Aristarcos
Medlem
Jag ska nog undvika att svara på första frågan (med allt vad det innebär ) men jag är 100% säker på att den har samma form som K-7. Två undantag finnes: lägesväljaren (skruven uppe till vänster med lås) är 1/3 högre. Detta gör att man strular mindre med låset. Dessutom har de en liten vit text "Fx" vid RAW-knappen framme vid objektivet. Detta är endast petitesser.
Vad gäller själva kameran så har den lite fler pixlar och mycket bättre bildkvalité vid höga känsligheter. Den har också lite fler inställningar i menyn, till exempel: olika brusreducering för olika ISO-tal och möjlighet att slå av "dark frame substraction". Men som sagt är detta mest detaljer. I allt väsentligt går det bra att testa handgreppet på en K-7 för att få en bild av hur en K-5 känns då skillnaderna är inne i kameran. Om du fastnar för den ergonomin som Pentax erbjuder så finns vidare information om K-5 här: Pentax Forums och för att se vad K-7 erbjuder rekommenderar jag manualen: Pentax.se.
Jag ska nog undvika att yttra mig för mycket om Nikon D7000 då vi som har kameror är fanboys allihopa. Dessutom är jag inte så insatt i Nikon. Om man ser till priser och objektiv så är själva kamerahuset till D7000 billigare än kamerahuset K-5 men så fort man vill ha med ett objektiv blir plötsligt Nikonen dyrare (se cyberphoto.se). Kitobjektiven till D7000 har dock större zoomräckvidd men så har Pentax kitobjektiv, som du sa, vädertätning. hur de optiska kvalitéterna ser ut för de objektiv Nikon skickar med vet jag inte men för Pentax objektiv finns en recension här: dpreview.
När du frågar folk om råd gällande kameror, både på internet och i butik, ska du se till att ha med dig hinkvis med salt. Nästan alla som äger en systemkamera tycker att de gjort ett mycket bra eller nästan perfekt köp och tycker självklart att du ska välja samma som de gjort. Om du vill få ut så mycket som möjligt av kameran, välj en du är bekväm med att använda och bära runt på. Rent bildmässigt är det relativt liten skillnad på en Nikon D3000 och en Pentax K-7 eller för den delen en Pentax K-x och en Nikon D300s. Det viktigaste är att du tar med den och har kul när du använder den.
Vad gäller SD-kort så har SDHC funnits i tre år och på den tiden har tillgängligheten på vanliga SD inte minskat vad jag märkt. Frågan är väl hur mycket man behöver få plats med på samma kort. SD och för den delen även SDHC kommer nog finnas kvar ett bra tag framöver trots att SDXC är på väg. Med större minneskort blir det lite alla-ägg-i-samma-korg-fenomen, personligen brukar jag nöja mig med 4GB och byter lite oftare istället för att köra på 16GB.
Ärligt talat är jag inte särskilt bra på objektiv. Jag har haft ett kitobjektiv och två stycken äldre modeller. Det jag har märkt då man har några att leka med är att man lär sig mer om vad man själv uppskattar med ett objektiv. Det var först efter att min flickvän köpt ett begagnat Sigma 70-300 objektiv som jag lyckades förstå vad jag var ute efter i ett objektiv och det är inte lätt att definiera. Nu har jag babblat på så mycket att jag nog gärna lämnar över objektivdebatten till någon annan.
Ha det!
/Arvid
Tack för allt från dig Mycket information ! Givande med mycket reflektioner..