Annons

Pentax DA21 eller DA40?

Produkter
(logga in för att koppla)

NHE

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en pannkaksoptik för att ha till min Pentax K100D när jag går eller cyklar genom staden. Mina nu tillgängliga objektiv (som jag använder) är DA 18-55, Samsung 50-200 och SMC-A50/2,0.
Valet står i första hand mellan att köpa Pentax DA 21/3,2 eller Pentax DA 40/2,8.

Jag var i Budapest i förra helgen och gjorde då lite statistik på bilderna jag sparade och de brännvidder jag använde. Jag hade då lite överraskande haft mer användning för en DA 40.

DA 21 3,2
PLUS: Det finns inte så många andra objektiv i den brännvidden. Kan vara en bra kombination till Samsung 50-200 och ev Tamron 28-75.
MINUS: Dyrare. Jag behöver ”bara” lägga till 2000 för att få ett DA 12-24
Ljussvagt.
Något större!

DA 40 2,8
PLUS: Priset, storleken, allround?
MINUS: Det finns/kommer eventuellt flera intressanta objektiv i denna brännvidd. FA35/2, DA 35/2,8macro och nya DA35/? (hur stort och dyrt blir detta). Jag kommer ju dessutom att ha med mej mitt 50-200 (som i framtiden kanske blir utbytt mot DA 70-300). Kanske lite "tråkig" brännvidd?

Skall jag spara pengarna och köpa ett DA 16-50/2,8?
Finns det fortfarande möjlighet att få tag i FA 20 eller FA28?
Om man läser lite om gatufoto så verkar folk förespråka ett vidvinkligt objektiv...
Som ni förstår så vill jag ha så kompakt utrustning som är möjligt till ett lågt pris!!!
Vill någon hjälpa mej på traven…
 
Jag personligen skulle jaga efter ett beg. FA 20/2.8 och sedan ett lim. FA 43/1.9, som ju inte är speciellt stort heller.
12-24 är ett tilltalande objektiv, men ganska långt ifrån pannkaka, om vi säger så ... ;)
Ett annat alternativ är FA20 + Lim31 + FA50. Lim31-an är visserligen inte så liten (eller billig), men både ljusstark och skarp som attan.

-- MW
 
Tycker min FA 50/1.4 är ganska litet framför allt utan motljusskydd...

Fast beror ju lite på vilken typ av gatufoto man håller sig till, jag håller mig lite på avstånd och då passar 50:an ganska bra...

Har även ett manuellt 28/2.8 som är ganska behagligt...fast andelen skarpa bilder är kanske inte så hög när man kör MF och höftskott ;)

Personligen gillar jag Bengt Björkbom's bilder http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=24159 och han kör med 15mm och film, vilket motsvara 10 mm på en K100D !
 
DA21/3,2: - Dyrt, din DA18-55 på 21mm har ca f4(2/3 steg långsammare), inte så bra i skymmning.
+ Kompakt, toppoptik, bara 1/3 steg ljussvagare än bländare 2,8, perfekt för gatufoto.
DA40/2,8: - Dyrt, kanske sämre till gatufoto, du har redan ett 50mm.
+ Kompakt, toppoptik, kanske funkar till porträtt, bra ljusstyrka.
Jag har DA 12-24/4, FA 43/1,9 och FA 77/1,8 så jag är inte intresserad av DA40 eller DA70 men kommer att köpa DA21. Den har jag tänkt till gatu/natur/flanör objektiv,(min DA12-24 är stor). Du kan använda både DA21 som DA40 till gatufoto, med 21:an går du nära och får en miljömässig situationsbild likt dom kända gatufotograferna. Med DA40 kan du klippa ut "saker", ta detaljer eller ta avståndsbilder, ett anorlunda synsätt eller ett annat sätt att ta bilder.
FA 20/2,8 har 1/3 steg större bländare men är tyngre och större än DA21, dessutom tveksamt om det går att köpa ny och svår att hitta beg.
Fördel med fast objektiv(brännvidd) är att man får en känsla för en viss brännvidd och inte riskerar att använda en zoom till att slentrianmässigt ta ett utsnitt av verkligheten utan att tänka på brännvidden.
 
DA 16-50 är ju en stor kluns så om du vill ha en nätt lösning är nog pannkakan bättre.DA 21 tror jag du kommer ha bäst nytta av i sådant fall, speciellt i combo med ditt 50 mm.

Siktar själv på att köpa 21, 40 och 70 för att täcka upp ett bra område med tre nätta linser i bältet. När storleken saknar betydelse känns en combo med DA 16-50 och DA60-250/4 svårslagen. Lägg till ett bra macro så har man väll allt? Fast några snabba Limited som 31/1,8 och 77/1,8 är ju aldrig fel, och kanske ett fisköga ;)
 
Tack, ni har alltid mycket lärorika och bra svar.
Jag hoppas jag snart kan ladda in lite bilder.
 
Eftersom Håkan fått klart med svar på sina frågor hoppas jag det är ok att jag lånar tråden lite för fler objektivfrågor.

Jag gillar vidvinkel och tror mig få nytta av mer vidvinkligt än vad kitobjektivet 18-55 kan erbjuda.
Nu är ju inte priserna direkt låga på sådant, och därför känns det bra om jag kan få lite tips från andra, gärna från er som själva testat de objektiv jag kikar på.

Pentax SMC-DA 12-24/4 ED AL IF...ca 7200:-
Pentax SMC-DA 14/2,8 ED IF...6800:-
Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL...Någon som vet ungefär?

Mina funderingar är om 16-50-objektivet ger tillräckligt mycket extra vidvinkel än mitt 18-55, hur mkt större än mitt det är... Och vad kan det kosta? Kanske ett lyft att ha det istället för 18-55 vad gäller bildkvalitet?

Är det billigare 14mm bättre än 12-24 om jag inte har så stor nytta av zoomomfånget? Hur mycket större är 12-24 än 14mm?


Jo, där var lite av mina funderingar. När jag började inlägget så gällde 12-24, men om inte 16-50 kostar skjortan kanske det är perfekt att ha som standardobjektiv på kameran.
Kanske 16mm räcker för mina vidvinkelbehov?

Jaja, kom gärna med svar, förslag och idéer - kanske andra fabrikat på gluggar?

Tack på förhand!
 
Jag har en 16-45:a, och jag tycker att det är en rätt stor skillnad mellan 16 och 18 millimeter. Det är imponerande hur lätt det är att få med alla människor i ett rum, och man kan få underbara överblicksbilder.
Men om det räcker för dig är svårt att veta. Du borde prova det i någon fotoaffär.

Om du köper ett 14 blir du ju låst till det. Det är inte alltid man vill ta bilder i vidvinkel, och då får du byta objektiv. Det är kanske lite jobbigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.