Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax glugg 16-45 / 16-50 2,8 billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej hopp!

Pentax har ju släppt sitt fina kamerahus K10D, som är mkt prisvärt.

Men när man tittar på utbudet av gluggar så ropar man inte ut av glädje.

Pentax har just släppt sin 16-45 eller om det va 16-50 (2,8) och denna ligger på ca 7,800kr. Detta är för mkt för mig som är glad amatör.

Jag tittade också på Tokina, Sigma, Tamron osv, men utan resultat. Dock såg jag en sak som förbryllar mig,

...Tokina samarbetar nu med Pentax och skall nu ta fram lite gluggar, och just en Tokina 16-50 2,8, men med Canon-fattning?!? ....varför ser inte Pentax till att göra en till i samma veva som passar Pentax? ...och då för att komma ner i pris.

Gör Pentax detta medvetet för att vi skall tvingas att köpa de dyrare orginalet?

Detta kanske kommer resultera i ett jag köper en Canon EOS 30D istället, då det finns "Billiga" och mkt bra gluggar från t.ex Tamron.

Nå, någon som känner till om Pentax kommer få en 2,8-normal/vid-zoom i den billigare klassen?

Pentax och Tokina sammarbetar i utvecklingen av vissa objektiv. Om Tokina 16-50 skulle komma även med Pentaxfattning så skulle Pentax givetvis förlora på det. Dessutom skiljer de lite, eftersom Pentaxversionen har vädertätning och tyst fokusmotor. Optiskt är de antagligen identiska däremot.

För övrigt finns det en bra normalzoom med Pentaxfattning till lite bättre pris:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macrope

Tillägg: Blanda inte ihop 16-50/2,8 med 16-45/4 som är mycket billigare!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=21507

Martin,

Tack för svar.

Jag har redan scannat igenom hela cyberphoto.se, och dessa 2 du hittade verkar ok men inte så bra som jag önskar. Vill ha deras utmärkelse "toppklass" på gluggarna.

Visserligen har 2 killar på fotosidan skrivit mkt bra om denna Sigma-glugg du länkat till, tåls att titta närmre på.

Finns ju ett Tamron 2,8 i billiga prisklassen som fått betyget "toppklass". Men som bara passar Nikkon o Canon.

Får se hur det blir.

Faktum är att den nya versionen av Sigma 18-50/2,8 verkar skarpare än Tamron enligt tester. Den är alltså bättre än den tidigare som inte hette "macro". Den nya har också bättre närgräns och vidvinkeln börjar verkligen vid 18 mm, inte 19 som den förra var i realiteten.
Jag tror inte att du kommer se någon skillnad mellan bilderna från Sigma 18-50 och Tamron 17-50 faktiskt. Jag har själv Tamrongluggen, men jag ser inte längre varför den skulle vara intressantare än Sigman.
Tidningen FOTO gav faktiskt Sigman omdömet "toppklass" OCH "mycket prisvärd" (test i förra numret).

Förutom vad Martin har sagt, kan man också nämna Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro som har den fördelen att den har ett större zoomomfång (bra om du har endast ett objektiv) och tusenlappen billigare. Men Sigma 18-50/2,8 makro (som jag har) är vassare.

Tack för svar. Härligt att höra att det finns tester på Sigman som också blev bra resultat!

Då ska jag fokusera mer på den. OCh då finnd det hopp för att det blir ett Pentaxhus också.

Tror jag kompleterar med ett 50-135, 50-200 eller liknande istället för ett 18-70. Visserligen är 18-70 gramt användbart men jag vill hellre ha ett 2,8 och får tumma på omfånget.

Fanns 16-70 2,8 under 6-7000kr så skulle jag slå till direkt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar