Annons

Pentax fa 50 1,4, var köpa nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

ogge

Aktiv medlem
Som rubriken antyder...någon som vet var man kan köpa detta objektiv nu...cyberphoto ska få in vecka 44, men jag skulle behöva ha det innan dess. Har inte hittat det någon annanstans.
 
Det verkar som om ingen har Pentax i lager längre. Dessutom håller väl precis Pentax på och ställer om produktionen till nya fabriken... Jag beställde en 50-200 från Cyber för någon vecka sedan....och de kan fortfarande inte ange när jag kommer att få det.
 
Jag bjöd precis på ett 50/2.0 på tradera, du kan ju bjuda över mig :)) Men du vill väl antagligen ha autofokus :)

Om det är akut så får du väl försöka låna/hyra av någon. Fråga inte mig dock, kan inte vara utan 50/1.4, den måste alltid ligga i väskan, om den inte sitter på kameran förstås.
 
Tänk bara på att från Hong Kong så måste det genom tullen och det kan ta några dagar extra. Dessutom lär du få betala tull OCH moms om du inte har en jäkla tur. Jag har beställt utanför EU 3 gånger och åkt på det varje gång.
 
tack för alla svar...har kollat lite och tänkt lite och efter ett samtal med cyber så har jag beslutat att lägga en order där iallafall. Så nu är det klart och jag håller tummarna...annars får det duga med ett gammalt chinon 50 1,4 =)
 
ogge skrev:
tack för alla svar...har kollat lite och tänkt lite och efter ett samtal med cyber så har jag beslutat att lägga en order där iallafall. Så nu är det klart och jag håller tummarna...annars får det duga med ett gammalt chinon 50 1,4 =)
Jag har för mig att åtminstone en del av Chinons objektiv var riktigt bra. Vet inte hur deras 50/1.4 var.
 
Har själv köpt just ett Chinon 50mm 1.4 och är inte specielt nöjd med det. Jag har inte använt det så mycket, men det är svårt att använda tycker jag. Åtminstone på *istDl. Dels är det svårt att fokusera så exakt det krävs när man kör bländare 1.4, sen tror jag att den har för dålig coating.

Här är ett exempel på skärpedjup med bländare 1.4.

Dockorna är nog ungefär ett par dm.

Passar bra för porträtt, men nog skulle jag filja ha AF. Har ett porträtt också: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/814153.htm?set=lp
 

Bilagor

  • dockor.jpg
    dockor.jpg
    32.8 KB · Visningar: 462
P-E Claesson skrev:
Här är ett exempel på skärpedjup med bländare 1.4.

Dockorna är nog ungefär ett par dm.

Passar bra för porträtt, men nog skulle jag filja ha AF. Har ett porträtt också: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/814153.htm?set=lp
Jag tycker om tonen i dockbilden och mjukheten är klart charmig i båda bilderna, men det beror ju på vad man vill ha ut av dem också förstås och om det är knivskarp skärpa som behövs för bilderna... och nog vill man ha koll på var fokus hamnar. :eek:)
 
Problemet är att det är så jädra svårt att se exakt focus med bara mattskivan. Jag läste nått om att mattskivan ljuger om skärpedjupet. Inte för att jag riktigt kan förstå hur det går till, men det är precis vad jag upplever med 1.4:an. I sökaren har man mer skärpedjup än på den färdiga bilden. Nä, tills någon gör en mattskiva för manuell focus så får det bli AF på så många objektiv som möjligt för mig.
 
Sitter ovanför spegeln, det är på mattskivan bilden du ser i sökaren skapas. Idag är det bara just en mattskiva, på MF-tiden hade den fler funktioner. Ofta t.ex. "cateye", den där pricken som var delad på mitten. Det gällde att få bilden i övre halvan av pricken att stämma med undre halvan. Synd att de inte har "Cateye" på moderna kameror också, så man lättare kan fokusera manuelt om man vill det. Det finns tredjepartstillverkare av mattskivor med Cateye, men jag har hittils inte hittat någon till Pentax. De brukar dessutom vara hutlöst dyra.
 
Sans skrev:
Vad är en mattskiva och hur fungerar den egentligen?

En mattskiva är en mjölkaktig glasskiva som sitter ovanför spegeln i kamerahuset. Hela spegels uppgift i spegelreflexkamera är att spegla upp bilden till mattskivan istället för till filmen (eller sensorn). Mattskivan fungerar sedan som en bildskärm, ljuset som kommer från spegeln skapar en bild, och den bilden tittat du på från andra hållet genom sökaren.

Förr i tiden, medan vi använda manuell fokus så var mattskivorna gjorda gör det och hade lite olika hjälpmedel i mitten för att hjälpa till att fokusera. På en autofukoskamera kan du inte ha sådant då det skulle störa autofokusen (som också tittar på mattskivans bild). Dessutom så har man gjort mattskivorna ljusare, vilket också innebär att de har mindre kontrast, så det gör det ännu svårare att fokusera manuellt. Tack och lov så kommer ju autofokusen fortfaande indikera om man har fokus eller inte även med ett manuellt objektiv, annars är det väldigt svårt att ställa in fokus med en 'digita' mattskiva.
 
quarc skrev:
Jag bjöd precis på ett 50/2.0 på tradera, du kan ju bjuda över mig :)) Men du vill väl antagligen ha autofokus :)

Om det är akut så får du väl försöka låna/hyra av någon. Fråga inte mig dock, kan inte vara utan 50/1.4, den måste alltid ligga i väskan, om den inte sitter på kameran förstås.

Hej. Jag är ny på forumet men har läst en hel del sista tiden. Anledningen till att jag gör mitt allra första fotavtryck just på detta vis är att det faktiskt var jag som vann just den auktionen =)

Tänkte mig bli en av de alla kräsna kompaktfotograferande amatörer som tar steget upp med en K10D i handen.

Med tanke på att du Peter/quarc redan har ett 50/1.4 och bjöd på ett 50/2.0 gissar jag att du kan reda ut lite skillnader rent optiskt mellan dessa två? Jag såg 50/2.0 som tillräkligt likvärdigt för att det inte skulle vara motiverat att lägga 2000 kr ytterligare på 1.4an + ev väntetid. Tänkte jag snett? Vad tror du/ni övriga?
 
andematt skrev:
Hej. Jag är ny på forumet men har läst en hel del sista tiden. Anledningen till att jag gör mitt allra första fotavtryck just på detta vis är att det faktiskt var jag som vann just den auktionen =)

Tänkte mig bli en av de alla kräsna kompaktfotograferande amatörer som tar steget upp med en K10D i handen.

Med tanke på att du Peter/quarc redan har ett 50/1.4 och bjöd på ett 50/2.0 gissar jag att du kan reda ut lite skillnader rent optiskt mellan dessa två? Jag såg 50/2.0 som tillräkligt likvärdigt för att det inte skulle vara motiverat att lägga 2000 kr ytterligare på 1.4an + ev väntetid. Tänkte jag snett? Vad tror du/ni övriga?
Jag hade nog ingen större plan med mitt bud på Tradera, utan tyckte att det var för billigt för att låta gå förbi men var inte intresserad att bjuda mer. Jag vet inget specifikt om 50/2.0 men alla normaler brukar vara fina, och mekaniskt är ju dessa gamla objektiv suveräna. Jag har en fin gammal 100/2.8 samt en 200/4 som jag köpt begagnat.

En skillnad med FA 50/1.4 är givetvis att det är ljusstarkare och därmed har sämre skärpedjup om man vill ha det. 50/1.4 är ju dessutom känt för sin suveräna skärpa. Jag fotade mycket inomhus med min 50/1.4 med Fuji 800 film tidigare, funkade mycket bra. 50/2.0 vet jag som sagt inget om, men skulle bli förvånad om du inte blir nöjd. Det kan ju var lite jobbigt att ställa in skärpan manuellt (moderna mattskivor har för låg kontrast, men med hjälp av kamerans autofokus, brukar man kunna ratta rätt, men inget för snabba bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.