Annons

Pentax K10D eller Sony A700

Produkter
(logga in för att koppla)
det blev en K10

Sonys gluggar har jag dålig koll på, måste jag erkänna

Allt som allt med frakt, 4 GB minne, internationell garanti och Pentax stora blixt (540) - plus då K10d, 16-45 och batterigrepp med batteri gav jag i runda tal 10 000 kr.

Det priset tycker jag slår det mesta
 
Det låter bra. Men trodde faktiskt att du skulle välja ngt vädertätat efter alla din inlägg. K20D kändes dock som en ganska stor uppgradering i fråga om bildkvalité/brus, 1.5 steg med andra ord. Fast K10D håller än, fick ju väldigt bra mottagande när den kom.
 
Samsung GX-20?

Ingen som har funderat på att köpa en Samsung GX-20 istället för en Pentax K20D? Vad jag förstått det som är de identiska förutom att Samsungen är billigare.
 
Re: hm

Yupiteru skrev:
visst ja... Ujuj... det har jag inte tänkt på...

Nu blev jag nervös ju

Berätta gärna hur det blev med momsen eftersom jag själv har funderingar på att köpa därifrån men om jag måste betala momsen också så blir det inte riktigt lika fördelaktigt. När jag köpte GPS från USA tog det ca 14 dagar innan räkningen på momsen dök upp.
 
Det blev ingen K10d från DigitalRev

Allt var beställt och klart, men plötsligt hette det att "vår leverentör har sålt alla K10D" Jag erbjöds en K20d ist för 2000 kr mer, men vid det laget hade jag tröttnat på dem.

Det blev ist en Samsung GX-10 med Tamron 28-75 f2,8 lite lätt begagnad (med garanti kvar) här i sverige. För kamer, minne, glugg och uv-filter gav jag 8000 kr. Och nu när jag haft kameran ett par veckor kan jag bara konstatera att jag verkligen älskar Tamron-gluggen
 
En toppenglugg på en riktigt bra kamera.

Tror det som skiljer GX10 från K10 är att Samsungen bara har ett rawformat men verkar ha ett bättre och djupare grepp.
 
Jag skulle helt klart rekommendera ett köp av A700, du kommer inte att ångra dig. När det gäller priserna på Sonys optik så har det varit mycket gnäll på att de är höga men jag skulle vilja påstå att Pentax inte har Så mycket billigare objektiv än vad Sony har. Visst Sonys 70-200 f/2,8 är dyrare än konkurrenterna + en del andra mera prffessionella objektiv men när det gäller mera konsumentorienterade objektiv så tycker jag att Sonys priser är helt ok.

Frågan är ju förstås den om du anser dig behöva en A700 eller om du är "nöjd" med en K10D. Det är väldigt stor skillnad mellan kamerorna och då menar jag inte att den ena har 2 megapixel mer. Jag kan främst tala för A700 i detta fall eftersom jag varit nöd ägare till den i ett halvt år. Den är en ergonomiskt mycket trevlig kamera och bevisligen så är bildkvaliteten väldigt bra. Framför allt i brusnivå så skiljer den sig helt klar från K10D.

Dessutom så måste jag säga att A700:s skärm är helt underbar. Stor och tydlig. Och precis som du nämner så är vertikalgreppet mycket väl utformat. Så det som avgör i detta fall är närmast det du har behov av men jag ville bara slå ett slag för A700.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.