Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k100D bra amatör kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaka87

Ny medlem
hej hga har haft rätt många funderingar kring att köpa mig en digital systemkamera! har aldrig ägt en systemkamera utan bara vanliga digitalkameror...
Så nu undrar jag etfer mycket letande och klämande på alla dessa systemkameror fastnade jag för pentax k100D. Den var skön att hålla i och jag lärd mig ganska fort hur man skulle göra både de ena o de andra..
men nu undrar jag är det en bra amatör kamera?
eller borde jag satsa på någon annan?
läste här att den fått mycket bra respons..
och jag tycker att de verkar bra.
Vad säger ni??
Köpa eller kolla efter någon annan?

Och i sånna fall vilken?

Vill heller inte att den ska vara för dyr då jag inte vet hur mycket jag kommer fota..
Älskar att ta bilder. men samtidigt är jag den som tröttnar lätt...

Några tips??
 
Jajamennsann.....

Jag har haft (och har) andra digitala spelgelreflexkameror - Canon, Olympus), men efter att ha testat K100D (Super) och hittat ett bra pris på den slog jag till direkt.
Är en mycket bra kamera inte bara för amatörer - duger till mycket mer än så.
Var inte rädd för att den "bara" har 6 Mpix - det är en fördel om du vill ta brusfattiga bilder i befintligt ljus och räcker långt även för utskrifter.

Kitoptiken håller faktiskt hyfsad kvalitet, men du utnyttjar kamerans kompetens bäst med ännu bättre optik, t ex Sigma 17-70 eller Tamron 17-50. Då slår den de flesta kameror!

Lycka till med ditt val!

Hälsningar
Kjell