Annons

Pentax Digital MF

Produkter
(logga in för att koppla)

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Jag laste i Wedding Photography, 2nd Edition: Art, Business and Style, by Steve Sint, ISBN-13: 9781579905460 att Pentax har slappt en MF 6x4.5. Jag trodde att det projektet hade lagts pa is.

Det skrivs

mycket...
Digitala 645an lär nog komma, möjligen möjligen presenteras den på Photokina.
Pentax tar nog inte fram en digital 24X36 kamera, utan tar fram en digital 645 när priset blir vettigt och Samsung har en sensor, Pentax har ju gamla 645 att bygga på ...

Enligt Hoya/Pentax så är projektet 645D nedlagt, alltså inte ens lagt på is. Kameran var färdigt att sätta i produktion förra året, men Hoya/Pentax ansåg att de inte hade resurser över till marknadsföring för lanseringen av K20D och K200D tog så mycket.

Dessutom hann 645D bli gammal och omodern under utvecklingstiden.

Den officiella hållningen nu är att Pentax/Hoya fortfarande utvecklar en digital mediumformat, men de gör inga utfästelser om när den kan lanseras.

FotoZ skrev:
Enligt Hoya/Pentax så är projektet 645D nedlagt, alltså inte ens lagt på is.
Hoppas du kommer ihåg hur styv i korken du var, när vi var några stycken som påpekade att alla tecken tydde på att vi aldrig skulle få se någon 645D...

???

jorgene skrev:
Hoppas du kommer ihåg hur styv i korken du var, när vi var några stycken som påpekade att alla tecken tydde på att vi aldrig skulle få se någon 645D...
Visst är det möjligt att Pentax/Hoya/Samsung gör bort sig och inte kommer ut med 645an. Förutom Mabos uttalande ovan, vilka tecken har du sett? jag har följt dom flesta Pentaxtrådar här men tror inte jag sett nåt sånt tecken än...

haha, joda, det har nog alla sett. Jag har definitivt sett dem.

Jag maste dock erkanna att jag var forvanad nar Mabo visade sig har ratt med K20D.
Men men.

Bättre med en fullformatare i så fall. Handen på hjärtat, vem skulle köpa en 645D och all optik de behöver?

mig om jag hade pengarna, taenk pa om samsung gjorde en billigare mf sensor och dom kunne konkurrera med smabildskameror.just nu finns ju bara kodak som gor dessa sensorer

hade egentligen hellere set en mellansak mellan Mf och ff dom hade fatning for 645 linser, det hade varit super. evt. en kvadratisk sensor med lite crop
En 16mp som sitter i hassy 500dcwd kan val goras ratt saa billigt idag

Jag såg ett begagnat Hasselblad bakstycke för cirka 30000.- för någon dag sedan på Ebay.

Och ja, visst, hade jag råd med en 645 skulle jag köpa en, men det har jag inte och tror inte jag kommer någonsin få råd med det. Så för mig kvittar det om det kommer eller inte.

Jag tänker inte heller gå med i den skara som skriker efter ett MF hus, och aldrig kommer att köpa det.

Däremot ett fullformat skulle jag handla.

Felet vi gör är att vi tänker här och nu. Inom kort kommer Pentax att ha en FF sensor och i ett längre perspektiv även en mellanformatsensor. Det är bara fråga om tid.

Jag såg en 104 tums flatbild TV på Mediamarkt. Den kostade 699990 kr. Om 20 år kommer den att vara lika vanlig som dagens 42 tummare och kosta som en sådan.

Eller är någon orolig för att utvecklingen kommer att stanna av?

lm

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar