Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k20D 10 Bilder/Sek

Produkter
(logga in för att koppla)

CrisP

Aktiv medlem
Testade min arbetskamrat Pentax k20D idag. Den kan ta 10 bilder per sekund lågupplöst. Så vi prova en gång när han hoppa över våra fotöljer i butiken.
Så här blev dem.

http://crisdesigns.blogspot.com/200...p-by-chris.html

Det negativa nu är att jag vill ha snabbare kamera för detta va jättekul.. Så nu siktar jag på en 1Ds Mark III. Men tycker igentligen den är overkill, men vill ej gå ifrån storformat och inte från canon heller till D3an.. Varför ska den va så dyr?

Måste säga att Pentaxkameran imponera!!

CrisP skrev:
Det negativa nu är att jag vill ha snabbare kamera för detta va jättekul.. Så nu siktar jag på en 1Ds Mark III. Men tycker igentligen den är overkill, men vill ej gå ifrån storformat och inte från canon heller till D3an.. Varför ska den va så dyr?

Måste säga att Pentaxkameran imponera!!

Den har bara halva hastigheten åxå (5 bps) så de va ju inte lönt!!

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men D3 gör inte mer än 9 bilder per sekund (i full upplösning). 1D MkIII har ungefär samma hastighet ...

Köp en filmkamera istället.. För det är ju det som K20D gör, när den hävdar ta 10 bps. Sett till det, är inte 10 bps så mycket.

21 bilder sek

Det är väl så att Pentaxen tar 21 bilder/sek. Men inte så lång tid beroende på minneskortets hastighet.
Att blanda in videokamera är väl lite löjligt, för i motsats till en stillbild från video är pentaxens bilder av en helt annan kvalitet.
Sen är det väl så att Pentaxen inte säljer på detta utan det får väl betraktas som ett trevligt tillval för vissa. På samma sätt som man kan programmera den att fotografera med tidsintervall..
Lothar Marunga

Trådskaparen siktar ju på en 1DS MkIII, fast den är dålig på att filma, eller på att ens göra fler än fem bilder per sekund.

Någon som förstått poängen med den här tråden?

Jeppe skrev:
Köp en filmkamera istället.. För det är ju det som K20D gör, när den hävdar ta 10 bps. Sett till det, är inte 10 bps så mycket.

Kan bekräfta att det Pentax hävdar faktist stämmer med verkligheten fast det är 21 bilder. Själv saknar jag inte spegeljudet men 10 bps i 3 mp hade vkanske varit ännu bättre, iaf som option.

(Jag har fått städa upp påhopp och irrelevanta inlägg i denna tråd. Skärpning alla berörda - läs forumreglerna en extra gång.)

vaktis100 skrev:
Med risk attt bli raderad och bannad,,, Japp som vanligt,,,, fel hela tiden, kan du inte ta reda på fakta innan du insinuerar nåt flummigt i stil med att EOS1Ds skulle vara snabb!!!!

Edit :) :)

Jag snackar om Pentax k20d

papi skrev:
Det stämmer inte helt. Upplösningen är 1,6 MP och det låter kanske inte så mycket med räcker mer än vad man kan tro om man har bra optik och uppsamplar bilden.

Attans med fel då.. först 10 bps och nu detta ;)

Jag är väl lite för konventionell för att uppskatta denna "feature".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar