Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax GPS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis fått hem min O-GPS1. Ang. ström så tar den ju bara ett AAA batteri, så den drar ju inte av kamerans egna.

Jag ska ut ikväll och fota lite. Jag bor ju dessvärre i Tokyo, så riktiga stjärnhimlar lär det ju bli svårt att fånga.
Ska bli skojj att prova Astrotracern!

Jag har också fått hem en nyligen. Det är inte fullt så enkelt som man kan tro att få till ett bra resultat. Kalibreringen verkar vara ett känsligt kapitel, det går att få en hel del olika resultat beroende på hur man bär sig åt. Kan nog krävas lite experimenterade innan man hittar en bra metod.

En annan felkälla (verkar det som) med zoomar är den rapporterade brännvidden, hur bra stämmer den egentligen? Lurar man kameran där så får man betala med kortare slutartid.

Jag har haft min ett tag och tycker att den fungerar bra. Kalibreringen fungerar hyfsat och ger ganska bra bäringar. Den är dock inget fältmätinstrument. När man har kalibrerat den ett antal gånger så går det ganska fort. Många gånger räcker det med att bara rotera kameran i en ledd. Dock kan det ta ganska lång tid innan den ger mätresultat om man har förflyttat sig långt med den avslagen (> 10 mil) men det problemet finns ju även med vanliga GPS.

Använder man Geosetter beta kan man få en översikt var bilden är tagen samt vilken riktning och vilken vinkel som bilden täcker.

Jag har inte testat Astrotrace ännu.

/Mats

Någon som har koll på vad som händer med o-gps1'en när man slår av kameran utan att slå av gps'en?

Uppenbarligen märker den av detta då den börjar blinka, men ligger den fortfarande och drar ström för fullt eller går den ner i ett sparläge och i väntan på att kameran slås på igen?

Den går ner i ett viloläge, samma sak händer om kameran går ner i viloläge. Drifttiden som finns angiven i manualen stämmer bra.

/Mats

Klocksynkning nödvändigt för geotaggning

Förstår inte riktigt problemet, det är väl bara att se till så att klockan i kameran går rätt.

Jo visst, så enkelt är det i teorin, men sen kan man krångla till det i praktiken förstås.

Har ett flertal kameror, vars bilder jag geotaggar med positioner från en extern GPS data logger. Kamerornas realtidsklockor är väl hyfsade, men för att positionsangivelsen för specifika dokumenterade bilder skall vara på metern när, så behöver kamerornas tidsavvikelse kalibreras bort. På de flesta kameror ser du bara timmar och minuter, men du behöver även ha koll på sekunderna.

Enklast görs det med kameran ansluten till datorn och synkas mot en Internet-tidsserver. Brukar göra det i samband med övergångarna sommartid/vintertid och vice versa, samt förstås i samband med att extra positionsnogrannhet behövs i de dokumenterade bilderna.

Det här är taget med en sigma 17-70 i 17mm f2.8 (en budget zoom alltså) 3min exponering.
först hela bilden och sedan en 100% crop ( från första försöket med astrotracern )

Försökte sedan med 4 minuter, men det ville inte alls bli bra. Har också provat med 200mm och inte fått till det medan 300mm och 1minut blev bra. Så det behövs nog lite träning/tester innan man listar ut hur man bäst använder den.

Notera den suddiga prylen nere i bilden, det är en mastkran som suddats till av trackingen.

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    19 KB · Visningar: 340
  • test2.jpg
    test2.jpg
    33.9 KB · Visningar: 335
Tidsynkning är inget problem med O-GPS1 då det går att ställa så att den ger tiden till kameran. Kravet på sekundnoggrannhet är nog lite överdriven då de flesta GPS:er inte loggar positionen varje sekund. Dessutom ger inte en GPS meternoggrannhet i positionsangivelsen om man inte använder D-GPS.

/Mats

Då har jag äntligen testat lite Astrotrace i vetting miljö (mörkt). Det erkar som om man får kalibrera ibland, men oftast lyckas den hålla stjärnorna väldigt runda även på 5 minuter. Sedan att 5 minuter, ISO 800 inte räcker för att ta fram allt är ju en annan fråga, samt att redan 5 minuter + 5 minuter dark frame är d-t långsamt foto... Höll på i några timmar, har några få bilder som resultat. Men kul att det funkar så bra som det gör, kommer helt klart att använda det då och då för att fota natthimlen när jag är på mörka platser.

p.s. konstruktionen med den starkt lysande blå lysdioden som bränner bort näthinnan när du försöker se något i sökaren på netten är mer än idiotisk. Nästa gång skall jag ha med svart tejp att sätt på.

Lyfter den här diskussionen igen då det kommer en liknande manick till Canon.

Ni som har haft den ett tag, hur bra funkar den? Hur går det i stadsmiljö då man ofta är omgiven av höga byggnader som skymmer mottagaren? Hur pass bra visar den bäringen.

Behöver jag nämna att jag är aningen skeptisk...

Någon bäring lär den knappast visa. Jag tror faktiskt inte att den visar något alls. Poängen är ju att geotagga bilderna direkt i kameran, inte att navigera.

Någon bäring lär den knappast visa. Jag tror faktiskt inte att den visar något alls. Poängen är ju att geotagga bilderna direkt i kameran, inte att navigera.

Faktum är att den kan visa bäring om man vill. Det finns till och med en enkel navigeringsfunktion, med betoning på enkel. Typ avstånd och bäring till sparade punkter.

Förutom position sparas också färdkurs (om man nu rör sig) och hastighet samt riktning/bäring åt det håll bilden togs, samt lutning på kamera i både sidled och upp/ned. Nödvändig info? Nja, men den finns där.

(Lutning sparas iofs ned även utan gpsen)

Jotack, jag fattar vad som är poängen med prylen. Här gäller det uppenbarligen att vara väldigt tydlig för att slippa spydiga kommentarer...

Ställer frågan till de som har prylen, lustigkurrar kan hålla sig någon annanstans... Fungerar den som utlovat?

Har tyvärr inte provat gps'en i några större städer, men vanliga gps'er (och gps-delen är nog en helt vanlig gps) kan ju få problem med precisionen pga av alla reflekterade signaler. Men det gäller nog samtliga gps'er numera. De äldre med lägre känslighet stördes inte av reflektioner men krävde i stället absolut fri sikt till satelliterna eller så blev det ingen position alls.

Den elektroniska kompassen funkar rätt bra, men precisionen på den är beroende av hur väl man lyckas med kalibreringen. En misslyckad kalibrering och värdena kan vara ordentligt fel. Medan en bra kalibrering ger värden inom ca +-5 grader. Det är inget mätinstrument att bygga vägar efter men det ger en snygg indikering i tex, Geosetter (freeware).

Astrotracer funktionen lever inte helt upp till förväntningarna, men kan med STORT tålamod och envishet producera imponerande bilder,

Jag tycker den fungerar bra i alla möjliga miljöer, inklusive städer. Den kan ta väldigt lång tid på sig att komma igång efter det man flugit, eller på annat sätt förflyttat sig långt, men sedan har den mycket bra koll på var man är. 50 kanalers mottagare är ju en modernare form än vad som sitter i de flesta GPSer, vilket gör att den kan följa väldigt många satelliter och hela tiden anpassa sig om några försvinner, samtidigt som andra blir starkare. Har inte utvärderat nogrannheten hos kompassen mer än att den visar ungefär rätt. Men jag har testat astrofoto med bra resultat, och för att det skall fungera måste noggrannheten vara hög (5 minutersexponeringar) så jag antar det är riktigt bra.

O-GPS1 som enhet ger ju faktiskt även bäring vilket kan presenteras på displayen. Dessutom skrivs bäringen in i filen tillsammans med koordinaterna. Tar man sedan upp bilderna i Geosetter beta presenteras plats, bäring och bildvinkel på kartbilden.

Att det tar lång tid att starta när man har förflyttat den långt avstängd är ju inget som är unikt för O-GPS1, även min Garmin 60 CsX har svårt om den förflyttats långt.

/Mats

Att det tar lång tid att starta när man har förflyttat den långt avstängd är ju inget som är unikt för O-GPS1, även min Garmin 60 CsX har svårt om den förflyttats långt.

/Mats

Absolut. Men jag tycker att med 50 kanaler så borde den vara snabbare än en gammal GPS, men jag upplever den snarare som långsammare, men det är så klart subjektivt. Skillnaden kanske ligger i att när man slår på kameran vill man omedelbart fota. När man slår på GPSen är det kanske mest för att hitta hem om några timmar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar