ANNONS
Annons

Pentax *ist DL - ny instegsmodell

Produkter
(logga in för att koppla)
Jamas skrev:
Däremot känns det ju lite synd att kliva ner från LX sökare till den digitala.. Oavsett Pentax DSLR modell som jag prövat.

Ändå är Pentax sökare bättre än de flesta konkurrenters därför att Pentax har specialgjort sökaren med tanke på sensorns mindre storlek, medan exempelvis Canon och Nikon tagit en sökare från en film systemkamera och då fått till denna berömda "tunnelvision" som uppstår eftersom film sökare är gjorda för ett störe format.

Hälsningar
/* Roland
 
Viktigaste av allt är väl hur bildkvalitén blir.
Har de kompromissat på något sätt där för att få ner kostnaden? Tex sämre programvara etc.
 
Det har jag svårt att tro. Borde vara billigast att återanvända så mycket som möjligt av redan utveckade program och bildkvalitén vill man säkert ha så hög som möjligt.
 
DL:en har ju ett enklare autofokussystem (3 sensorer istället för 11) och du har inte möjlighet att själv välja fokuspunkt helt fritt (DL tillåter bara wide eller spot AF). Dessutom saknas vissa specialinställningar, som att möjligheten till länkning av mätpunkter till aktiv fokuspunkt är borta. Men detta har ju inget att göra med bildkvaliteten, den är på samma nivå som DS:en.

Hälsningar
* Roland
 
Då är det also snart dags för Pentax att lära sig samma misstag som Canon gjorde: handikappa inte kamerorna i onödan för då blir inte kunderna glada på en.Canon förlät folk för att de kom med D20 (som jag har och älskar!!) och D350 som säkert också är bra fast inte lika imponerande som D20. Men det är inte säkert att folk kommer vara lika snälla mot Pentax för Pentax har inget annat att komma med.fortfarande 6mp med brus när det är 2005!
 
De undersökningar som har återgets här på FS visar väl rätt entydigt att Pentaxen har lägst brus bland jämförbara kameror. Klart lägre än tex 350D.
 
rolandolofsson skrev:
Då är det also snart dags för Pentax att lära sig samma misstag som Canon gjorde: handikappa inte kamerorna i onödan för då blir inte kunderna glada på en.

Öh? DL:en är ju en instegsmodell, lågbudget. Den ligger i klassen *under* DS:en. Om den inte vore handikappad jämfört med DS:en så vore det svårt att förklara varför den säljs till ett lägre pris... "Handikappet" är ju själva idéen lixom. Som alla andra tillverkare önskar Pentax ha flera olika kameror i olika prisklasser för att så många användare som möjligt ska kunna hitta det som de vill ha till det pris som de önskar.


Canon förlät folk för att de kom med D20 (som jag har och älskar!!) och D350 som säkert också är bra fast inte lika imponerande som D20.

Om D350 vore lika imponerande som D20 så vore det väldigt svårt för Canon att förklara för kunderna varför de ska välja D20 för flera tusen mer än en likvärdig D350...

Olika kameror, olika prisklasser = valfrihet. Det du ser som en nackdel ser jag helt klart som en fördel.


Men det är inte säkert att folk kommer vara lika snälla mot Pentax för Pentax har inget annat att komma med.fortfarande 6mp med brus när det är 2005!

Jag vet inte vilken kamera du talar om nu, men inte är det Pentax! Pentax har 6Mp *utan brus*. Ok, du har brus på ISO 3200 men upp till ISO 1600 är det helt försumbart och knappt märkbart. Det är inte bara jag som tycker det,ett flertal oberoende tester som publicerats i olika tidskrifter har visat att Pentax har lägsta brusnivån i klassen på höga ISO tal.

Hälsningar
* Roland
 
Jag vet inte vilken kamera du talar om nu, men inte är det Pentax! Pentax har 6Mp *utan brus*. Ok, du har brus på ISO 3200 men upp till ISO 1600 är det helt försumbart och knappt märkbart. Det är inte bara jag som tycker det,ett flertal oberoende tester som publicerats i olika tidskrifter har visat att Pentax har lägsta brusnivån i klassen på höga ISO tal.

http://www.dpreview.com/misc/feedback.asp

Där har du adressen till Phil Askey på DPreveiw. Du kan maila honom och meddela honom att hans tester är helt fel. Säg till han att du vet att Pentax DS och DL är mycket brusfriare än D350 och D20.Han kommer säkert uppskatta ditt mail.

Eftersom du verkar veta bättre än alla andra på nätet,har du många jämförelsebilder att posta?
 
rolandolofsson skrev:
http://www.dpreview.com/misc/feedback.asp

Där har du adressen till Phil Askey på DPreveiw. Du kan maila honom och meddela honom att hans tester är helt fel. Säg till han att du vet att Pentax DS och DL är mycket brusfriare än D350 och D20.Han kommer säkert uppskatta ditt mail.

Eftersom du verkar veta bättre än alla andra på nätet,har du många jämförelsebilder att posta?

Trevlig attityd!

Så här skriver Phil den allsmäktige ang brus på istDS: "Relatively low noise levels throughout the sensitivity range (similar to Nikon D70)". Dessutom så har Roland Mabo har en Pentas istDS så du kanske ska dämpa din tvärsäkra attityd.

/Thomas
 
rolandolofsson skrev:
http://www.dpreview.com/misc/feedback.asp

Där har du adressen till Phil Askey på DPreveiw. Du kan maila honom och meddela honom att hans tester är helt fel. Säg till han att du vet att Pentax DS och DL är mycket brusfriare än D350 och D20.Han kommer säkert uppskatta ditt mail.

Eftersom du verkar veta bättre än alla andra på nätet,har du många jämförelsebilder att posta?

Brittiska Amateur Photographer, tyska ColorFoto och PhotoMagazin har alla berömt DS:ens bildkvalitet och låga brusnivå på höga ISO tal.
I ColorFotos test av alla kameror i denna klass skulle DS:en vunnit storslam om "kitoptiken" (DA 18-55) hade varit bättre (de testade även DS:en med DA 16-40 "utom tävlan" och då utskåpade DS:en konkurrenterna i klassen). Men med kitoptiken på så bedömdes bildkvaliteten (alla parametrar) som likvärdig D350 och då ska vi komma ihåg att D350:ns kitoptik ansågs vara bättre). Gällande parametern brusnivå så hade DS:en lägst i klassen på höga ISO tal.

Läsa tester är fint, men att bara läsa ett test och lita blint på det är inget som jag rekommenderar. Dessutom testade Dpreview DS:en i läget "bright tone" som ger mer brus än när DS:en är ställd i läget "natural tone". Kör man RAW rakt igenom så får man brusfriast bilder, men Dpreview testar JPG.

Phil har fått massor med kritik från DS ägare som inte känner igen sin kamera i hans test, det har varit en stor debatt i Pentax avdelningen på dpreview - där många DS användare har visat bilder som ger en annan bild (!) än Phils test. Jag rekommenderar dig att uppsöka denna diskussion om intresse finns.

Min DS uppvisar inga brusproblem upp till ISO 1600. På ISO 3200 kommer bruset, men det är fortfarande ett fullt användbart läge.

Jag har varken skrivit eller påstått att DS och DL är "mycket brusfriare än D350 och D20". Jag skrev att DS:en "har lägst brusnivå i klassen" (enligt ovan nämnda tester), huruvida detta ska uttolkas som "brusfriare", "lite brusfriare" eller "mycket brusfriare" är upp till var och en att värdera.

Den klass som jag kommenterar gäller instegsklassen, alltså den klass som DS, DL, D350, D70, D50 och E-300 tillhör. Jag räknar inte D20 till den klassen eftersom den ligger flera tusenlappar högre i pris och dessutom är riktad till en annan målgrupp.

Hälsningar
* Roland
 
rolandolofsson skrev:
http://www.dpreview.com/misc/feedback.asp

Där har du adressen till Phil Askey på DPreveiw. Du kan maila honom och meddela honom att hans tester är helt fel. Säg till han att du vet att Pentax DS och DL är mycket brusfriare än D350 och D20.Han kommer säkert uppskatta ditt mail.

Eftersom du verkar veta bättre än alla andra på nätet,har du många jämförelsebilder att posta?

DPreviews test har fått en del kritik av just den anledning andra Roland skrev ovan.

Dessutom tycker även jag att din attityd är väldigt tråkig.
Försök bidra med någonting i diskutionen istället för att blatant bara klanka ner på Pentax. Dethär är ändå en pentaxtråd under "Pentax Digitalt".

Canonfanatiker kan gå till Canondelen och ha en klubb för inbördes beundran där.

/Henri
 
Tjafsa inte om petitesser och gräv inte ned er i små "crops" för att leta brus.

Skillnaderna är mycket små men om man nu ska gräva i dessa petitesser så kan jag intyga att det enligt tester finns åtminstone ett par kameror som enligt flera testare har en ngt lägre brusnivå än både 350D och 20D, bl.a. Pentax och KonikaMinolta.

Nu påstår då Phil att detta (i Minoltafallet) beror på en aggressivare brushantering i kameran, hur det är med detta bryr jag mig faktiskt inte i då jag tycker att man snackar petitesser.

//Larsa
 
Lyssna inte på folk som slänger in massa brandfacklor, utan att själv att någon kunskap om ämnet. Först när man är insatt i något, kan man ge rättvis kritik.

Jag skulle troliga också vara nöjd med en DS!
Den verkar, på de bilder jag sett, ge mycket bra resultat. Dessutom är den kompakt, något jag uppskattar, speciellt då jag har en LX.
 
Den har börjat dyka upp i England, borde väl finnas i Sverige efter sommaren. Trodde den redan skulle vara ute i butik nu men Pentax Scand har varit tysta sedan pressmeddelandet för några veckor sen.

Hälsningar
* Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.