Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-x och MF 400 mm fast tele??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Behöver goda råd om beg MF telen till min Pentax K-x men vill även ha åsikter om olika gluggars kvalitet och funktion allmänt oavsett kamera fabrikat för är gluggen bra på ett kamerafabrikat så är den det på andra med är min filosofi ;-)

Söker något för att fota fågel och däggdjur med, både handhållet och på stativ och känns som 400mm är smärtgrtänsen för handhållet efter mit test med ett 500 mm som blir för darrigt handhållet.
Vill inte lägga så mycket på detta nu utan vill testa hur stort intresset för denna del av fotandet är och fastnar jag så köper jag något vassare då, så bättre beg och MF lär bli vad jag får sikta på.

Har hittat några Tokina RMC 400 mm f5,6 med Pentax fattning och enligt omdömmena här på FS så verkar den gluggen Ok och prisnivån är i rätt, de bilder som finns här tagna med den ser ut att uppfylla mina behov vad gäller kvalitet.

Vilka andra fabrikat och modeller finns det som kan passa min användning?

Jag har läst så ögonen blöder på nätet men vill ändå ha råd från användare här på FS då ni har grym koll på det mesta!

Min K-x jobbar bra på höga ISO så inga problem att det bara är f5,6, det är en förel om gluggen har A-läge på bländarringen men inget krav, vill dock inte ha gluggar med fast bländare, tack vare att jag kör Pentax så blir det ju stabiliserat på köpet vilket är en fördel som det känns.
Hellre tungt och stabilt än lätt och klent, jag är van att släpa på massa utrustning i mitt jobb så inga provblem med det ;-)

Så alla tips och omdömmen on nämda glugg och andra lämpliga kandidater mottages tacksamt.

Skulle någon av Er ha en lämplig glugg som ligger och samlar damm så skrik till så kan det kanske bli affär på den.

Tack på förhand
 
L-foto http://www.l-foto.se/ har ju ett Pentax och två Tokina på hyllan. Dessutom har han två Tamron 300/2,8 men prissättningen på dem är inte rimlig enligt mig.
Jag skulle valt Pentax 400 då den troligen troligen är synbart bättre fullt öppen.

En bra sida om du vill jämföra gamla objektiv http://www.photodo.com/browse-lenses

Micke.

Jo det var en av de Tokinorna jag tänkte ihop med ett stativfäste, fick ett rabbaterat paketpris på det, har ingen koll på beg priserna på detta men det känns tryggare att köpa från en butik iaf då man ju har viss garanti även på beg prylar då, även om det kan kosta lite mera.

Hittade gamla annonser på denna glugg som låg lägre men det var som sagt utgångna så saknar ju betydelse, Pentax 400 ligger över min budget tyvärr och en 300mm har jag i zoomen som är bra redan.

Tanken är att köra denna något år eller så och se hur det lyckas med djurfotandet och känner jag att jag är rätt så slår jag till på en med AF och bättre ljusstyrka/bildkvalitet men vill inte lägga så mycket mera än några tusingar på detta test, därav som jag kikar på de billigare.

Har hittat Takumar, Vivitar, och Sigma 400 f5,6 MF är det likvärdiga grejor eller är någon bättre än de andra och någon man ska undvika helt?
 
Jag har för lite erfarenhet för att kunna ge ett direkt råd mellan de uppräknade objektiven. Gav bort mitt Soligor 400 igår, det var inte bra !!
Ett Novoflex 400 kan vara ett alternativ mittskärpan skall vara riktigt skaplig även fullt öppen.

Micke.
 
Jag har för lite erfarenhet för att kunna ge ett direkt råd mellan de uppräknade objektiven. Gav bort mitt Soligor 400 igår, det var inte bra !!
Ett Novoflex 400 kan vara ett alternativ mittskärpan skall vara riktigt skaplig även fullt öppen.

Micke.

Nej det var osis, men man ska inte gråta över spilld mjölk (bortgivna gluggar) fick jag lära mig som liten och det har funkat bra, man mår bara dåligt då ;-)

Novoflex har jag aldrig hört talas om, får kika på det, mera tid på google alltså ;-) eller ;-( beror på resultatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.