Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DA 16-50/2.8 prissatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Beträffande Pentax DA16-50 så har "Cyber" nu Sigma 18-50/2,8 makro inne för under 4000, det är frestande. Pentaxen kommer först i Juni.

2k inkl screw-on motljusskydd i metall och ett Hoya HMC UV-filter. Objektivet är köpt i Tokyo, maj 2005. Originalförpackning och allt såklart.

Skulle vara intressant att se ett jämförelsetest på de optiska egenskaperna mellan sigma 18-50 2.8 och nu pentax nya 16-50 2.8. Det är iallafall det som jag värdesätter på ett objektiv (att det tar en bra bild) sen om det är ultrasnabbt eller bara snabbt och vädertätat är inte viktiga aspekter för mitt fotograferande.

Vad tror ni ? Vilken är den bästa optiken att välja som täcker minst 19-35 för att ha som reseoptik då de fasta gluggarna kan bli lite för krångliga.

För ett år sedan hade jag bara garvat åt idioter som köper ett objektiv för nästan åtta tusen.
I dag sitter jag och dreglar över tanken på att själv få ihop kosing för att köpa ett.

Fattar ni vad FS och alla dess medlemmar gör med oss stackars hobbyfotografer???

Koncentrationen är hårt riktad till tekniken. Inte själva fotograferandet.
Jag tillhör själv skaran som ofta granskar bilder mer tekniskt än visuellt. (skärpenörd ?)

Inom hifi brukar vi säga att det finns två sorter. De som använder musik till att driva sin anläggning och de som använder sin anläggning till att lyssna på musiken.

Det är så kul att man glömmer bort själva fotograferandet. :)

Senast ändrad:
Sigmas 18-50 f/2.8 är, vad jag har sett av tester, i stort jämförbart med DA 16-45 f/4 i optisk prestanda. Detta gör att jag misstänker starkt att DA Star 16-50 f/2.8 är bättre - precis som gamla Pentax FA Star 28-70 f/2.8 var bättre än Sigmas 28-70 f/2.8 EX. I ett test av FOTO från slutet av 90-talet så testades standardzoomar med f/2.8 brännvidder och Sigmas objektiv kom sist. Det hade ett sanslöst bra pris ja (låg på runt 4 - 5 000 kr då har jag för mig) och Pentax låg på runt 10 lökar, lakan eller örngott (ok, jag har inte alls hängt med i modern terminologi). Ändå vart Pentax det billigaste av märkesoptiken... Visst, Sigma ansågs prisvärt, men det var sämre optiskt än de andra. Det var mjukare i sin teckning. Bästa tredjepartsobjektiv var Tokinas 28-70 f/2.6-2.8.

Ok, man kan ej leva på gamla meriter... och dagens Sigma 18-50 f/2.8 är bättre än gårdagens 28-70 f/2.8 , men om kommande DA Star är bättre än gårdagens FA Star, eller iaf minst i samma klass, så tror jag vi blir glada... :)

Jag vill gärna ha det, därför att det är vädertätat precis som kameran och då behöver jag ej fundera över den biten är jag är ute i ur och rusk, eller skur och klocka eller vad man säger...

Sen är det ju trevligt med ett tyst objektiv för smygfotografering *ler*...

Jag tar inte sportbilder, men en autofokus som är snabbare och säkrare (enligt Pentax) kan ej vara nackdel precis. Nyfiken på vad de menar med "higher focus accuracy", som de har pratat om. SDM systemet är alltså mer tillförlitligt, färre fokusfel, än det mekaniska. Det har ju förekommit en del bak/fram fokuseringsproblem inom Pentax systemet (vanligt inom andra system också). Om SDM systemet kan minimera detta så tycker iaf jag det är värt lägga extra pengar på en säkrare och mer tillförlitlig autofokus.

Hälsar
R

Jag tillhör dem som lyssnar på musik genom min anläggning *ler* men jag tittar även med ögonen och jag tycker min förstärkare är snygg... *ler*...
(väldigt enkel teknik under ytan, rak och rättfram, bara tre rattar. Av/på, ingång, volym)...

Hälsar
R

storm skrev:
Vad tror ni ? Vilken är den bästa optiken att välja som täcker minst 19-35 för att ha som reseoptik då de fasta gluggarna kan bli lite för krångliga.

Om man kan bortse från priset tror jag 16-50 blir svårslagen. Just de där extra millimetrarna på vidvinkelkanten kommer vara bra att ha i många lägen. Tyvärr behöver man ju ett tele ibland och då är ett DA 70 är ju lätt att bära med sig i bältet.

Det som talar för Sigmat skulle väl vara (förutom priset) närgränsen´och den mindre storleken, frestande...

papi skrev:
...Just de där extra millimetrarna på vidvinkelkanten kommer vara bra att ha i många lägen...

Jag hade gärna sett ett par millimeter till, alltså 14-...
Iofs, när jag kollar på bilder tagna med 18mm o kitobjektiv så känns det bara som lite till saknas, men ändå.
Kul att ha marginaler.

Jag har ett antal fasta gluggar som jag behöver sälja för att ha råd med ett DA Star 16-50, så min tanke är då även att DA Star optiken är tillräckligt bra för att ersätta fasta gluggar utan att jag upplever att jag har förlorat något i optisk prestanda. Jag är fullt medveten om att ett zoomobjektiv alltid innebär en kompromiss, men jag inbillar mig att zoomobjektiv av högsta klass kommer rätt nära en fast glugg. Jag har inte råd med både och... och dessutom får jag ju mer plats i kameraväskan jämfört med att bära omkring massa fasta gluggar. *ler*...

Så jag söker någon form av ideal balans mellan zoom och fasta gluggar och jag tror DA Star kan hjälpa mig med det.

Hälsar
R

Vi söker exact samma sak Roland. Vem ska bli först fram o prova ?
Jag vet hur besviken jag blivit sedan tidigare. Varför tog jag det där kortet med en sån sunkig optik. Tänk om..... då skulle jag skaffa ett otroligt bra 35:a eller liknande o bara använda den så det blir så där otroligt skarpt o fint. MEN så är man där igen o kikar på nya zoomar :) Nyligen skulle jag välja kamerasystem o suktade efter nikon med sin fina zoomoptik, tyvärr kostar den gluggen 13' . Så det blev en pentax med äldre fasta gluggar för skärpans skull. Men kanske Da(star) kan uppfylla mina drömmar ?
Jisses,, när ska man börja ta kort ?,när det är fullt upp med att peta o fundera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar