Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som skiljer K100D Super från gamla K100D, är att Super modellen har fått kontakter och mjukvara som styr Pentax nya SDM objektiv, samt att den har fått inbyggt system för dammavskakning av processorn.

Det kommer en ny modell från Pentax under hösten, som i praktiken ersätter k100D Super samtidigt som k100D Super ersätter K110D och k110D tas ur produktion (mig veterligen har tillverkningen av K110D redan upphört).

Dagens K100D är den främsta kameran bildmässigt av de som använder Sonys 6,1Mp processor för APS-C.

Hälsar
R
 
En spännande kamera, speciellt om sökaren håller vad den lovar och om priset inte drar iväg. Live view, nja tveksamt om det tilltalar så många köpare i den här kategorin även om jag tror du har rätt i att det kommer. K1D från Pentax kan nog också få en intressant spec men fågan är om så många kommer vilja byta upp sig från K10?
 
papi skrev:
Live view, nja tveksamt om det tilltalar så många köpare i den här kategorin även om jag tror du har rätt i att det kommer.

Alla som växer upp med digitalkameror kommer att kräva den typen av sökare. Varför nöja sej med nåt gammalt junk när minsta kompakt hanterar "live-view"? Jag kan stå ut med en ljusmätare istället för en What you see is what you get bild, men det är bara för att jag är gammal och tolerant.

Mina barnbarn kommer aldrig att köpa det, inte ens mitt barn gör det. De ser mitt senaste kameraköp som ett rejält nerköp. Och jag håller i mångt och mycket med dem.
 
HDFS) (KGS skrev:
Sorry, Pentax har haft sina six months of fame nu. Nu har Olympus tagit tronen med sin senaste modell och ska man tro på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=962332 så har de mer att komma med. Allt annat är antikviteter.

Den kameran du hänvisar till verkar inte vara en instegsmodell. K100D Super är just en instegsmodell, alltså första och billigaste modellen i serien. Det är intressant att du i en tråd om Pentax billigaste systemkamera (nu när K110D läggs ner) drar in vad Olympus jobbar med i ett kommande flaggskepp. Det är alltid intressant att se vilket artilleri hyllarna av andra kameramärken känner sig nödgade att dra till med... *ler stort*.

Pentax kommer att lansera två nya systemkamermodeller till hösten.

Den ena lägger sig mellan K100D Super och K10D, den endra lägger sig ovanför K10D. Några specifikationer är inte kända.

Sedan så arbetar Pentax på ytterligare en systemkamera ovanför den kamera som lägger sig ovanför K10D. Den kameran väntas dock finnas ute på marknaden först nästa höst, presentation på Photokina 2008.

Apropå "live view" så har Pentax patent på en sådan lösning och det förväntas lanseras snart. Huruvida det lanseras i någon av kamerorna som är på gång till hösten, eller längre fram, det har jag ingen som helst aning om.

De två kamerorna ovanför K10D har troligen en ny sensor med ny teknik, som ej kommer från Sony. Information om detta släpps inom 3-4 månader, enligt källor från öst. (ryske distributören av Pentax gillar att släppa ifrån sig rykten... K100D visades ett par månader i Ryssland innan
P entax erkände modellen officiellt... märkligt att de forfarande berättar något för våra vänner där. Får mig nästan att tro att Pentax *medvetet* läcker information...).

Hälsar
R
 
Det finns inget som hindrar Pentax från att ta tillbaka tronen, men nu är de tvåa ett tag igen. Absolut inte dåliga, men tvåa. Och då räknar jag bara 510:an eftersom den finns...
 
Jag ser inget i Olympus E510 som ger den en tron jämfört med K10D. 510:n har en liten sökare, den saknar vädertätning, den har ett primitivt autofokussystem, den saknar möjlighet till smidig inställning av bländare och tid samtidigt med autokoppling mellan exponeringslägen utan att man som användare behöver byta själv, och så vidare och så vidare.

Ok, 510:n har "live view", vilket till viss del kompenserar den lilla sökaren.

Men en egenskap i sig gör ingen vinnare, det är helheten som räknas och den helheten har K10D.

Hälsar
R
 
Jodå, inte sura nu. K10D har varit etta ett halvår på min lista, det är inte dåligt. Det kommer snart nya modeller.

Den Olympus som nämns i tråden innehåller ytterligare genombrott som jag väntat på länge. Kanske Pentax kan bli först med en riktigt bra EVF i kombination med Live-view. Ett bra sätt att återta tronen ;-)
 
Roland Mabo skrev:
Det som skiljer K100D Super från gamla K100D, är att Super modellen har fått kontakter och mjukvara som styr Pentax nya SDM objektiv, samt att den har fått inbyggt system för dammavskakning av processorn.
Det kommer en ny modell från Pentax under hösten, som i praktiken ersätter k100D Super samtidigt som k100D Super ersätter K110D och k110D tas ur produktion (mig veterligen har tillverkningen av K110D redan upphört).
Dagens K100D är den främsta kameran bildmässigt av de som använder Sonys 6,1Mp processor för APS-C.
Hälsar R
Jo, men det gäller ersättaren till K10D, alltså K10D Super. Jag funderar på om jag ska vänta på K10D Super istället för att köpa K10D.
Har du hört nåt om den?
Men den kanske inte kommer förrän i början på nästa år?
Alternativen är oxå K10D limited, AP50 om den kommer, K50D eller K5D.
K50D kommer antagligen att ligga för nära K100D för att jag ska vara intresserad.
K5D:s främsta "finess" jämfört med K10D kanske blir 5 bilder i sek(som jag inte är intresserad av), priset kanske blir "mycket" högre, vikten högre och den kommer kanske inte ut före årsskiftet.
Men 1/8000sek och 1/250sek blixtsynk skulle inte sitta fel.
 
Senast ändrad:
Bofoto2 skrev:
Jo, men det gäller ersättaren till K10D, alltså K10D Super. Jag funderar på om jag ska vänta på K10D Super istället för att köpa K10D.
Har du hört nåt om den?
Men den kanske inte kommer förrän i början på nästa år?
Alternativen är oxå K10D limited, AP50 om den kommer, K50D eller K5D.
K50D kommer antagligen att ligga för nära K100D för att jag ska vara intresserad.
K5D:s främsta "finess" jämfört med K10D kanske blir 5 bilder i sek(som jag inte är intresserad av), priset kanske blir "mycket" högre, vikten högre och den kommer kanske inte ut före årsskiftet.
Men 1/8000sek och 1/250sek blixtsynk skulle inte sitta fel.

K5D känns som ett mindre lämpligt namn på en Pentax-kamera, iaf för oss alla gamla i gemet som minns Konica-Minoltas kameror :)
 
Ja, det är möjligt men många namn är upptagna/ använts förr...
Vi kan inte vara säkra än på att en sådan kamera verkligen kommer..även om det inofficiellt...
Vad den kommer att heta vet vi inte heller - kanske K7D!! eller K8D.
Jag såg att Roland Mabo skrev tidigare i tråden:
"K5D - semiproffs, typ 12-13 000 SEK. (12Mp APS-C sensor, 1/8000 slutare, ny ljusmätning, nytt AF system, 3 fps)"
För egen del så tycker jag att en 10Mp sensor som Pentax har filat på(mjukvaran) räcker.
1/250 sek blixtsynk och då automatiskt(?) 1/8000 slutare samt bättre ljusmätning är aldrig fel.
Om jag skulle veta idag vad jag antagligen vet om ett halvår, så skulle jag veta om det är K10D Super eller K5D som jag är intresserad av.. eller...
 
Kameratillverkarna borde lära sej av IKEA. Mina kameror heter Aette, Ani och nu Nana. På fest använder jag ibland Elim och så har jag en Noi inbyggd i min lur... säkra namn som ingen kan ta miste på ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
Kameratillverkarna borde lära sej av IKEA. Mina kameror heter Aette, Ani och nu Nana. På fest använder jag ibland Elim och så har jag en Noi inbyggd i min lur... säkra namn som ingen kan ta miste på ;-)
Nej, nu blev det fel- Lana heter mammas hemhjälp...
Min Barbara är inte min fru utan min bärbara dator med internet-stavning.
 
Punkk skrev:
K5D känns som ett mindre lämpligt namn på en Pentax-kamera, iaf för oss alla gamla i gemet som minns Konica-Minoltas kameror :)

Pentax Z-5, MZ-5... 5 är välanvänd av Pentax tidigare. Även K... så K5 är ett helt logiskt namn.
Den kan dock få namnet K20D istället, om Pentax följer sin nyligen uppfunna numerologi från Optio-serien. Jag vet inte...

Hälsar
R
 
När jag säger att jag har en 7D, storasyster till 5D brukar Canonfolket börja dregla o undra vad de har missat... ha ha...

Fördelen med att ha en D7D är att den alltid kommer att vara top-of-the-line, i sitt fabrikat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.