Annons

Pentax dslr K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Nya kamerahuset med bildstabilisering nu är prissatt till 5.200 på Cyberphoto! Leveranser beräknas ske from augusti månad.
 
God damn, det var sannerligen inte dyrt. Kommer K110 (instabil) kosta 4200 då kanske?

edit: såg att den kostade samma på cyberphoto, det känns väl inte helt rätt?

Nästan så man ångrar att man pröjsade 7 papp för en DS med objektiv för ett par månader sen.
 
Bildkvaliten borde väl i alla fall vara likvärdig med DS och den var ju testvinnare i Tyska Fotomagazin vad gäller just bildkvalité med bl.a.lägst brus i klassen och störst dynamiskt omfång, om jag minns rätt.

De som har testat den säger att autofokusen nu är ännu snabbare, kanske ett resultat av utvecklingssamarbetet med Samsung?

Men något av priserna måste väl vara fel när K110D kostar lika mycket på Cyber, kanske bäst att beställa innan den blir dyrare ...
 
Då min optik inte passar passar till någon systemkamera idag, så har jag många funderingar på vilken jag skall köpa men det är ett kul "problem" Då jag vill ha en så mindre kamera så är Pentaxen en kandidat..
 
Jamas skrev:
Det var ju ett riktigt bra pris! Nästan så man ångrar att man inte väntade en måndad till då.. :)

Hehe, köpte själv en DL för inte så länge sedan men den är ju i alla fall lite mindre och lättare. Blir nog knepigt att motivera ännu en kamera på ett tag... :)
 
På Cyberphoto är det ju samma pris för båda modellerna, så det kan ju inte stämma.

Jag är supernöjd med min DL och kommer köra med den ett bra tag nu. Har inget behov av bildstabilisering i mitt fotograferande.
 
På cyberphoto står det att det nya huset är lite större, stämmer detta eller har jag läst fel någonstans..
 
Läste tidigare att K100D-huset är lite tjockare pga bildstabiliseringen men att det i grunden skulle vara ett DL-hus. Det stämmer i så fall illa med måttuppgifterna på Cyber där ju det flesta måtten skiljer sig. Kanske är det ett helt nytt hus i alla fall då....?
 
Den inre strukturen i kameran är helt annorlunda än tidigare och bygger på en nyframtagen plattform som kommande modeller också kommer att basera sig på. Även om den utseendemässigt uppvisar många likheter med Pentax designstil de senaste åren, så är den ingen DS/DL kamera. Storleksmässigt är den nästan som DS/DL, men något tjockare.
 
Roland Mabo skrev:
Den inre strukturen i kameran är helt annorlunda än tidigare och bygger på en nyframtagen plattform som kommande modeller också kommer att basera sig på.

Där ser man, du är som vanligt välinformerad Roland :)

Det skulle väl också bättre kunna förklara användarintrycken om en snabbare AF. Sökaren varkar ha samma fina spec som DL, så den kanske man tagit rakt av.

K10MPD skiljer till utseendet lite mer mot föregångaren, otroligt snygg design man fått till på den!

http://aving.net/usa/news/default.asp?mode=read&c_num=17084&c_code=01&sp_code=0&btb_num=650
 
Senast ändrad:
Den nya inre strukturen är en förutsättning för att den inbyggda skakreduceringen ska få plats, den möjliggör även en mer kostnadseffektiv och materialbesparande produktion. Rent prestandamässigt så har några komponenter uppgraderats och mjukvaran förfinats (vilket bl a innebär en snabbare och mer precis autofokus), men någon revolution prestanda- och bildmässigt är det inte frågan om. Det handlar mer om ett mer effektivt nyttjande av välkänd (och därmed kostnadseffektiv) teknik. Detta avspeglar sig ju även i priset... Den ersätter DL:en, inte DS:en.

Hälsar
R
 
Bildstabilisering eller ej.. Den här är tagen med
Ist DL och FA300mm liggnades på marken med stativhuvud som stöd. Iso 400 och 1/45s.
Utan stöd hade det nog varit svårt att få till den med stabilisering pga ställningen. Svårt att hålla objektivet helt enkelt när man ligger.

I vilket fall... Jag tycker det är riktigt bra och lovande för framtiden att Pentax satsar på systemkameror. Det så ju mörkt ut ett tag men troligen kan försäljningen av Ist DL visat var marknaden finns.
 

Bilagor

  • litenliten.jpg
    litenliten.jpg
    22.7 KB · Visningar: 884
Fin bild Tobias! Den ser inte riktigt startklar ut ännu. Det verkar ju vara som du säger, alla behöver inte SR :))

Proppen gick nog ur när Pentax lanserade DS,men 18.000 för en D kanske var lite blodigt även om den har överträffat mina förväntningar.
 
Alla har behov av bildstabilisering, det märker man när man väl har det...

Var ute igår natt & gick hem efter en liten fest. Det var mörkt men jag fotade utav bara attan & fick till några guldkorn som jag aldrig grejat utan stabiliseringen, den är guld värd...

Om man dessutom är så stadig att man handhåller 300mm vid 1/45 sek så har man tre till fyra steg längre på sig med stabiliseringen så alla har användning av det. Själv så tror jag dock att de gånger man lyckas med 300mm & 1/45 sek utan stabilisering så har man tur, eller?

Många verkar tro att stabiliseringen bara är till för mörker, gå ut en mulen dag i december med ett 200mm-objektiv så inser ni att stabiliseringen är guld!!!

//Larsa, AS forever...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.