rolandolofsson skrev:
http://www.dpreview.com/misc/feedback.asp
Där har du adressen till Phil Askey på DPreveiw. Du kan maila honom och meddela honom att hans tester är helt fel. Säg till han att du vet att Pentax DS och DL är mycket brusfriare än D350 och D20.Han kommer säkert uppskatta ditt mail.
Eftersom du verkar veta bättre än alla andra på nätet,har du många jämförelsebilder att posta?
Brittiska Amateur Photographer, tyska ColorFoto och PhotoMagazin har alla berömt DS:ens bildkvalitet och låga brusnivå på höga ISO tal.
I ColorFotos test av alla kameror i denna klass skulle DS:en vunnit storslam om "kitoptiken" (DA 18-55) hade varit bättre (de testade även DS:en med DA 16-40 "utom tävlan" och då utskåpade DS:en konkurrenterna i klassen). Men med kitoptiken på så bedömdes bildkvaliteten (alla parametrar) som likvärdig D350 och då ska vi komma ihåg att D350:ns kitoptik ansågs vara bättre). Gällande parametern brusnivå så hade DS:en lägst i klassen på höga ISO tal.
Läsa tester är fint, men att bara läsa ett test och lita blint på det är inget som jag rekommenderar. Dessutom testade Dpreview DS:en i läget "bright tone" som ger mer brus än när DS:en är ställd i läget "natural tone". Kör man RAW rakt igenom så får man brusfriast bilder, men Dpreview testar JPG.
Phil har fått massor med kritik från DS ägare som inte känner igen sin kamera i hans test, det har varit en stor debatt i Pentax avdelningen på dpreview - där många DS användare har visat bilder som ger en annan bild (!) än Phils test. Jag rekommenderar dig att uppsöka denna diskussion om intresse finns.
Min DS uppvisar inga brusproblem upp till ISO 1600. På ISO 3200 kommer bruset, men det är fortfarande ett fullt användbart läge.
Jag har varken skrivit eller påstått att DS och DL är "mycket brusfriare än D350 och D20". Jag skrev att DS:en "har lägst brusnivå i klassen" (enligt ovan nämnda tester), huruvida detta ska uttolkas som "brusfriare", "lite brusfriare" eller "mycket brusfriare" är upp till var och en att värdera.
Den klass som jag kommenterar gäller instegsklassen, alltså den klass som DS, DL, D350, D70, D50 och E-300 tillhör. Jag räknar inte D20 till den klassen eftersom den ligger flera tusenlappar högre i pris och dessutom är riktad till en annan målgrupp.
Hälsningar
* Roland