Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k100D bra amatör kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaka87

Ny medlem
hej hga har haft rätt många funderingar kring att köpa mig en digital systemkamera! har aldrig ägt en systemkamera utan bara vanliga digitalkameror...
Så nu undrar jag etfer mycket letande och klämande på alla dessa systemkameror fastnade jag för pentax k100D. Den var skön att hålla i och jag lärd mig ganska fort hur man skulle göra både de ena o de andra..
men nu undrar jag är det en bra amatör kamera?
eller borde jag satsa på någon annan?
läste här att den fått mycket bra respons..
och jag tycker att de verkar bra.
Vad säger ni??
Köpa eller kolla efter någon annan?

Och i sånna fall vilken?

Vill heller inte att den ska vara för dyr då jag inte vet hur mycket jag kommer fota..
Älskar att ta bilder. men samtidigt är jag den som tröttnar lätt...

Några tips??
 
Jajamennsann.....

Jag har haft (och har) andra digitala spelgelreflexkameror - Canon, Olympus), men efter att ha testat K100D (Super) och hittat ett bra pris på den slog jag till direkt.
Är en mycket bra kamera inte bara för amatörer - duger till mycket mer än så.
Var inte rädd för att den "bara" har 6 Mpix - det är en fördel om du vill ta brusfattiga bilder i befintligt ljus och räcker långt även för utskrifter.

Kitoptiken håller faktiskt hyfsad kvalitet, men du utnyttjar kamerans kompetens bäst med ännu bättre optik, t ex Sigma 17-70 eller Tamron 17-50. Då slår den de flesta kameror!

Lycka till med ditt val!

Hälsningar
Kjell
 
Jag var själv i en liknande situation förra sommaren som den du verkar vara i nu. Jag hade ledsnat fett på kompaktkameror. De var ju alltid för långsamma för att lyckas fånga "tillfället" (=barn). Samtidigt hade jag ju gjort försök med farsans avlagda analoga systemkamera och gett upp (=ledsnat). Så jag var ju inte villig att slösa bort pengarna. Efter att ha läst en hel del tester så valde jag en K100D, "supern" hade inte kommit än, trots att det fanns billigare från andra märken.

I dag är jag inne i "fototräsket". Vill vara bättre än jag är, ha mer tid till fotografering och redigering än jag har samt ha mer pengar till gluggar än vad plånboken tillåter. Och det tackar(skyller?) jag bla Pentaxen för. Den är förvisso en instegsmodell men ger lite extra. Jag skulle t.ex aldrig klara mig med bara 3 fokuspunkter.

Om jag ska kommentera vanliga anmärkningar:
*Att den kör AA-batterier har jag aldrig haft problem med. Det finns riktigt bra uppladningsbara att köpa. Och tar de slut så springa in i vilken affär som helst och köp ett par vanliga alkaline. Dessutom kör ju den externa blixten på lika dana så det är ju praktiskt.
*6 Mpix räcker till A3 utskrift och hur ofta gör man sådana?! Jag är nästan för snål att göra A4...
*Den automatiska vitbalansen kan ha problem med glödlampsljus, men det kan t.ex lösas mha efterbehandling om man kör i RAW. Eller manuell inställning.

Det enda som talar emot ett köp av K100D Super är att det finns en K200D.... Den ger ytterligare lite att växa i när det gäller egna inställningar samt att den bla har vädertätning.

Lycka till,
Micke
 
K100d är en bra kamera, men idag är det smartare att köpa dess efterträdare k200d, den är bättre och värd prisskillnaden.

/kent
 
Jag har nyss köpt en och är skitlycklig åt den.
Lätt att handskas med och tar alldeles utmärkta pudelbilder. Jag kostade på mig ett 4gb minneskort som rymmer "oändligt" antal bilder, samt 8 st uppladdningsbara batterier av den nya sorten som inte har något minne.
Sen önskar jag mig bara ett Tamron 70-300 och Sigma 70 mm macro och en ringblixt och den nya 35 mm macrot från Pentax och 300 mm telet från Pentax det med (fast det kostar 10 000) och ett stadigt stativ + en väska till allt och en starkare blixt är ju bra - MEN ÄVEN UTAN TILLBEHÖR SÅ ÄR KAMERAN SUPERBRA O JAG LYCKLIG!
Så köp en billig kamera du - man får mycket för pengarna just nu!
 
Tack för många bra

Tack för många bra tips..Ska tillbaka till mediamarkt och kolla på 200D också o se hur den känns...

Och vad den kostar:D

vet ni några bra sidor eller butiker att hitta dessa till billigare priser?
kanske finns någon kampanj eller nåt någonstans?

//Johanna
 
Rea på Clas Ohlson

Om du fortfarande är inne på att köpa en K100D Super och inte redan har köpt den
(om du har det sluta läs här!)




så kan jag meddela att det är rea på Clas Ohlson på dessa. Så har du en butik i närheten och lite flyt så kan du komma över en, inklusive kit-objektiv, för 3500:-
Det är nästan för billigt för att låta bli ... ;-)

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.