Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D Blixtsynk

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimm

Aktiv medlem
Har en K10D och den modellen saknar PC-synkkontakt.

Hur gör jag för att på bästa sätt kunna synka till exempel Elinchroms D-Lite 2-blixtar?

/ Jocke
 
Köp en liten"sockerkbit" du fäster i blixtskon, eller så köper du en liten radiosändare/mottgare. Det billigaste är dock sockerbiten. den kostar 50skr på cyberphoto, och har ett uttag för extern blixt..

Nu vet jag inte om Pentax passar, men jag tror det. är väl bara Minolta som har speciell fattning..

infraröd är skit.....
 

Bilagor

  • hama6951.jpg
    hama6951.jpg
    37.3 KB · Visningar: 208
tomasbz skrev:
Köp en liten"sockerkbit" du fäster i blixtskon, eller så köper du en liten radiosändare/mottgare. Det billigaste är dock sockerbiten. den kostar 50skr på cyberphoto, och har ett uttag för extern blixt..

Nu vet jag inte om Pentax passar, men jag tror det. är väl bara Minolta som har speciell fattning..

infraröd är skit.....

Jag kan intyga att sockerbiten fungerar utmärkt med en K10D. Lycka till!
 
Vad är det för kabel man behöver om man ska koppla den till en extern blixt, Hona - Hane ?

/ Jocke
 
pc<->teleplugg (liten eller stor teleplugg), en del gamla blixtar har dock specialla kontakter, tex gamla Elinchrom och Prolinca. Men dom flesta nyare blixtar har teleplugg ingång..
 
Re: Re: Pentax K10D Blixtsynk


Var också tänkt så från början, men har inte pengar till sådana blixtar än och då tänkte jag använda mig av ovanstående under tiden för att kunna börja experimentera o.s.v.

Dessa blixtar har PC-ingång men jag vet inte om det är hona eller hane. Är det hona eller hane på sockerbiten förresten? Eller är jag helt ute och cyklar? Det kanske bara finns en typ av PC.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.