Annons

Pentax GPS

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen! Hade gärna sett att man kunnat koppla in blixten ovanpå den men man kan tydligen inte få allt. Eftersom den har egen strömförsörjning kanske man kan ha den i fickan och synca bilderna och geodatan efteråt om man vill köra blixt?

Lite väl dyr med, men ska över till amerikat så kanske kan investera då.

Ljudinspelning kopplad till en bild kan man göra med en del kameror, bl.a. Nikons proffsmodeller tror jag. Min kompaktkamera har den finessen också.

Min första digitalkompakt har finessen, en finess jag inte vill vara utan.
Har funderat lite varför den inte finns i K7/5an,
Men går att lösa med en Tascam http://tascam.com/product/dr-07mk2/specifications/
eller tex http://www.zoom.co.jp/english/products/h1/
Med dom går det bla att göra fina ljudfiler till video oxå.

Det fungerar visserligen med en lös ljudinspelningsmojäng, men är bökigare än om man kan använda kameran direkt. Med en lös grunka måste man synkronisera bilder och ljudfiler i efterhand. Med ljudinspelning direkt i kameran blir ljudfilerna kopplade till bilderna direkt.

Det är lite samma sak med GPS. En lös GPS-logger fungerar ju men man måste synkronisera i efterhand. Bättre att kameran har en inbyggd GPS.

Ja det gör den, om jag har förstått nyhetstexterna om den rätt. O-GPS1 är ur den synpunkten att betrakta som en inbyggd GPS.

Nån som vet vilken funktionalitet denna makalösa manick erbjuder om man använder den till andra kameror än de som Pentax tillverkar? T ex Canon.

Jag kommer med en vild gissning som antagligen är rätt sanolik. Den kommer inte att fungera alls. Den kommunicerar via blixtstyrningskontakterna och dom sitter knappast likadant på andra kameror. Så förmodligen kommer den bara att "äta" batterier till ingen nytta på andra kameror än Pentax.

//Lars

Jag har inte hittat någon uppgift om att den har något eget minne, vilket ju behövs för att använda den tillsammans med en icke-Pentax-kamera.

Annars finns det GPS-mojänger som Jobo GPS4 som fungerar tillsammans med alla kameror som har en "hot shoe". Jag tvivlar på att O-GPS1 kan erbjuda mer till en icke-Pentax-ägare (förutom möjligen navigeringsfunktionen som jag inte tror att Jobos variant har.)

Jag kommer med en vild gissning som antagligen är rätt sanolik. Den kommer inte att fungera alls. Den kommunicerar via blixtstyrningskontakterna och dom sitter knappast likadant på andra kameror. Så förmodligen kommer den bara att "äta" batterier till ingen nytta på andra kameror än Pentax.

//Lars

+2 på den gissningen. Den här är nog så native det går att göra ett tillbehör. Bara att skaffa Pentax, pojkar! ;) (Eller ligga lågt: om den blir populär kommer det inte att dröja länge innan övriga tillverkare har samma sak till sina system. Minus StarTracern, kanske)

+2 på den gissningen. Den här är nog så native det går att göra ett tillbehör. Bara att skaffa Pentax, pojkar! ;) (Eller ligga lågt: om den blir populär kommer det inte att dröja länge innan övriga tillverkare har samma sak till sina system. Minus StarTracern, kanske)

Det är en väldigt fiffig sak, och jag har redan tidigare funderat på att köpa den något mindre fiffiga grunkan från Jobo, men om man monterar något i blixtskon så blir kameran flera centimeter högre och går inte lika lätt ner i mina väskor. Att hålla på och montera av och på en sån här sak förtar lite av nöjet med den.

Varför kan inte kameratillverkarna bygga in en GPS i kameran från början? Det finns ju redan i flera kompaktkameror, så det borde väl inte vara omöjligt att få plats med i en systemkamera.

Inbyggd GPS - Nej tack

GPS funkar uruselt i alla kompaktkameror, som dessutom redan är svältfödda på batteri-juice.
Alla radiofunktioner drar ström, mer eller mer mindre. Anslutning medelst ZigBee, Bluetooth kan dock funka hyfsat till en perifer GPS.

Det är alltid lite trassligt att synka en extern GPS med själva kamerans klocka, så en anslutning dessa emellan är önskvärd.

Ett kombinerat GPS/batteri-grepp skulle funka bra som en kompromiss, bl.a. eftersom elmiljön inuti en kamera kommer att medföra så mycket störningar att känsligheten hos en GPS där försämras radikalt.

Pentax lösning med en perifer GPS är därför också intressant.

Senast ändrad:
Alla radiofunktioner drar ström, mer eller mer mindre. Anslutning medelst ZigBee, Bluetooth kan dock funka hyfsat till en perifer GPS.
Det alternativet kan jag också tänka mig. Det blir dock lite bökigare med en extern GPS.

Kan man vara så säker på att en ZigBee- eller Bluetooth-transceiver i kameran drar signifikant mindre ström än en inbyggd GPS? Den inbyggda GPS:en kan ju stå i stand-by större delen av tiden.

Det är alltid lite trassligt att synka en extern GPS med själva kamerans klocka, så en anslutning dessa emellan är önskvärd.
Ja, jag köpte en GPS-logger för några år sen, och använde den en del på resor i början, men det bökiga synkroniseringsarbetet är eftersatt.

Ett kombinerat GPS/batteri-grepp skulle funka bra som en kompromiss, bl.a. eftersom elmiljön inuti en kamera kommer att medföra så mycket störningar att känsligheten hos en GPS där försämras radikalt.
Sådana finns till en del Canon-kameror, men kostar nästan lika mycket som kameran själv.

Jag gissar att eftersom Bluetooth eller WiFi fortfarande inte sitter i alla highendkameror, så stör det för mycket. En massa radiovågor vill man nog inte ha i en kamera där man försöker få så lite störningar och brus som möjligt. Visst vore det extremt smidigt med allt inbyggt (även GSM/3G), men om det försämrar bildkvaliteten, då får det vara för mig. Om jag nöjde mig med hyfsad bildkvalitet skulle jag ha en kompakt. En DSLR skall framförallt ha bra bildkvalitet, allt annat får komma i andra hand. Tycker jag alltså :)

(Har ställt mig i kö för en Pentax GPS, detta måste ju testas)

/PA

En GPS drar förhållandevis rejält med ström vid varje beräkningsintensiv positionsbestämning vilken tar ett tag att utföra, beroende på om det är en "kallstart", "varmstart", eller vad nu fabrikanterna specar.

Radiogränssnittet Bluetooth funkar ju ganska bra i t.ex. mobiltelefoner, men försämrar samtidigt elmiljön inuti kamerorna.

Det borde dock gå att avaktivera funktioner som inte behövs för stunden, t.ex. vid själva bildsamplingen för att undvika störningar och bandningseffekter i den slutliga bilden.

Integreringen av fler funktioner i kamerorna kommer förmodligen med all sannolikhet, men faktum kvarstår att en GPS behöver en bra antennsignal. En bra antenn behöver monteras fritt, samt ha en viss fysisk storlek.

I dagsläget kör jag med en extern GPS-logger, som har både en bra signalkänslighet och en batteritid på över 30h. Fotar man av en synkad klocka som kalibreringsmetod, så funkar geotaggingen riktigt bra.

Sony A55 har GPS.
Ska visst ge förra platsen när den inte(har) hittat
positionen, i övrigt vet jag inte hur bra den funkar.

Att GPS kom först i kompakter kan bero på att
det finns så många tillverkare och modeller,
finns tex många vattentäta kompakter.
Men att inte kompakter kom med inbyggd
telefon för flera år sen är en gåta.
I stället tog nalle företagen över marknadsdelar
från kameratillverkarna.

Sony A55 har GPS.
Ska visst ge förra platsen när den inte(har) hittat
positionen, i övrigt vet jag inte hur bra den funkar.

Det där beteendet verkar flera kamerainbyggda GPS:er ha. Jag tycker att det är rätt korkat. Bättre att inte ge någon position alls om GPS:en inte lyckas få en fix.

Men att inte kompakter kom med inbyggd
telefon för flera år sen är en gåta.
I stället tog nalle företagen över marknadsdelar
från kameratillverkarna.

Kompaktkamera med inbyggd telefon eller telefon med inbyggd kompaktkamera. Det kan väl kvitta?
:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar