vad ar det som sager att du inte kan gora detta med en videokamera, som pastaendet lod?

Det man inte kan göra med en videokamera, det är att ta högupplösta stillbilder av fantastisk kvalitet. Videokameror är ju i första hand gjorda för att filma med, inte för att ta stillbilder. Så K20D erbjuder en kombination av egenskaper som inte en videokamera matchar på samma sätt.

Notera att K20D inte lägger upp en film i sitt höghastighetsläge. Bilderna läggs upp som stillbilder - inte som video. Detta innebär större utrymme till enkel efterbehandling av bilderna i bildredigeringsprogram. Återigen en fördel för K20D gentemot videokameran.

Personligen ser jag stor skillnad mellan det som en videokamera gör och det som en K20D gör, och det som K20D gör är unikt för en systemkamera.

Bofoto2 skrev:

Bra kvalitet Patrick. Jag tror inte en kompakt i filmläge eller en videokamera(oxå i filmläge) kan leverera samma kvalitet med en filmruta.

Visst blir det, kan utan vidare interpoleras och skrivas ut i A4 med bra kvlité.

Videokamera

En videokamera kan leverera fantastiskt bra stillbilder från sensorer som nominellt har låg upplösning. Alla (nästan) 3CCD-kameror är bra. Canons HV20 är fin (HD). Körde själv en Panasonic NV-DX110 med 3CCD á 0,3 * 3 och använde för lite annonser för flera år sen och de gick att förstora mycket. Nyckeln är att kunna köra deinterlaced, alltså att ta en hel bild till varje ruta och inte interlaced som ju är halva rutan i taget, därav 50hz frekvens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar