Annons

Pentax GPS

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen! Detta har jag väntat på. Hade hoppats på en i batterigreppet istället men denna kommer att duga åt mig.

Så vad tror ni om den nya O-GPS1 prytteln?

Varför inte ta steget fullt ut och skaffa en riktig GPS? Den har man så mycket mer nytta av. När jag själv var sugen på motsvarande manick till Canon så valde jag en Garmin Oregon 450 istället, det har jag inte ångrat en sekund. Med ett enkelt program för jag över koordinaterna till bildfilerna.

Jag har frilufstkartan över Götaland, vägkarta över hela Europa och sjökort över södra Sverige. Dessutom har jag ett fäste för den på cykelstyret, det är helt enkelt en av mina mest använda prylar sedan jag köpte den. Så min rekommendation är att du tittar på det alternativet innan du bestämmer dig.

Om Astrotracer funkar som utlovat är det ju en rätt häftig funktion för de som sysslar med sånt. Och dessutom inget man löser med en separat GPS. Listigt, Pentax.

Jag tror inte någon Garmin eller annan fristående GPS kan styra sensorn på kameran. Fast är man inte intresserad av astrofoto så har du ju rätt ;-).

//Lars

När det ändå diskuteras Pentax och GPS...
Någon som har en rimlig gissning eller rent av info om efterföljaren till K-5 kommer att ha inbygd GPS?

Varför inte ta steget fullt ut och skaffa en riktig GPS? Den har man så mycket mer nytta av. När jag själv var sugen på motsvarande manick till Canon så valde jag en Garmin Oregon 450 istället, det har jag inte ångrat en sekund. Med ett enkelt program för jag över koordinaterna till bildfilerna.

Jag har frilufstkartan över Götaland, vägkarta över hela Europa och sjökort över södra Sverige. Dessutom har jag ett fäste för den på cykelstyret, det är helt enkelt en av mina mest använda prylar sedan jag köpte den. Så min rekommendation är att du tittar på det alternativet innan du bestämmer dig.

Jag är inte så intresserad av geotagfunktionen så om det var det enda man fick så klarar jag mig lika bra utan. Men om Astroracer fungerar bra så kommer jag helt klart slå till. Håller annars med om att Oregon inte är så dum, har den tidigare modellen 300 där iofs skärmen kunde varit bättre. (svårläst utan bakgrundsbelysningen påslagen)

Vart nord eller syd ligger kan kanske vara bra att
veta ibland, men är inte värt priset.
Däremot om lufttryck, vindriktning, luftfuktighet och temperatur
skulle vara med oxå så...

Men i blixtskon tänkte jag sätta en Tascam inspelare,
så då får den här inte plats i alla fall.
Med en inspelare kan man göra ljudfiler när man filmar,
men framför allt lägga till info till bilderna eller ljudfiler.

Senast ändrad:
Men för mig är geotaggar i exif egentligen den enda exif jag behöver förutom tid och datum. Slutartid, bländare etc är onödigt. Har absolut ingen lust att använda en annan gps enhet utan ser detta som det näst bästa alternativet (batterigrepp hade varit bäst). Som sagt äntligen. Ska bli skitkul att testa astrofunktionen.

Man ska ju inte glömma att ett stort användningsområde för metadata är de tjänster som kan byggas kring informationen. Jag tror det gör en jävla skillnad för t.ex. google maps om de kan ange i vilken riktning en bild är tagen när de bygger sina virtuella världar.

Tänk dig följande: Du kör Google maps i street view och kan på vissa koordinater plötsligt växla mellan bilder som är tagna av andra än googlebilen. Tänk nästa steg, när man dessutom kommer att kunna hur just den vyn såg ut för trettio år sedan.

Möjligen en smula spekulationer här, men som sagt. Metadata är så mycket mer än ett minnesstöd för fotografer själv.

Man ska ju inte glömma att ett stort användningsområde för metadata är de tjänster som kan byggas kring informationen. Jag tror det gör en jävla skillnad för t.ex. google maps om de kan ange i vilken riktning en bild är tagen när de bygger sina virtuella världar.

Tänk dig följande: Du kör Google maps i street view och kan på vissa koordinater plötsligt växla mellan bilder som är tagna av andra än googlebilen. Tänk nästa steg, när man dessutom kommer att kunna hur just den vyn såg ut för trettio år sedan.

Möjligen en smula spekulationer här, men som sagt. Metadata är så mycket mer än ett minnesstöd för fotografer själv.

Google är nog inte intresserad av att betala dig eller mig för bilder.
En enorm massa bilder måste det vara för att bli intressant.
Men tror att en del kan lägga upp bilder gratis för google.

En häftig funktion är astroracer
http://www.fotosidan.se/cldoc/vadertatad-gps-har-koll-pa-jorden.htm
som tydligen innebär att man kan plåta stjärnor på slutartider
upp till 5 minuter minuter beroende på brännvidd.
Sensorn följer med alltså...

Men som minnesstöd är den dålig, med en inspelare
lägger man in plats och tex namn på avbildade människor, växter o djur.
Dessutom ljudfiler till stillbilder eller video.

Senast ändrad:
Google är nog inte intresserad av att betala dig eller mig för bilder.
En enorm massa bilder måste det vara för att bli intressant.
Men tror att en del kan lägga upp bilder gratis för google..

Google maps är ju öppet för vem som helst att använda via api:er, så det kan lika gärna vara Flickr som gör detta med Google maps i botten. Eller någon annan karttjänst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar