Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k 200 Bra eller dåligt köp

Produkter
(logga in för att koppla)

källe

Aktiv medlem
Blev lite ställd när jag läste nya nr av digigitalfoto för alla nr 9/2008 där de inte kunde rekommendera pentax k 200.
Är verkligen kameran i fråga så dålig som de påstår.
Läste digitalfoto nr6/2008 där de kunde rekommendera
kameran om man bara var lite uppmärksam på att den kunde missa lite ibland när det gällde exponering.
mvh stefan

Lita inte på skittidningar. Försök hitta någon som har en K200D eller K100D och be att få testa den.

Bra ide!

Någon som har någon av kamerorna i närheten av Torup,Halmstad eller Falkenberg
stefan

Kolla upp lite fler tester.
Just den här tidningen kallas ju också "annonsbladet för Canon".
Deras "tester" får tas med en stor nypa salt.

Micke.

Alla fototidningar jag stött på under tiden jag valde kamera är endast stora reklamfoldrar med skräptester.

Att läsa dem för att lära sig om hur fotografering och sådant fungerar är som att köpa nya Datormagazin för att lära sig om datorer. Eller som att köpa Aftonbladet för att läsa journalistik.

EDIT: Tilläggas ska att det tyckte jag även när jag var inne på att köpa Canon.

annonsblad

Det verkar som du bekräftar mina funderingar.
Upplever att de bara dammar ytan utan att kritisera
varken Canon eller Nikon.
Tror jag säger upp prenumerationen på denna .
Man vill ju ha saklig info .

Egenskaper

Tyckte det verkade som man fick mycket för pengarna
med tanke på vädertätning och metallhus istället för
ingen vädertätning tex på Nikon d80 som kostar betydligt mer.

Läs testet i tidningen Foto i stället, dom skriver att K200D är mycket prisvärd. Digitalfoto för alla verkar alltid ha haft en negativ grundsyn på Pentax. jag sa upp min prenummeration för ett år sedan. Jag ger inte mycket för deras tester.

dock jämför man mot d80 så har nikon fördel i själva handhavandet man slipper vandra i menyer för val av fokus och mätmetod,där påminner d80 om k10,
på k200 och på d60 som är jämbördig så får man gå in i menyn. enda nakdelen annars är den riktigt bra på pappret,mycket nytt mot k100 som den ersätter,verkar kommit lite i skymundan för k20d och nu finns ju även ett batterigrepp.

PFH skrev:
Läs testet i tidningen Foto i stället, dom skriver att K200D är mycket prisvärd. Digitalfoto för alla verkar alltid ha haft en negativ grundsyn på Pentax. jag sa upp min prenummeration för ett år sedan. Jag ger inte mycket för deras tester.

I FOTO skriver man bl.a. att den är en mycket trevlig kamera för normal hobbyfotografering, där vädertätning, bildstabilisering, mycket bra bildkvalitet och avancerade funktioner är starka kort. Det låga priset och det fina medföljande objektivet gör kameran till ett bra köp (mycket prisvärd, enligt deras omdöme).

Så det är bara att slå till!

kombinationen Digitalfoto för alla och Pentax funkar inte. Dom dissar ständigt pentaxkameror och pentaxgluggar. Jag har också sagt upp prenumerationen där.

Fina bilder

Hejsan Fredrik!
Var tvungen och kolla in lite på dina bilder,
och de var verkligen fina så pentax funkar utmärkt
eller det kanske är han som är bakom kameran som funkar bättre.
Bonniers har nog intressen i Canon och Nikon
på det ena eller andra sättet.
Men man tycker ju att Tidningar ska vara opartiska
som tar betalt för sina tidningar ,men reklamen betalar nog mer.

Re: Fina bilder

källe skrev:
Hejsan Fredrik!
Var tvungen och kolla in lite på dina bilder,
och de var verkligen fina så pentax funkar utmärkt
eller det kanske är han som är bakom kameran som funkar bättre.
Bonniers har nog intressen i Canon och Nikon
på det ena eller andra sättet.
Men man tycker ju att Tidningar ska vara opartiska
som tar betalt för sina tidningar ,men reklamen betalar nog mer.

Kolla galleriet på www.pentaxforums.com finns väldigt mycket bra bilder där.

Gillar det här killens naturbilder också http://srmillerphotogallery.mysite.orange.co.uk/

Sistnämnda använder K10D.

Du kan kollar noga i testet på K200D i digigitalfoto för alla och jämför med testet på K20D i samma nummer. Då framkommer det att dom inte gillar bildkvaliteten i K200D, men i testet av K20D säger dom att redan K10D hade en bra bild... och K20D är bättre. Nu är det så att K200D har samma bildsensor som K10D...

Om du tittar i Kamera&Bild så tycker Magnus att K200D har det mesta som finns i K20D, till ett mycket lägre pris.

DigitalFoto nummer9???

Stefan Källander,du läste i nr 9 sa du av DigitalFoto, den har väl inte kommit ut än?
Jag köpte nr 6 nyligen och nästa nummer är ute 10 juni står det längst bak.
Sen tycker inte jag att dom är speciellt negativa om Pentax K200D som dom jämför med canon eos 450d.
Dom säger bara som det är, att man "behöver ha koll på färgintensiteten och någon gång emellanåt underexponera, så kommer allt att gå mycket bra." och att "det är helt klart en trevlig instegsmodell". I övrigt var dom väldigt possitiva till kameran.
Det var efter det testet jag bestämde mej för att det får bli en Pentax k200d.
Menar du verkligen DigitalFoto eller är det en annan tidning du syftar på?

//Reino

Nu såg jag...eh.

Får visst rätta mej själv. Jag såg visst nu att du menade "Digitalfoto för alla", jag missade " för alla". Jaja, även solen har sina fläckar;)

Hoppas du köper en Pentax, en riktigt bra kamera.

Mvh Reino

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar