Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-X, K-R , K-7 eller K-5 ?? eller något helt annat ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska nog undvika att svara på första frågan (med allt vad det innebär ;) ) men jag är 100% säker på att den har samma form som K-7. Två undantag finnes: lägesväljaren (skruven uppe till vänster med lås) är 1/3 högre. Detta gör att man strular mindre med låset. Dessutom har de en liten vit text "Fx" vid RAW-knappen framme vid objektivet. Detta är endast petitesser.

Vad gäller själva kameran så har den lite fler pixlar och mycket bättre bildkvalité vid höga känsligheter. Den har också lite fler inställningar i menyn, till exempel: olika brusreducering för olika ISO-tal och möjlighet att slå av "dark frame substraction". Men som sagt är detta mest detaljer. I allt väsentligt går det bra att testa handgreppet på en K-7 för att få en bild av hur en K-5 känns då skillnaderna är inne i kameran. Om du fastnar för den ergonomin som Pentax erbjuder så finns vidare information om K-5 här: Pentax Forums och för att se vad K-7 erbjuder rekommenderar jag manualen: Pentax.se.

Jag ska nog undvika att yttra mig för mycket om Nikon D7000 då vi som har kameror är fanboys allihopa. Dessutom är jag inte så insatt i Nikon. Om man ser till priser och objektiv så är själva kamerahuset till D7000 billigare än kamerahuset K-5 men så fort man vill ha med ett objektiv blir plötsligt Nikonen dyrare (se cyberphoto.se). Kitobjektiven till D7000 har dock större zoomräckvidd men så har Pentax kitobjektiv, som du sa, vädertätning. hur de optiska kvalitéterna ser ut för de objektiv Nikon skickar med vet jag inte men för Pentax objektiv finns en recension här: dpreview.

När du frågar folk om råd gällande kameror, både på internet och i butik, ska du se till att ha med dig hinkvis med salt. Nästan alla som äger en systemkamera tycker att de gjort ett mycket bra eller nästan perfekt köp och tycker självklart att du ska välja samma som de gjort. Om du vill få ut så mycket som möjligt av kameran, välj en du är bekväm med att använda och bära runt på. Rent bildmässigt är det relativt liten skillnad på en Nikon D3000 och en Pentax K-7 eller för den delen en Pentax K-x och en Nikon D300s. Det viktigaste är att du tar med den och har kul när du använder den.

Vad gäller SD-kort så har SDHC funnits i tre år och på den tiden har tillgängligheten på vanliga SD inte minskat vad jag märkt. Frågan är väl hur mycket man behöver få plats med på samma kort. SD och för den delen även SDHC kommer nog finnas kvar ett bra tag framöver trots att SDXC är på väg. Med större minneskort blir det lite alla-ägg-i-samma-korg-fenomen, personligen brukar jag nöja mig med 4GB och byter lite oftare istället för att köra på 16GB.

Ärligt talat är jag inte särskilt bra på objektiv. Jag har haft ett kitobjektiv och två stycken äldre modeller. Det jag har märkt då man har några att leka med är att man lär sig mer om vad man själv uppskattar med ett objektiv. Det var först efter att min flickvän köpt ett begagnat Sigma 70-300 objektiv som jag lyckades förstå vad jag var ute efter i ett objektiv och det är inte lätt att definiera. Nu har jag babblat på så mycket att jag nog gärna lämnar över objektivdebatten till någon annan.

Ha det!
/Arvid

Tack för allt från dig :) Mycket information ! Givande med mycket reflektioner..
 
I dagsläget så är det väl inte tänk att jag ska vara utomhus jätte mycket med kameran, men det beror nog lite på hur bra man lär sig den. Funderade på att gå med i en fotoklubb eventuellt, då de kanske kan lära mig att utnyttja kameran, å andra sidan v ill jag kunna ta bilder även om det skulle regna tex på ett bröllop eller så.. det är en hel del att tänka på vad man ska välja, det jag funderar på är att utveckligen går ju grymt fort framåt så jag undrar om det är värt att köpa en äldra kamera..för det handlar ju oavsett om minst ett par 1000 lappar..

Köp den kameran som du känner för. Satsa på en dykpåse som passar din kamera.
Bäst är att besöka en dykaffär. Här är ett exempel :

http://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/vattenskydd/undervattenshus/dicap-wp300/113115.4680/

Lycka till!
 
Jag är lite nyfiken på var du fått infon om att K-7's sensor skulle vara sämst. Har du några källor på det?
Jag har använt *ist DL 1/2, k10d, k100 super, k20d, k-x och k-m. Har använt K-7 sedan dagen den kom ut, och har inga planer på att byta till K-5 då jag tycker att de ändringar som gjorts eller uppgraderats från K-7 inte är värt bytet.

Att Pentax alltid varit värdelösa när det kommer till höga ISO-värden med deras digital-SLRs är väl knappast någon nyhet.

Att Pentax alltid varit värdelösa när det gäller höga iso var väl att ta i, K20 var ju riktigt skaplig och K-x är fortfarande riktigt bra. K-7 var däremot lite av en besvikelse då den som nytt flaggskepp ändå var snäppet sämre än den mer än ett år äldre K20 vad det gäller höga iso och dessutom hade lägre DR ( även lägre Dr än K10 som var två och ett halv år äldre). Sen hade den mycket annat godis som talade för den, men själva sensorn var en lite av en snedträff.

Och sämst (på vissa egenskaper, inte alla) gällde alltså nuvarande modeller, k-x, k-7, k-r och k-5. De två senaste är ju inte uppmätta ännu, men vi får väl hoppas att de levererar ordentligt.
 
har varit och klämmt nu lite

på några kameror på MediaMarkt... och ... tror ni jag blev något klokare... Nej..

Det jag kom fram till var att jag nog tyckte att K-X känns lite liten, för liten..men ju mer man sätter sig in i det hela, desto mer osäker blir man känner jag. Har nu kollat lite på, de kommande modellerna D7000, K-5 och där känns det som att vädertätningen inte är helt fel..
men det kostar ju dessto mer och köpa de här. Sen har jag också kollat blocket lite, och har där funnit två st Sony en A100 med tillbehör ca 3000 och en A300 för dubbla pengen, har inte hittat några stora saker som sklijer dem åt. Men man kanske skulle ta och köpa en billig kamera för att sätta igång. Men jag är osäker om jag skulle stanna i Sony senare, så då känns det ju lite halv fel att köpa Sony och inte kunna använda sig av objektiven senare om man byter märke.

Gud vad svårt det här blev, jag ville ju bara ha en systemkamera *S*
 
11 190:- för K-5 kamerahus och 11 820:- inklusive 18-55MM WR. Detta priset är inklusive frakt, men du måste känna nån student som kan köpa från Dustin. Verkar vara bästa priset just nu.
 
på några kameror på MediaMarkt... och ... tror ni jag blev något klokare... Nej..

Det jag kom fram till var att jag nog tyckte att K-X känns lite liten, för liten..men ju mer man sätter sig in i det hela, desto mer osäker blir man känner jag. Har nu kollat lite på, de kommande modellerna D7000, K-5 och där känns det som att vädertätningen inte är helt fel..
men det kostar ju dessto mer och köpa de här. Sen har jag också kollat blocket lite, och har där funnit två st Sony en A100 med tillbehör ca 3000 och en A300 för dubbla pengen, har inte hittat några stora saker som sklijer dem åt. Men man kanske skulle ta och köpa en billig kamera för att sätta igång. Men jag är osäker om jag skulle stanna i Sony senare, så då känns det ju lite halv fel att köpa Sony och inte kunna använda sig av objektiven senare om man byter märke.

Gud vad svårt det här blev, jag ville ju bara ha en systemkamera *S*[/QUOTE

Ärligt talat du vet inte vad du vill. Sätt dig ner och fråga dig ärligt hur du ska använda kameran, vilka behoven är och vad du tror att du behöver om ett år. Ska kameran bara ligga och samla damm då kan du lika gärna nöja dig med att låna din mans kamera då och då. Du ska väl skapa fotografier och inte fastna i finessernas värld.
 
Ärligt talat du vet inte vad du vill. Sätt dig ner och fråga dig ärligt hur du ska använda kameran, vilka behoven är och vad du tror att du behöver om ett år. Ska kameran bara ligga och samla damm då kan du lika gärna nöja dig med att låna din mans kamera då och då. Du ska väl skapa fotografier och inte fastna i finessernas värld.[/QUOTE]

Jag har ju försökt att sålla mig fram till hur jag ska göra. Men låna min mans kamera *hehe* nej det går inte han har ingen kamera ( jo föresten en analog kompakt kamera och en dinosaurie kompaktkamera i digitala världen) Har varit runt och pratat, diskutterat både i butiker, här ett flertal gånger m.m. lärt mig en hel del runt tänket, men det har också skapat massor av förvirring på vägen. För att försöka hitta en lösning som jag tror passar mig.

Hade jag totalt struntat i det hade jag inte frågat om något råd alls och bara fortsatt fotat med min Ixus framöver.
Men har idag har det klarnat iallfall, diskutterat ingående mina frågeställningar privat, med en kille som jobbar på Scandinavian Photo.. har nog nu kommit fram till att det blir en ny iallafall. Och nu står det mellan Pentax K-5 eller K-7 då K-x ( och K-r är väl samma storlek) fallit bort då fördelen att jag har mina gamla objektiv från min MZ-50 överväger att skaffa annat märke än Pentax.
 
Ärligt talat du vet inte vad du vill. Sätt dig ner och fråga dig ärligt hur du ska använda kameran, vilka behoven är och vad du tror att du behöver om ett år. Ska kameran bara ligga och samla damm då kan du lika gärna nöja dig med att låna din mans kamera då och då. Du ska väl skapa fotografier och inte fastna i finessernas värld.

Tror inte det alltid är finesserna som virrar till det, lika viktigt är även den subtila känslan för många när man väljer kamera
Kan hålla med att den kanke finns när man håller i en K-x och det är nog därför K-r har fått liknande utseende som k-5.

Ang Sony så var A100 Huset riktigt potent med drag från Dynax när den kom ut men bruset var mer tydligt än andra märkes motsvarigheter så i dagens mått undermåligt för många.A200 var nog ganska lika
men med senare a300 a350 får man af live view,vinklingbar skärm, bättre iso.
Sony dito Pentax har bildstabilisatorn boende i huset och sony tar Konica Minolta äldre objektiv och Pentax fungerar med flesta äldre med K-fattning.
 
Tror inte det alltid är finesserna som virrar till det, lika viktigt är även den subtila känslan för många när man väljer kamera
Kan hålla med att den kanke finns när man håller i en K-x och det är nog därför K-r har fått liknande utseende som k-5.

Ang Sony så var A100 Huset riktigt potent med drag från Dynax när den kom ut men bruset var mer tydligt än andra märkes motsvarigheter så i dagens mått undermåligt för många.A200 var nog ganska lika
men med senare a300 a350 får man af live view,vinklingbar skärm, bättre iso.
Sony dito Pentax har bildstabilisatorn boende i huset och sony tar Konica Minolta äldre objektiv och Pentax fungerar med flesta äldre med K-fattning.

Visst är man påverkad av helheten hos en kamera och jämför gärna men detta är inte fotografering detta är prylmarknad. Ansel Adams , mästaren i svart vitt använde sig inte av autofokus eller andra mätningsfinesser som finns i dagens kameror.

Hur vore det att tänka själv och lära sig att mäta själv och lära sig pre visualisera.

Slå på Zontekniken. Den tekniken kan man använda på alla kameror som har manuella inställningar
 
ASA Photo;1579980]Visst är man påverkad av helheten hos en kamera och jämför gärna men detta är inte fotografering detta är prylmarknad. Ansel Adams , mästaren i svart vitt använde sig inte av autofokus eller andra mätningsfinesser som finns i dagens kameror.

Hur vore det att tänka själv och lära sig att mäta själv och lära sig pre visualisera.

Slå på Zontekniken. Den tekniken kan man använda på alla kameror som har manuella inställningar

I staden där jag bor så finns det en "fotograf". Han går ut med minst två kameror hängande runt om halsen.
Senaste modeller med "värsting" gluggar. Han är lycklig i sin värld men jag har aldrig sett en enda bild som han har tagit.

Ut och fotografera och ha inte någon övertro på tekniken som finns i dagens kameror. Utgå att ingenting finns. Bara en enkel manuell kamera. Vad gör man då? Då lär man sig att se, känna, fotografera. Nu drunknar de flesta i teknikens och knapparnas djungel och glömmer just det väsentliga- att fotografera. Lycka till nu med skapandet av fotografierna.
 
på några kameror på MediaMarkt... och ... tror ni jag blev något klokare... Nej..

Det jag kom fram till var att jag nog tyckte att K-X känns lite liten, för liten..men ju mer man sätter sig in i det hela, desto mer osäker blir man känner jag. Har nu kollat lite på, de kommande modellerna D7000, K-5 och där känns det som att vädertätningen inte är helt fel..
men det kostar ju dessto mer och köpa de här. Sen har jag också kollat blocket lite, och har där funnit två st Sony en A100 med tillbehör ca 3000 och en A300 för dubbla pengen, har inte hittat några stora saker som sklijer dem åt. Men man kanske skulle ta och köpa en billig kamera för att sätta igång. Men jag är osäker om jag skulle stanna i Sony senare, så då känns det ju lite halv fel att köpa Sony och inte kunna använda sig av objektiven senare om man byter märke.

Gud vad svårt det här blev, jag ville ju bara ha en systemkamera *S*

Jag rekommenderar begagnat(helst med under 10.000 exponeringar)
eftersom du är ny på systemkameror.
Tex (Pentax) K200D, K10D eller en ny K-x(visst är den liten, men lätt), K-r kanske känns aningen större...
K200D är lite större än K-x och K10D(K20D) ännu större, båda är vädertätade
och har max iso 1600 och kan förses med batteigrepp.
K200D är en nyare modell och lite enklare.
Båda finns på Blocket med batterigrepp(om du vill ha större kamera
och vill ta mycket höjdbilder)

K200D på Blocket, en billig och en med batterigrepp som du kan pruta på:
http://www.blocket.se/stockholm?q=Pentax+K200D&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=11&l=0&md=th

K10D på Blocket, en med bra blixt(5000:- ny) pruta, en med 2 objektiv utan vidvinkel
(28mm = 42mm på din gamla kamera), en med Sigma 17-70(bra),
två med batteigrepp och en Samsung=K10D.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Pentax+K10D&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=11&l=0&md=th

Objektivet 18-55 till K10D är inget vidare, 18-55 II till K200D är bra.

Tänker du plåta tex barn inomhus i dåligt ljus bör du överväga K-x
som du kan använda på iso6400.
Eller ännu hellre K-r som du kan använda på ett steg till (12800),
k-r har dessutom högre upplösning på skärmen.

Man kan oxå säga att med K200D och objektivet:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35

som kommer snart(1900;-) kan du plåta på bländare f2,8 och ios 800(1600).
Det blir samma slutartid som f5,6 och iso 3200(6400) med K-x och 18-55 zoomen.

K***D, K-x och K-r har funktioner för nybörjare.
K**D, K7 och 5 har inte det, men det är inget som du behöver.

Men det lär dyka upp en del begagnade K7 och K20D om några veckor
pga att K5 kommer ut.

SD kort är ju det vanligaste kortet, så dom lär inte försvinna dom
närmaste 10 åren.
 
Senast ändrad:
Jag rekommenderar begagnat(helst med under 10.000 exponeringar)
eftersom du är ny på systemkameror.
Tex (Pentax) K200D, K10D eller en ny K-x(visst är den liten, men lätt), K-r kanske känns aningen större...
K200D är lite större än K-x och K10D(K20D) ännu större, båda är vädertätade
och har max iso 1600 och kan förses med batteigrepp.
K200D är en nyare modell och lite enklare.
Båda finns på Blocket med batterigrepp(om du vill ha större kamera
och vill ta mycket höjdbilder)

K200D på Blocket, en billig och en med batterigrepp som du kan pruta på:
http://www.blocket.se/stockholm?q=Pentax+K200D&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=11&l=0&md=th

K10D på Blocket, en med bra blixt(5000:- ny) pruta, en med 2 objektiv utan vidvinkel
(28mm = 42mm på din gamla kamera), en med Sigma 17-70(bra),
två med batteigrepp och en Samsung=K10D.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Pentax+K10D&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=11&l=0&md=th

Objektivet 18-55 till K10D är inget vidare, 18-55 II till K200D är bra.

Tänker du plåta tex barn inomhus i dåligt ljus bör du överväga K-x
som du kan använda på iso6400.
Eller ännu hellre K-r som du kan använda på ett steg till (12800),
k-r har dessutom högre upplösning på skärmen.

Man kan oxå säga att med K200D och objektivet:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35

som kommer snart(1900;-) kan du plåta på bländare f2,8 och ios 800(1600).
Det blir samma slutartid som f5,6 och iso 3200(6400) med K-x och 18-55 zoomen.

K***D, K-x och K-r har funktioner för nybörjare.
K**D, K7 och 5 har inte det, men det är inget som du behöver.

Men det lär dyka upp en del begagnade K7 och K20D om några veckor
pga att K5 kommer ut.

SD kort är ju det vanligaste kortet, så dom lär inte försvinna dom
närmaste 10 åren.

Tack för ditt långa inlägg :) Problemet med SD kort, som jag har på min IXUS är att korten har utvecklats så mycket på 6 år, så det var svårt att hitta kort kompatibla med min IXUS, har dock hittat ett kort nu som är funkar. Men man vet ju att utvecklingen går framåt hela tiden. När jag talade med han från Scandinavian, menade han att jag skulle klara mig utmärkt med en K-5 även efter ett tag när jag lärt känna kameran. Det kändes betryggande för min del, att inte behöva byta kamera.. utan man har möjlighet att växa in i den & utvecklas för nyare steg. Har för avsikt att gå några kurser så att jag lär mig utnyttja kameran, sen får man väl koncentrera sig kanske på en bit i taget för att verkligen lära sig.
 
Senast ändrad:
Aktuella objektiv K-7 eller K-5 då ?

  • K-7 och K-5:an säljs de nu med identiska objektiv känns så om man kollar beteckningarna på objektiven !?
  • Vilka av kit objektiven är bra eller mindre bra ?

Någon som vet ? Just nu funderar jag mest på 18-135mm, då jag har mina gamla gluggar F35-80 samt ett F80-200 som såldes med MZ-50.


Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR
Pentax K-5 + 18-135/3,5-5,6 WR
Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR
 
svårt att välja

  • K-7 och K-5:an säljs de nu med identiska objektiv känns så om man kollar beteckningarna på objektiven !?
  • Vilka av kit objektiven är bra eller mindre bra ?

Någon som vet ? Just nu funderar jag mest på 18-135mm, då jag har mina gamla gluggar F35-80 samt ett F80-200 som såldes med MZ-50.


Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR
Pentax K-5 + 18-135/3,5-5,6 WR
Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR

varför inte börja med k5 + 18- 55 objektivet och sedan efter du känt efter komplettera med ett 18- 135 om du tycker behovet finns. du får ju nästan 18- 55 objektivet på köpet medans du får betala fullpris på18-135 objektivet då Pentax inte säljer det som kitt objektiv. som jag tycker de borde göra för att konkurrera mot Canon eos 7D(18-135)och Nikon7000(18-105).
mvh stefan
 
varför inte börja med k5 + 18- 55 objektivet och sedan efter du känt efter komplettera med ett 18- 135 om du tycker behovet finns. du får ju nästan 18- 55 objektivet på köpet medans du får betala fullpris på18-135 objektivet då Pentax inte säljer det som kitt objektiv. som jag tycker de borde göra för att konkurrera mot Canon eos 7D(18-135)och Nikon7000(18-105).
mvh stefan

Det är sant, det här objektivet är ju kanske inte helt fel... och betydligt billigare än 18-135
Pentax Objektiv DA 50-200/4,0-5,6 ED WR det är ju också vädertätat.. undrar om det är ett ok objektiv..
 
ok eller inte

Det är sant, det här objektivet är ju kanske inte helt fel... och betydligt billigare än 18-135
Pentax Objektiv DA 50-200/4,0-5,6 ED WR det är ju också vädertätat.. undrar om det är ett ok objektiv..

använder själv 50-200 utan vädertätning och det är helt okey, ligger mycket ute i regn och rusk och har inte haft några problem.
det finns ju ett paket med 18-55 och 50-200 med vädertätning för ca 14 000kr så det är väll helt okey.
mvh stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.