ANNONS
Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
http://forum.xitek.com/sorthread.php?threadid=453926

Pentax har visat en uppdaterad K100D, med tilläget Super och återupptar därmed en gammal tradition (ME -> ME Super). Jag har fn ingen information om vad som skiljer Super-modellen från den vanliga K100D.

Troligen har den fått de elektriska kontakter som driver de nya SDM objektiv som Pentax lanserar efter sommaren.

Jag har hört ett rykte om inbyggd AF lampa, alltså att blixten ej längre används som hjälpbelysning i svagt ljus - utan den har en egen belysning för detta. Ett återupptagande av en gammal Pentax tradition (Pentax SFX 1987 var första systemkameran med inbyggd hjälpbelysning för autofokus). Nå vi får se om ryktet stämmer.
Inom de närmaste dagarna borde den tekniska specifikationen komma.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Om det här är en av de två nya kamerorna som skall släppas i år är det väl troligt att den även har 10mp sensor.

Jag tror inte att detta är en av de två nya som kommer att släppas. K100D kommer att leva kvar till nästa år, det är gammal information - men Pentax har aldrig sagt den kommer att leva kvar i oförändrad form. Så en Super-uppdatering förlänger dess fortlevnad. Jag tror även att K10D kommer i en Super-version.

Nej, det är två nya modeller som kommer till hösten - det är min övertygelse och det stämmer även med det som Benjamin Kanarek påstått.

Nu kan jag givetvis ha helt fel, men Tatamiya och K D Torigoe / Pentax Imaging Business, sa ju redan i våras att de kommer satsa på stora skillnader mellan nya kameror, till skillnad från tidigare där DS och DL var olika varianter på liknande tema. Så när Pentax har sagt två nya kameror till hösten, så tror jag nytt verkligen menar NYTT och inte bara en uppdatering av existerande modeller.

Den som lever får se...

Hälsar
R

Men om den får 10 mp sensor, SDM-stöd, AF-assistlampa och kanske lite upphottade seribildsprestanda är det juinte helt obetydliga skillnader mot K100D. Synd om 6mp sensorn skulle försvinna helt ur sortimentet men är det sagt så?

Det finns uppgifter som säger att både K100D och K10D kommer att leva kvar in på nästa år, samtidigt som det finns uppgifter om två helt nya kameror som inte ersätter någon nuvarande modell (detta har Benjamin Kanarek sagt, som har fått uppgiften från Pentax France). Enda sättet att få ihop detta för mig är Super-versioner av K10D och K100D - plus två helt nya kameror, en över K10D och en mellan kommande K10D Super och K100D Super, alternativt en helt ny instegsmodell (den beryktade K1000D?) under K100D super.

Nå, den som lever får se.
Det är iaf positivt att det händer grejjer... :)

Jag har ingen aning om 6Mp sensorn kommer att försvinna ut ur sortimentet, nog tycker jag det finns plats för den. :) Men... marknaden önskar sig 10Mp.

Tyvärr.

Jag hoppas Pentax ditchar Sony och utvecklar något med Kodak. Kodak har många intressanta idéer...

Hälsar
R

det vore ballt om det hade funnits ett ultra-läge med iso6400 där kanske fler pixlar slogs ihop på nåt sätt. Typ "2 Mpix ISO 6400"-mode. För dokumentering så räcker ju lätt 2 mpix för mig iallafall.

Re: Nu är den officiell

papi skrev:
http://www.pentaximaging.com/footer/news_media_article?ArticleId=9997175

Ingen 10 mp sensor men SDM-stöd och sensorrengöring. Uppenbarligen inte en av de ny modellerna då

utan istället en uppgraderad K100D.

Ja, det var som jag trodde då - att det kommer två *nya* modeller. Eftersom uppdateringen är så liten så tror jag ej längre på en modell under K100D, utan snarare en mmodell mellan K100D och K10D, och en ny modell ovanför K10D (som ej är den nya professionella modellen).

Jag tror alltså på följande utbud...

K1D - proffsmodell, typ 18-19 000 SEK (12-16Mp APS-C sensor, 1/8000 slutare, 1/250 standard blixtsync, 4fps, ny ljusmätning och nytt, känsligare, AF system)
K5D - semiproffs, typ 12-13 000 SEK. (12Mp APS-C sensor, 1/8000 slutare, ny ljusmätning, nytt AF system, 3 fps).
K10D Super - uppdaterad K10D, typ 8 000 SEK.
K50D - ny mellanmodell, typ 6500 SEK (10Mp sensor, ingen vädertätning, pentaspegel, autobildlägen)
K100D Super - uppdaterad K100D, typ 4500 - 5000 SEK.

De tekniska specifikationerna och modellnamnen är mina teorier och inget som är bekräftat (eller dementerat :) ) av Pentax.

Både K100D och K10D Super kommer att finnas kvar i sortimentet fram till sommaren 2008.
Hösten 2008 sänks priserna på K50D och K5D så att de övertar marknadssegmentet för dagens K10D och K100D, vilket lämnar utrymme för nya modeller för deras tidigare marknadssegment - vilka kommer att lanseras hösten 2008. Jag tror alltså på att vi kommer att se två-tre nya systemkameror från Pentax varje höst - vilket också är i linje med tidigare uttalanden från Pentax där de talar om att tidig höst är en perfekt tid för lansering av nya modeller för då kommer de i tid för julruschen som är den tid då det säljs flest kameror.

Den som lever får se...

Hälsar
R

Jag tror även att Pentax utvecklar en billigare serie SDM objektiv, som enbart har SDM - lösningen med dubbla autofokussystem är borttagen för att sänka prisnivån. I första hand zoomar (standard och tele) för att stärka konkurrenskraften i instegssegmentet. Jag skulle ej bli förvånad om kommande DA 17-70 och 50-300 kommer i SDM versioner.
Kanske även 18-55:an och 50-200:an uppdateras med SDM. Vi får se...

Hälsar
R

Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
...vilket också är i linje med tidigare uttalanden från Pentax där de talar om att tidig höst är en perfekt tid för lansering av nya modeller för då kommer de i tid för julruschen som är den tid då det säljs flest kameror.
Något att ha i åtanke när man studerar försäljningskurvor för olika kameramärken som i den tidigare tråden om vårförsäljningen...

Menar du att den inbördes relationen mellan de olika kameramärkena försäljningsmässigt är olika mellan vår och höst? Det tror inte jag.

Hälsar
R

Jag påpekar bara att försäljningsprocent under hösten betyder mer i absoluta tal än samma procent under våren.

Sedan finns det möjligen märken som säljer mer även i absoluta termer under våren än under hösten, beroende på när de släpper sina modeller eller lanserar rabattkampanjer etc.

Jag har haft flera Pentax anhängare på mig angående D40 och D40x objektivkompatibilitet som största argument.

Menar ni nu att nuvarande Pentax inte kommer att kunna styra de nya objektiven? Och det är samtidigt ok, tycker ni?

Om det är så, så är jag ytterst förvånad.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Jag har haft flera Pentax anhängare på mig angående D40 och D40x objektivkompatibilitet som största argument.

Nikon har tagit bort kompatibiliteten med mekanisk driven autofokus i D40:n. Både K10D och K100D Super har elektriska kontakter för SDM objektiv, samtidigt som de har kvar stöd för mekaniskt driven autofokus. De SDM objektiv som har annoserats, har dubbla autofokoussystem - de har alltså både autofokusmotor i objektivet, samtidigt som de har ett mekaniskt länkage så att de kan drivas av autofokusmotorn i kamerahuset. Detta gör att de nya SDM objektiven kan användas av såväl gamla som nya Pentax autofokuskameror. Objektivet känner själv av vilken typ av autofokus som den monterade kameran behärskar och kopplar automatiskt om sig. Användaren behöver inte bry sig ett smack, det sköts helt själv av objektivet.

Inget av Nikons AF-S objektiv har dubbla autofokussystem, och ingen Pentax kamera saknar idag det mekaniska länkaget till gamla autofokusobjektiv och detta är inget heller som kommer.

Som du nu säkert förstår, så är det stor skillnad i hur Nikon och Pentax hanterar denna fråga.

Det jag har skrivit, är att jag har en teori att det kommer dubbla versioner av de billigaste objektiven. En version enbart med SDM och en med mekaniskt driven autofokus, därför att det i praktiken blir billigare än att lansera dubbla autofokussystem i samma objektiv. Exempelvis att DA 18-55 finns med och utan SDM, så att du själv kan välja den funktionalitet som du önskar till din kamera. Du har full tillgång till alla objektiv och saknar inget.

Om Pentax verkligen gör så, eller väljer att fortsätta på den inslagna banan med dubbla autofokussystem i samma objektiv - det står idag skrivet i stjärnorna. Det finns iaf ingen anledning till att tro att Pentax skulle överge kompatibilitet föränn tidigst om 10 år, då de traditionellt sett har varit mycket bättre på det än Nikon har varit.

Pentax är den enda tillverkaren på marknaden med dubbla autofokussystem i samma objektiv, vilket visar att de bryr sig mycket mer om kompatibilitet än sina konkurrenter.

Hälsar
R

Spekulation

Tyckaren skrev:
Menar ni nu att nuvarande Pentax inte kommer att kunna styra de nya objektiven? Och det är samtidigt ok, tycker ni?
Om det är så, så är jag ytterst förvånad.
Hälsningar
Adam
Jag diskuterade nyligen med en släkting som har skaffat sig en Nikon D40 med kitzoom. Det vi diskuterade var det korta skärpedjupet i min bild av hans dotter, och hans "skitt, skulle ha köpt D80 istället". Han vill inte köpa nytt objektiv (tex 50/1,8) och bara använda manuell fokus.
Men om något år kommer nog ett lämligt objektiv....till min släkting som hör till dom 1-2% av dom som köper Nikon D40/X.

Roland spekulerar om att det kommer att komma några objektiv med USM men utan koppling för autofokus från kameran. Själv tror jag inte det, dumt att göra om Nikons misstag även i begränsad grad.

Re: Spekulation

Bofoto2 skrev:
Roland spekulerar om att det kommer att komma några objektiv med USM men utan koppling för autofokus från kameran. Själv tror jag inte det, dumt att göra om Nikons misstag även i begränsad grad.

Det är inte att göra om Nikons misstag, om man samtidigt fortsätter göra samma objektiv utan SDM. Ingen förlorar och alla vinner. Systemet med dubbla autofokussystem är dyrt (även fast de annonserade priserna på de kommande objektiven ligger lägre än hos konkurrenterna, som bara har ett autofokussystem) och jag har svårt att tro att det går att implementera det systemet i den formen för instegsoptik till en instegskostnad - det är billigare att lansera en specialversion av 18-55 zoomen med SDM. Eftersom den säljs i paket med kameran och alltid har sålts i paket, så har alla redan 18-55. Jag menar, det finns ingen marknad för en separat 18-55, ingen köper bara 18-55 objektivet utan kamera. Det händer inte. Därför kan man göra en specialversion med SDM för en instegsmodell som även har stöd för SDM, för att bemöta argumentet från Nikon användare om att deras billiga kitobjektiv minsann har AF-S. Och de som har köpt en Pentax utan stöd för SDM, har redan ett 18-55 som fungerar. Så det finns inget problem.

Canon hade ju under många år två versioner av sina instegsobjektiv, en med DC motor och en något dyrare variant med USM motor. Optiskt och kvalitetsmässigt var objektiven helt identiska.

Hälsar
R

Re: Spekulation

Bofoto2 skrev:
Jag diskuterade nyligen med en släkting som har skaffat sig en Nikon D40 med kitzoom. Det vi diskuterade var det korta skärpedjupet i min bild av hans dotter, och hans "skitt, skulle ha köpt D80 istället". Han vill inte köpa nytt objektiv (tex 50/1,8) och bara använda manuell fokus.
Men om något år kommer nog ett lämligt objektiv....till min släkting som hör till dom 1-2% av dom som köper Nikon D40/X.

Misstag?

Nikon har nu 49% marknadsandel, Pentax ligger kvar på sina 6%. Vem har mest pengar att sätta av till sin R&D avdelning tror du?

Du kan heller inte sitta och gissa att D40/D40x 1-2% marknadsandel, för då omyndigförklarar du dig själv. Enligt senaste siffrorna så har:
D40/D40x 25% av den totala marknaden
K100D och K110D 3,4% av den totala marknaden. K10D har 2,3%. De restreande 0,3% består av några stackare som köpt en batterislukande iSTD/L.

Men ingen kan ta ifrån Pentaxanhängarna att ni är "hardcore"-entusiaster.

Hälsningar

Adam

Hur kommer det sig att ett flertal trådar jag läst här i Pentaxdelen av forumet mer eller mindre urartar till ett sandlådegnabbande utan dess lika angående D40/D40x?

Vill jag läsa om Nikons modeller så går jag väl till Nikondelen av forumet. Ska det vara så svårt att respektera indelningen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar