Annons

Pentax k10 vs. Nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)

dr.andersson

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har nöjet att snart köpa en digital systemkamera och nu behöver jag er hjälp att välja rätt.
Jag har tittat på Pentax K10d och nikon D80 så då förstår ni vilken prisklass jag tittar på. Båda med kit objektiven.
Jag har fastnat lite för K10d eftersom den är väderskyddad och har bildstabilisering, men samtidigt känns nikon som ett "proffsigare" val. Är det nåt att ha eller finns det andra bättre alternativ.
Kom Med argument och hjälp mig välja rätt första systemkamera.

Hej Mattias!

Ta Nikon om det är en "proffskamera" du vill ha.
Väntar med spänning på kriget.

Hälsningar Micke.

Lawson skrev:
Hej Mattias!

Ta Nikon om det är en "proffskamera" du vill ha.
Väntar med spänning på kriget.

Hälsningar Micke.

hehe jag skuter första salvan, proffs=d80, nja... Nikon har ju D200/D300 som deras semipro, fördi den e stärkare och har vädertätning, något som k10d redan har och kostar dessutom mindre än D80, inte mycket att battla om faktiskt, bara komm ihåg att pentax släpper formodligen en K20d i slutet av månaden, så flyger dom om D80 med en Woooosh......

Tycker du väljer mellan två riktigt bra och jämförbara kameror, båda med sina egna för och nackdelar.
Men skall man bedömma efter bildkvalitet så spelar det nog mindre roll vilken man väljer.
K10D har som sagt mer tekniska fördelar; SR i huset, vädertätning och mindre dyra bra gluggar.

D80 har märket Nikon och större utbud av bra gluggar (dock lite dyrare)

Det bästa tipset som jag kan ge är som vanligt att klämma på båda, och känna vilken som ligger skönast i handen. Sen att forsäljaren rekommenderar D80'n i 8 fall av 10 spelar mindre roll. (OBS egen erfarenhet)

Ha d

Pentax vs Nikon

Mitt råd är att du ser till att du får en kamera med bildstabilisering. Väljer du att lägga stabiliseringen i objektiven (Nikon/Canon) så lär dina pengar inte räcka långt.
För egen del var jag "Nikon fotograf" under den analoga tiden. När jag köpte min diditala systemkamera var bildstabiliseringen ett krav, det blev en Pentax k10D vilket jag inte ångrar.
Med bildstabilisering i kamerahuset får du betydligt billigare objektiv framför allt om du skall ha lite ljuskänsliga och långa teleobjektiv.
/Lennart

Kan ju flika in med vad en fotograf sa i ett annat forum som svar på en liknande fråga. Killen har fotat Nikon och Pentax parallellt i många år så erfarenhet har han. Det han sa var att Nikon var helt överlägsen på autofokus, auto vitbalans, ljusmätning och allt annat som kameran sköter själv. Pentax hade dock fördelen med sina fina fasta gluggar som han sa var överlägsna allt som något annat märke lyckats prestera.

Det där eviga tjatet om vibrationsredicering är jag rätt trött på vid det här laget. Vissa ser det som det största som hänt foto sen färgfilmen och andra (jag är en av dem) anser att det är praktiskt i vissa extrema fall. Hur viktigt det är beror framför allt på vad och hur man fotar. Jag befinner mig sällan i ett läge där det hjälper för antingen har jag tillräckligt med ljus, eller så är det så mörkt att jag ändå måste ha stativ eller så fotar jag folk och då får man rörelseoskärpa pga att de rör sig innan man får det från kameran. Men det är bara min åsikt.

Zotamedu skrev:
Kan ju flika in med vad en fotograf sa i ett annat forum som svar på en liknande fråga. Killen har fotat Nikon och Pentax parallellt i många år så erfarenhet har han. Det han sa var att Nikon var helt överlägsen på autofokus, auto vitbalans, ljusmätning och allt annat som kameran sköter själv. Pentax hade dock fördelen med sina fina fasta gluggar som han sa var överlägsna allt som något annat märke lyckats prestera.

Det där eviga tjatet om vibrationsredicering är jag rätt trött på vid det här laget. Vissa ser det som det största som hänt foto sen färgfilmen och andra (jag är en av dem) anser att det är praktiskt i vissa extrema fall. Hur viktigt det är beror framför allt på vad och hur man fotar. Jag befinner mig sällan i ett läge där det hjälper för antingen har jag tillräckligt med ljus, eller så är det så mörkt att jag ändå måste ha stativ eller så fotar jag folk och då får man rörelseoskärpa pga att de rör sig innan man får det från kameran. Men det är bara min åsikt.

Hej Gustaf!

Hur kan man bli trött på att vinna 2-4 exponeringssteg.
Det är väl något som en del fotografer skulle offra högra armen för att få.

Micke.

Lawson skrev:
Hej Gustaf!

Hur kan man bli trött på att vinna 2-4 exponeringssteg.
Det är väl något som en del fotografer skulle offra högra armen för att få.

Micke.
Fast man tjänar inte 2-4 steg. Man kan handhålla 2-4 steg extra och det är inte samma sak något som många verkar glömma.

Vad som gör en kamera "proffsig" kan man träta mycket om, och det gör folk också. Själv använder jag mina kameror yrkesmässigt, och oftast utomhus. Det här är mina krav för en "proffsig" kamera. Den skall vara:

- tillförlitlig
- robust och tåla ovarsam hantering
- ha mycket bra ergonomi (form, funktioner, knappar och rattar mm) som passar just mig
- och objektiven ska också uppfylla samma krav

Gör en lista på de krav som du tycker är viktiga för dig själv, och rangordna dem i kategorier som "absolut krav", "bra men inte nödvändigt"...

Då blir marknadsförings- och skrytetiketter som "proffskamera", "semiproffskamera" med flera helt ointressanta. Detsamma gäller märkesstatusen. Canon och Nikon har tillsammans runt tre fjärdedelar av systemkameramarknaden, vilket märks tydligt även här på Fotosidans forum. Själv har jag arbetat med såväl Nikon- som Canonhus, samt andra märken - men jag tänker inte tala om vilka kameror som jag använder i arbetet, det är helt enkelt inte relevant här.

Gör som sagt en kravlista och gå sen till några butiker och kläm på kamerorna. Tänk också på att kitobjektiven är kompromisser, även om de ofta är fullt tillräckliga för privata husbehov, En förstklassig normalzoom kostar lika mycket som ett helt kit med hus och husbehovsoptik, det vill säga 7-10000 kronor.

/Per

Inte riktigt samma kameror, men relevant för ämnet.

Jag har ägt en pentax dl2 nu men gått över till nikon d70. Även om pentaxen var mycket billigare så gav den väldigt väldigt fina bilder med de fina och billiga fasta gluggarna.
Däremot så är nikonen så brutalt mycket bättre på autofokus. Främst på grund av autofokushjälpslampan som pentaxarna saknar. Även om pentaxen använder blixten som sökljus så kan den stå och tugga länge i mörkt ljus innan fokus hittas.

Tufft val. vänta kanske med pentaxen tills 20d kommer, då antingen du kan köpa en ännu bättre pentax eller köpa en rabatterad k10d

jfax skrev:
Inte riktigt samma kameror, men relevant för ämnet.

Jag har ägt en pentax dl2 nu men gått över till nikon d70. Även om pentaxen var mycket billigare så gav den väldigt väldigt fina bilder med de fina och billiga fasta gluggarna.
Däremot så är nikonen så brutalt mycket bättre på autofokus. Främst på grund av autofokushjälpslampan som pentaxarna saknar. Även om pentaxen använder blixten som sökljus så kan den stå och tugga länge i mörkt ljus innan fokus hittas.

Tufft val. vänta kanske med pentaxen tills 20d kommer, då antingen du kan köpa en ännu bättre pentax eller köpa en rabatterad k10d

Hej Joakim!

Är det verkligen relevant? frågeställaren jämför ju två helt andra kameror.

Micke.

Ja, det kan man fråga sig. k10d bör ha betydligt bättre autofokus än dl2.

Dock så har inte k10d någon autofokuslampa ändå då d80 har en.
Vet inte om det blir lika stor skillnad mellan just dessa kameror, men eftersom de var en sådan enorm skillnad på mina så drar jag slutsatsen att det bör göra skillnad i detta fallet också.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto