Annons

Pentax k20D 10 Bilder/Sek

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Attans med fel då.. först 10 bps och nu detta ;)

Jag är väl lite för konventionell för att uppskatta denna "feature".

Ja du har ju testat kameran så visst borde du veta bättre ;)

Jag tog en bildserie på en flygande sebrafink i 21 bps och där hade 10 bps iaf inte räckt långt. Du anar inte vilka kul gejer man kan hitta på med detta ;)

papi skrev:
Ja du har ju testat kameran så visst borde du veta bättre ;)

Jag tog en bildserie på en flygande sebrafink i 21 bps och där hade 10 bps iaf inte räckt långt. Du anar inte vilka kul gejer man kan hitta på med detta ;)

Jag tänkte från början att 21 fps @ 1,6 Mpix var en "knäpp kul grej" men det är alltså lite mer än så?

Tänkte också att det var en "kul grej" men har förstått att det går att använda till mkt.
Beroende på hur och vad man fotograferar, exempelvis action utan krav på A4 utskrifter, är det ganska användbart. Bilderna blir ca 0,7 meg.

Men sen känner man sig ganska fånig när man står med en slr kamera och panorerar i bästa videostil.

Jag använde funktionen i lördags på Gothenburg Speedminton Open. Mycket användbar för att analysera spelet. Oväntat skarpa bilder.

Drömde jag att jag länkade till en 21 fps film från pentaxen eller är den den sheriffen har raderat?

Re: 21 bilder sek

Lothar Marunga skrev:
Det är väl så att Pentaxen tar 21 bilder/sek. Men inte så lång tid beroende på minneskortets hastighet.
Att blanda in videokamera är väl lite löjligt, för i motsats till en stillbild från video är pentaxens bilder av en helt annan kvalitet.
Sen är det väl så att Pentaxen inte säljer på detta utan det får väl betraktas som ett trevligt tillval för vissa. På samma sätt som man kan programmera den att fotografera med tidsintervall..
Lothar Marunga

Jag vet inte det jag.. en standard HD video kamera har ju 3.3 mpix i 30 fps, pentaxen har 1.6mpix i 21 fps.. jag vet inte varfor pentaxen skulle vara overlagsen med halva upplosningen?

Re: Re: 21 bilder sek

fredriklindstrom skrev:
Jag vet inte det jag.. en standard HD video kamera har ju 3.3 mpix i 30 fps, pentaxen har 1.6mpix i 21 fps.. jag vet inte varfor pentaxen skulle vara overlagsen med halva upplosningen?

Kan inget om HD video men gissningsvis är optiken, brusbilden och det dynamiska omfånget bättre på en dslr. Sen kan du ju fritt välja vilken optik du vill på kameran för dina bilder.

fredriklindstrom skrev:
Jag skulle halla med dig till 100% om det inte var som sa att du kor ett burstlage med 1.6mpix. Hur bra ar bilderna fran pentaxen da?

Jag hade en Panasonic 2 mp kamera med leicaoptik tidigare. Från den har jag lätt beskurna uppsamplade bilder i A3 på väggen, det ser mer än OK ut.

Bildexempel 21 bilder / sekund

Bilagor

• imgp1173_filtered.jpg
    imgp1173_filtered.jpg
    67.8 KB · Visningar: 301
Det är väl inget som inte kan göras med en videokamera. Men det är en ganska fin bonus i en för övrigt bra systemkamera. För övrigt en funktion som Pentax inte gör en stor sak av.

fredriklindstrom skrev:
Och varfor skulle du inte kunna gora det fran en HD videokamera?

Säkert kan du det men igen, brusprestanda, dynamik, val av optik är förmodligen bättre på ed dslr, Dessutom behöver jag ju inte släpa med mig en videokamera som komplement för detta med K20.

Ska han åka till Kina i sommar?

Bra kvalitet Patrick. Jag tror inte en kompakt i filmläge eller en videokamera(oxå i filmläge) kan leverera samma kvalitet med en filmruta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar