Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-M eller Nikon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag är helt förvirrad nu, ska köpa min första systemkamera.
Min mamma kör med pentax och därför vore det ju bra om jag körde med det också eftersom jag kan få låna objektiv till en början.
Men jag är mest sugen på en Nikon.

Har jag förstått det rätt om Nikon d60 inte har inbyggd bildstabilisatur, utan att man måste köpa ett objektiv med inbyggd?

Vad säger ni, vilken kamera tycker ni är ett bra köp?

Ingen Nikon har inbyggd bildstabilisator, utan det måste precis som du skriver sitta i objektivet.

Instegsmodellerna D40/D60 har heller inte någon inbyggd autofokusmotor, så vill du ha autofokus måste det också finnas i objektivet.

Ingen Nikon har inbyggd bildstabilisator, utan det måste precis som du skriver sitta i objektivet.

Instegsmodellerna D40/D60 har heller inte någon inbyggd autofokusmotor, så vill du ha autofokus måste det också finnas i objektivet.

Alla nya objektiv från Nikon, Sigma och Tamron har inbyggd motor, så de funkar till D60.

Cyberphoto har 71 objektiv med inbyggd AF-motor till Nikon.

Läser man lite om Pentax här i forumet verkar det ju som att alla tror att dom ska gå omkull inom en viss framtid, det känns heller inte vidare possitivt.

Min mamma kör med pentax och därför vore det ju bra om jag körde med det också eftersom jag kan få låna objektiv till en början.

Har jag förstått det rätt om Nikon d60 inte har inbyggd bildstabilisatur, utan att man måste köpa ett objektiv med inbyggd?

Hej Susanne

Om din mamma har en Pentax och har en massa objektiv till den, då anser jag att en Pentax Km naturligtvis är den rätta för dig eftersom du då kan få låna din mammas objektiv kanske till att börja med. Eftersom Pentax har sin bildstabilisering i kamerahuset så kan man använda alla objektiv med Pentaxfattning,dvs Sigma, Tamron, Tokina mfl, du kan t o m använda objektiv som är kanske 30 år gamla! bara dom har Pentax egen KAF II fattning. Däremot har kanske inte Pentax så stort utbud av objektiv som Nikon har men du kan som jag nämde tidigare även använda Sigma, Tamron och Tokinas objektv med Pentaxfattning.

Nikon däremot begränsas bara till objektiv som har sin VR = vibrationreduction i objektiven men då är också objektiven dyrare än Pentaxobjektiven. Huruvida detta är bra eller dåligt får du själv avgöra men mitt råd till dig är att köpa Pentax, det hade jag själv gjort utan att tveka. Planerar förresten att köpa en Pentaxkamera till.

Senast ändrad:
Mathias- tacksam för ditt svar. Jag har ju lutat lite åt pentax nu några timmar! (vänder till å från hela tiden) :)

Jag äger i nuläget bara en långzooms kamera, den har räckt länge, men nu när även jag upptäckt bländare och andra inställningar räcker inte min riktigt till. Om jag förstått rätt så har jag minimun bländare på 3.6 och vill ha mindre.
Är det något som denna budgetversion pentax k-m har? =)
När man är så dåligt insatt är alla dessa siffror väldigt svårt.

Mathias- tacksam för ditt svar. Jag har ju lutat lite åt pentax nu några timmar! (vänder till å från hela tiden) :)

Jag äger i nuläget bara en långzooms kamera, den har räckt länge, men nu när även jag upptäckt bländare och andra inställningar räcker inte min riktigt till. Om jag förstått rätt så har jag minimun bländare på 3.6 och vill ha mindre.

Bländarens storlek har bara med objektivet att göra, inte kamerahuset.
Högt f-tal (ex. 22) är lika med lite bländare, lågt f-tal (ex 2.8) är lika med stor bländare.

Bländaren bestäms av vilket objektiv du har och köper till, du kan alltså köpa ett objektiv med t ex bländare 1,4 till Pentaxen (och Nikonen).

Tycker f ö också att Pentax är ett bra val med stabilisering och en rejäl kamera trots sitt låga pris. Enda nackdelen som jag ser det är att den går på vanliga AA-batterier, lite omodernt. Men annars blir det också en roligare start när du kan låna mammas objektiv!

Bländarens storlek har bara med objektivet att göra, inte kamerahuset.
Högt f-tal (ex. 22) är lika med lite bländare, lågt f-tal (ex 2.8) är lika med stor bländare.

om jag köper detta paket på cyberphoto är dessa objektiv bara skit då eller?

Pentax K-M + DA 18-55/3,5-5,6 + DA 50-200/4-5,6 ED

Det är ju bra att det är ett större objektiv, för jag lär knappast använda 18/55 så hemskt mkt.

någon som vet hur jag kollar upp vad det är för bländare på dessa objektiv?

Det är ju bra att det är ett större objektiv, för jag lär knappast använda 18/55 så hemskt mkt.

Nej, det är inte skitobjektiv, varför tror du det?

Jo, du kommer nog att använda 18-55mm mest, det kallas inte för inte för "normal"-zoom.

Bländaren har du själv skrivit i beteckningen: från 3.5 (18mm) till 5.6(55mm), resp från 4(50mm) till 5.6(200mm). Max bländare varierar med brännvidden på många objektiv, speciellt de billigare.

Per.

Det står i beteckningen:)

18-55 har 3,5 som största bländare vid 18mm och 5,6 vid 55mm
50-200 har 4 som största vid 50 och 5,6 vid 200mm

Du kommer att inse efter ett tag att valet av kamera inte spelar så stor roll. Jag hade också "ångest" vilket jag nu ångrar. Bara slösar bort ens liv.

Det viktiga är att ta bra bilder och det kan du göra genom god träning. Kameran är bara ett verktyg.

Hade samma val som dig, jag valde Pentax :)
Beroende på bättre byggkvalitet och att kunna andvända äldre objektiv (som förvånansvärt håller minst lika hög kvalitet som dagens)

Du kommer bli glad i vilket fall som helst.
Jag ha slutat förespråka kameramärken och gått ut och tagit bilder istället.
Det fungerar bättre!

Lycka till!

Mvh EMil

men 3.5 är väl den största bländaren på min nuvarande kamera också..(panasonic lumix fz18)

Det stämmer, men det är skillnad i praktiken, pga av den mycket större sensorn i kameran. Om det är snabbare slutartider du är ute efter så klarar systemkameran mycket högre iso, och om det är det kortare skärpedjupet du är ute efter så får du även detta vid samma bildutsnitt som på långzoomarn:) Dock kan jag tillägga att man får inte något extremt kort skärpedjup med kitoptiken, om du är intresserad av kort skärpedjup och hög ljusstyrka så kan en fast 50mm f1,8 vara ett bra komplement till paketet, brukar ligga runt 1000-1500kr beroende på kameramärke.

SPUTT- där tror jag du skrev något väldigt intressant, jag måste bara läsa det fler gånger för att förstå det =)

Båda kamerorna har sina fördelar, båda systemen har sina fördelar.
Du kan nog välja utifrån det som redan skrivits i tråden. De saknas bara en sak:
Nikon är bäst!!

Nä skojjade bara, välj efter vad som känns bäst i själen. Det är viktigast när allt kommer omkring.

Vad gäller bildstabiliseringen så är den lite överdriven i sin betydelse, största skilnaden mellan att ha det i huset kontra objektivet är att:
* Även bilden i sökare blir stabiliserad när det sitter i objektivet.
* Alla objektiv blir stabiliserade om det sitter i huset.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto