Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *ist DS testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
Tog ett j*vla tag..
Intressant hur stor skillnad det var mellan jpg och raw, det var inte bra alls.

Är möjligt iofs att det förbättras i en firmware update vid senare tilfälle.
Men det såg bra ut hursomhelst, kommer nog köpa en såndär till sommaren. :)

/Henri

Frågan är bara hur många som kommer välja *istDs
nu när 350D är här.
Om man inte har pentaxobjektiv sedan tidigare såklart.

Mvh Hampus Lundgren

feskarn skrev:
nu när 350D är här.

Mvh Hampus Lundgren

Det är inte bara för de som redan har Pentax-objektiv som en *ist DS kan vara aktuell. Eftersom att man kan använda gamla objektiv så kan det vara aktuellt för de som vill ha en DSLR men inte har lust att köpa alltför dyra objektiv. Man kan ju få tag i äldre, bra och billig optik till Pentax. Jag köpte ett MF 50/1.7 för 595:- på FotoQuick. Tror inte att man kan få optik i så hög klass för samma pris till Canon.

För mig blev det en *ist DS eftersom att den tar vanliga AA-batterier och SD-kort (som jag redan hade).

Jag kikade först på Canon, då fanns inte istds.
Precis när jag skulle slå till på Canon kom Pentax med istds, phu. Jag har en mängd Pentax objektiv och det var främst det som avgjorde.

En del av förklaringen ligger kanske i att i testet var kameran inställd på "bright" läge.
Jag brukar köra på "natural" samt läge 0 på skärpa och de andra parametrarna. Måste säga att bilderna blir väldigt skarpa även direkt ur kameran. Efter lite behandling i PS så är det kanon. Har jämfört att fota en del RAW och visst, uupförstorat 100% så syns en tydlig skillnad. Men utskrivet på A4 så är skillnaden svår att se. Men efter att Rawshooter kom så kommer jag nog ändå att försöka mig på RAW.
/Lennart

Ser ju riktigt bra ut, med litet undantag för jpg-läget då (såvida inte "bright" inställningen är boven) Jämfört med D verkar man släppt fram lite mer upplösning och på köpet då också något högre brusvärden. Sökaren verkar vara i samma toppklass som D, glädjande nog.

Funderar på en sådan faktiskt. Vill ha nåt kompakt att köpa fast ljusstark optik till. Gillar att fota inomhus i befintligt ljus och inte "märkas" så mycket. Den lokale handlaren ska ha 7250 för huset, lite schyst beg. fast mf-optik på det så tror jag att det kan bli en fin kamera att dra med sig på bypuben...

Ni Som känt på den, hur känns den i kvalitet jämfört med D? Har använt D en del med fast optik då min kompis har en...

//Larsa

"Faktiskt"? ;-)

Ren "klämskillnad" vet jag inte om det finns. Med förbundna ögon kan det nog bli svårt för den ovane att skilja dem åt. Ist D var lite tidigt ute och hade hyperprogram men lite trång kortplats. DS har om jag minns rätt mumsigare USB, bra placerat SD-kort och har några enkla programlägen som tillägg, dock tyvärr inte hyper.
Sen har ju inte DS vertikalgreppet, om man nu ska ha det.

Vad gäller objektiv så var nog nya kitet 18 -55 ett lyft jämfört med tidigare kit. Sen finns ju 16-45 vilket har ED (vet inte om det är bara ett ED-glas eller flera) men det imponerar mer på mig än t o m 50 f/1,4, bara ljuset räcker till. Nackdelen med 16- 45 är fast f/ 4.0 samt storleken som plötsligt gör Isten rätt stor. Dessutom får man tänka till för att använda inbyggda blixten när objektivet är utdraget för ca 16- 25.

Till och med ett 50 f/1,4 som har erkänt toppkvalitet får bekänna färg på D eller DS. Men det fina med den är ju att den tål att hålla nästan helöpppen så med ISO 800 och f/ 1,4 fångas inomhusbilderna.
Med ett gammalt manuellt objektiv blir det nästan känsla av en äldre analogkamera och lite av den eftertänksamma stilen. Sen kan man få in det hela i stora vinterjacksfickan, blir närapå en kompaktkamera som Canons G eller liknande. Vanligtvis har man ju laddbara AA-batterier men med ett par CRV batterier som reserv så är man klar för resan.

Visst skiljer det lite mer mellan kameror än på analogmodellerna. Men är inte skillnaderna hårfina och beroende på vad man jämför? Sen funderar jag på om det inte mer handlar om att lära sig kameran och hur den fungerar i olika lägen?
CCD är väl lika som den i Nikons D100? Det är välkänt, men en sak som är bra med Pentax är att alla gamla grejor passar.

eatfrog skrev:
Intressant hur stor skillnad det var mellan jpg och raw, det var inte bra alls.

Det är väl alltid skillnad? :) Men kör man med DS:en inställd i "natural mode" så är skillnaden försumbar, det är "bright mode" som förstör en del då den kör en del justeringar på bilden. När FOTO testade DS:en så kom de fram till samma sak, skippa "brigt mode".

Jag känner mig nöjd med den kvalitet som kameran ger - rena, naturliga och klara färger. Påminner mig om Agfa RSX som jag kört länge... För den som vill ha Velvia-stuk så går det att fixa i mjukvara.

Tycker kameran är ett väldigt bra köp, kände mig inte alls sugen på EOS 350D :) 8Mp eller 6Mp gör varken till eller från för de allra flesta, plus att jag gillar känslan hos Pentax - byggkvalitet, ergonomi, ja... hela paketet. Jag är mycket nöjd med min.

Roland Mabo skrev:
Det är väl alltid skillnad? :) Men kör man med DS:en inställd i "natural mode" så är skillnaden försumbar, det är "bright mode" som förstör en del då den kör en del justeringar på bilden. När FOTO testade DS:en så kom de fram till samma sak, skippa "brigt mode".

Jag känner mig nöjd med den kvalitet som kameran ger - rena, naturliga och klara färger. Påminner mig om Agfa RSX som jag kört länge... För den som vill ha Velvia-stuk så går det att fixa i mjukvara.

Tycker kameran är ett väldigt bra köp, kände mig inte alls sugen på EOS 350D :) 8Mp eller 6Mp gör varken till eller från för de allra flesta, plus att jag gillar känslan hos Pentax - byggkvalitet, ergonomi, ja... hela paketet. Jag är mycket nöjd med min.

Håller helt med om detta. Skulle lätt köpa en till om jag fotade mer, men just nu har jag en fotosvacka. Så kanhända har nya [*istDLX 16M] hunnit komma innan jag behöver ett hus till :)) OM inte så köper jag som sagt gärna en likadan till.

(
Obs, kameran ovan är påhittad. Vill inte skapa något rykte som gör folk deprimerade när de får veta att det inte är sant)

Det som kommer komma närmast är en "strippad" DS - troligt namn "*ist DJ" (junior) alternativt *ist DM (mini). Presenteras under sommaren (leverans i aug/sept?). De arbetar på proffsigare varianter, men vi får väl se när de finns att köpa...

Hälsningar...
/* Roland

feskarn skrev:
nu när 350D är här.

Personligen anser jag att 350D är en väldigt "hypad" kamera. I nyligen genomförda test av buddget DSLR's i Amateur Photographer (England) och ColorFoto (Tyskland) så har man fått fram att *ist DS har minst lika bra bildkvalitet som 350D - det är framförallt den låga brusnivån, även vid ISO 1600, den höga detaljåtergivningen och avsaknaden av moire som gör att DS:en ligger så bra till. Det som sänker DS:en något är kitoptiken DA 18-55, DS:en hade blivit "bästa köp" i ColorFoto om den hade levererats med annan optik - ColorFoto testade DA 16-45 och med den optiken skulle DS:en vunnit överlägset, men den kombinationen deltog utom tävlan då syftet med testet var kameror med kitoptik.

Hälsningar
/* Roland

Jag har velat hit och dit i jakten på dslr. Det har även varit funderingar på Canon trots att jag plåtar analogt med Nikon och Pentax.
Nu har jag äntligen bestämd mig och det blir en *ist DS. Beställd från Hegethorns.

Det som avgjorde var möjligheten att plåta med tidsautomatik med mina manuella gluggar. Det ska funka om man plåtar med största bländare vilket jag gör vid både macro- och musikfoto.
Nikons dslr tappar ljusmätningen med manuella gluggar. Proffshusen ljusmäter med manuella gluggar men å andra sidan är dom liite dyra.

Nu går jakten vidare på en manuell 24mm-glugg. Helt plötsligt har mina objektiv blivit telen. :)

mohei skrev:
Det som avgjorde var möjligheten att plåta med tidsautomatik med mina manuella gluggar. Det ska funka om man plåtar med största bländare vilket jag gör vid både macro- och musikfoto.

Ja, Tv läget fungerar med manuella gluggar på största bländare - men det finns faktiskt ett alternativ till.

Kör i M)anuellt läge och tryck AE-L. Då bländar kameran ner till valt bländarvärde och mäter ljuset samt ställer in tiden för det. Sedan är det bara att ta bilden med detta värde. Detta är i praktiken tidsautomatik, men fungerar över objektivens hela bländaromfång och inte bara vid största bländare.

AE-L är en rolig knapp att använda även annars också. DS:en har nämligen HyperManuellt läge - det innebär att när man är i M)anuellt läge så kan man få bländare och tid satta av kameran när man trycker AE-L - alltså en direkt inkoppling av P)rogramläget utan att man lämnar M)anuellt läge. Det är denna funktion som också har fått dubblera som tidsautomatik med helt igenom mekaniska objektiv utan elektronisk koppling.

Hälsningar
Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar