ANNONS
Annons

Pentax ist DL kontra D50 el KM D7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola H

Medlem
Står inför mitt första köp av digital systemkamera. Väljer i första hand mellan Nikon D50 och Konica Minolta D7D. Expert har ju väldigt bra pris på båda två.
Är ute efter en ganska enkel kamera i första hand. Är inte proffs, bara en vanlig hobby-fotograf.
Har kikat lite på Pentax ist DL också och hört en del negativt om den. Att den är alltför enkel och inte riktigt kan jämföras med D50 eller D7D. Men jag blir ändå inte riktigt klok på hur det är med Pentaxen. Vad har den för nackdelar jämfört med de andra? Har just nu en Pentax analog systemkamera och en del objektiv som skulle vara kul att kunna återanvända. Fast de är ju iofs inte AF-objektiv...
Någon som kan hjälpa mig med några goda råd?

KM D7D är gedignare & ergonomiskt bättre men även större & tyngre, AS (bildstabilisering) i huset är också en höjdare samt att kameran har en bra sökare. Tror dock att du får svårt att hitta en sådan på Expert nu då dom verkar vara slutsålda men du kan ju försöka.

Pentaxen kan vara ett gott val om du är intresserad av att använda dina gamla objektiv & gillar att arbeta med manuell fokus. Bra sökare.

Nikonen har det största systemutbudet av dem.

Bildkvalitetsmässigt så är skillnaderna mycket små mellan dessa hus, nästan hugget som stucket så jag föreslår att du känner på var & en & funderar över ovanstående...

//Larsa

7D är ju i en helt annan klass än dom andra 2 och skulle för mig vara ett solklart val.

Sen beror det kanske på vad man anser vara en "enkel kamera". D7D har inga motivprogram, däremot har den bl.a. bra och tydliga reglage, en stor LCD som tydligt visar alla inställningar och exponeringsinformation samt en stor och lättjobbad sökare. Jag tippar på att det är sånt som gör att man fortare lär sig sin kamera, och uppskattar fotandet.

/Per

Pentaxen är billig, speciellt om du har några nyttiga objektiv för den redan som gör att du slipper objektivkostnaderna för de andra kamerorna. Pentax har ju också announcat att de kommer med en 10 Mp variant i höst, så deras system verkar ju fortsätta.

Att KM inkluderar AS i huset gör D7D, i mina ögon, VÄLDIGT trevlig, och definitivt en god kandidat om man börjar systembyggandet från scratch, fast frågan är förstås hur framtidssäkert det systemet är iom att KM säljer av sin business på Sony? D7D har också längsta uppstartstiden av kamerorna, har själv svårt för kameror som inte startar omedelbart... men samtidigt har ju som sagt D7D AS i huset :)

Nikon D50 är den enda av modellerna som startar omedelbart och den har bästa systemutbudet (och stöds av flest pirattillverkare), men i ditt fall skulle jag nog skaffa en billig Pentax istället OM de objektiv du har är värda att spara (och går att använda med DSLRen).

Senast ändrad:
Tack...

... för alla råd!

Mycket bättre såhär än alla "färgade" argument från mer eller mindr kunniga försäljare i butikerna...
Är visserligen fortfarande förvirrad, men på en högre nivå :)
Beslutet blir nog att slå till på en D7 om jag hittar någon, annars blir det nog Pentax trots allt...

Tack återigen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar