inget enkelt svar
raskolnikov skrev:
sant. Vid vilket pixelantal börjar digitalt motsvara analog småbildsformat i upplösning?
resultat av tester mellan film & digitalt påverkas av i huvudsak 3 faktorer:
- vilken film - iso & kornighet (låt oss anta velvia)
- vilket objektiv - samma för båda tekniker (låt oss anta det grymmaste som finns att få tag i)
- vilken scanner för filmen (lite knöligare men låt oss ta det bästa alltså en trumscanner)
(vi bortser från skärm kvalitet/ppi, printer dpi, rastrerad lpi)
upplösning påverkas negativt av kornighet - vid återgivning av små detaljer blir till slut kornigheten större än detaljen
det här kan jämföras med pixlar i digitalt - till slut återges en detalj av en så liten grupp pixlar så att detaljen saknar tydlighet
pixlarna har dock en liten fördel i att de är homogena - dvs deras storlek och egenskap är ganska jämn - till skillnad från film som har oregelbunden spridning & storlek av korn (vissa ser det som en fördel)
fördelen med homogena pixlar är att det går att bygga processer med bestämda villkor för att processa informationen & därmed enklar räkna ut vad som borde ha funnits vid de otydliga pixlarna - detta är något som alla digitala kameror idag gör, mer eller mindre, noise reduction t.ex. arbetar på detta sätt - ersättningen av "noisiga" pixlar sker med en beräkning av vad som egentligen borde ligga där i stället - merparten av denna information hämtas från närliggande icke "noisiga" pixlar
du kan förstås göra detsamma med att ta bort korn i photoshop men du har redan tappat väsentlig information i scanningen - kaka på kaka på kaka
därför råder skaplig consensus om att runt 12 megapixlar knäcker man filmen - om du valt rätt film beroende på motiv förstås - väljer du t.ex. velvia för porträtt kommer hudtoner etc att bli konstiga - velvian kan sägas ha "blooming" i vissa nyanser - här tappas oxå bildinformation - dessutom har olika filmer olika dynamiskt ljup - alltså förmåga att återge bredd mellan högdager & mörker - många filmer har förvånansvärt hög kontrast & dålig dynamik
på digitala slr sidan är förhållandet mycket jämnare & en egenskap som jagas hårt av alla fabrikanter
hur som helst... 10 - 14 megapixlar är bättre än bra film med bra glas med bra scanning
tar du t.ex. canon 5d är du helt trygg i bättre uppläsningn än någon 35mm film kan komma med
tar du en canon 20d är svaret jämnare, ev liten fördel film eftersom den har lite sämre perpixelskärpa än 5d (viktigare än själva upplösningsskillnaden i detta fall)
de nya 10 megapixelkarerorna kommer att vara jämna eller överträffa 35mm film.
det intressanta är att se hur snabbt per pixel skärpa har blivit bättre och hus mycet bättre den interna process hanteringen blivit
om du tar en nikon d80 bild & jämför med canon 1ds får su mycket svårt att se vilken som har bättre upplösnig
tittar man på canon 5d (12.7 megapixlar) så är den extremt nära 1dsII (som har 16.6 megapixlar)
fuji, oavsett vad folk säger & tror ligger efter (dock har de fin dynamic & färgåtergivinng)
nu kommer det iofs en ny fuji till photokina men det gör även olympus e-3 och en del annat
----------
http://stock-photo.blogspot.com