Annons

Pentax, Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Silhuett

Medlem
Hej!
Ska köpa min första systemkamera nu, kan inte bärga mig. Men har beslutsångest. Gav mig i kast med att hitta en bra kamera till en inte alltför hög summa pengar som kan ge mig bilder med högkvalitet och helst ha bra brushantering vid höga ISO tal. Jag höll på att ge upp när jag såg djungeln av allt som finns. Men nu har jag gått och blivit kär i tre olika kameror, fast mest två av dem. Ingen av dem är topp på just brushanteringen, av vad jag har förstått. Så jag står fast i det där kärret av val och kval.
De tre kamerorna är Pentax K - x, Canon EOS 450D och Nikon D60. Först trodde jag att Nikon skulle vara mig varmast om hjärtat men av just de tre så är det Pentax och Canon jag har svårast att släppa. Men oerfaren som jag är så behöver jag hjälp. Vad tycker ni? Vad kan ni rekommendera? Finns det någon som skriker "Oh, hjälp! Inte den!"? Jag vill inte få min kamera, helt till mig, och sedan upptäcka, "Men vad ***..." Någon annan kamera jag annars kan titta på? Är som sagt oerfaren nu men har alltid älskat att fotografera så jag vill helst ha en kamera jag kan utvecklas en del med och lära mig alla finesser med tider hit och dit, och allt som nu finns.

/Emelie.
 
Själv skulle jag inte gärna välja något annat än Canon eller NIkon eftersom de tillverkarna har störst utbud både när det gäller kamerahus, objektiv och tillbehör, både på nytt- och begagnatmarknaden. Därför känns det en aning mer framtidssäkert om du vill köpa fler prylar till kameran eller uppgradera.

Är du ute efter nytt eller begagnat och hur stor är din budget? Om du vill ha bra ISO-prestanda borde ju Nikon D5000 vara ett bättre val än gamla D60. Den har – om jag förstått saken rätt – samma sensor som D300 och D90.
 
Tyvärr så kan jag bara säga som jag brukar. Det är bra kameror alla tre. Jag har bara tre råd att ge och de är:

1) Åk till ställen där de har dessa kameror och känn på dom. Hur känns de olika märkena att hålla i. Försök känna efter hur det är att jobba med dessa kameror, vilken känns bäst? Hur är menyerna?

2) När man köper en spegelreflexkamera så köper man ett system. Hur är utbudet av objektiv och vilka kan du tänka dig att skaffa i framtiden. Vad kostar de objektiven? Hur är begagnatmarknaden?

3) Har någon i din omgivning något av märkena. Kan ni låna objektiv av varandra?

Det är mina tips.
 
Gör din läxa och läs användarrescentioner om kamerorna.
Du behöver inte bry dig om vad märkesfreak säger om att
vissa har mer tillbehör och prylar än andra.Det är skitsnack.
Alla märken har ett utbud av prylar så att du gott och väl klarar dig!

Välj det som känns rätt,inte vad andra säger är rätt!

Thomas
 
Läs igenom inlägget av Gunnar-E ovanför en gång till. Jag kunde inte formulerat det bättre själv.
 
Du behöver inte bry dig om vad märkesfreak säger om att
vissa har mer tillbehör och prylar än andra.Det är skitsnack.
Alla märken har ett utbud av prylar så att du gott och väl klarar dig!
Visst finns det mycket tillbehör även till t ex Pentax, men det går ju inte att komma ifrån att Canon och Nikon dels erbjuder ett bredare sortiment (allt från instegsmodeller till ren proffsutrustning) och dels säljer mycket större volymer, vilket gör att det är lättare att hitta det man vill ha på begagnatmarknaden. Även bland tredjepartstillverkare är det vanligast med Canon- eller Nikon-kompatibla produkter.

Detta är dock bara en av alla de parametrar som kan vara bra att ha i åtanke när man köper kamera. Förstår inte varför du kallar det skitsnack? Men trivs trådskaparen allra bäst med Pentax ska hon naturligtvis välja den.
 
Tack för alla svar!
Men jag blir ändå inte mycket klokare.. Har varit och känt lite på två av kamerorna, de hade inte D60 vilket jag kan förstå eftersom den är ganska gammal. Pentax K - x var riktigt behaglig att hålla i, det var väl det jag lärde mig på den utflykten. Kunde inte riktigt få grepp om någon meny på någon av dem då jag inte hann sätta mig in i hur de fungerar. Batteriet var slut på Pentaxen dessutom.
Känner tyvärr ingen med systemkamera som bor kvar i min närhet och det här med objektiv är en än större djungel för mig än själva husen. Än så länge..

Har läst att Nikon D5000 visserligen ska ge bra bildkvalitet men har långsam autofokus, och jag kan inte hjälpa att tycka att den vridbara skärmen är lite för mycket för mig. Men hur den annars? Är den lätt att arbeta med?

Det är ingen som kan komma med en starkare rekommendation? Jag känner ganska mycket för alla kamerorna men kan som sagt inte besluta mig. Ska ha alla tips i åtanke och undersöka saken noggrannare, men ett klarare svar skulle bidra något, tror jag...
 
Har inte testat just D5000, men enligt DPreview har den snabb autofokus. Däremot påpekar de att autofokusen i live view-läget är väldigt långsam. Se:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page33.asp

Föreslår att du börjar med att ställa upp vad kameran (inkl. objektiv) absolut måste klara och vad det får kosta som mest. Och om du kan tänka dig att handla begagnat. Då kan man förhoppningsvis gallra fram ett fåtal heta kandidater. Alla systemkameror – oavsett tillverkare – har sina för- och nackdelar, så det gäller att hitta den som för en själv är den bästa kompromissen.
 
Tack för alla svar!
Men jag blir ändå inte mycket klokare.. Har varit och känt lite på två av kamerorna, de hade inte D60 vilket jag kan förstå eftersom den är ganska gammal. Pentax K - x var riktigt behaglig att hålla i, det var väl det jag lärde mig på den utflykten. Kunde inte riktigt få grepp om någon meny på någon av dem då jag inte hann sätta mig in i hur de fungerar. Batteriet var slut på Pentaxen dessutom.
Känner tyvärr ingen med systemkamera som bor kvar i min närhet och det här med objektiv är en än större djungel för mig än själva husen. Än så länge..

Har läst att Nikon D5000 visserligen ska ge bra bildkvalitet men har långsam autofokus, och jag kan inte hjälpa att tycka att den vridbara skärmen är lite för mycket för mig. Men hur den annars? Är den lätt att arbeta med?

Det är ingen som kan komma med en starkare rekommendation? Jag känner ganska mycket för alla kamerorna men kan som sagt inte besluta mig. Ska ha alla tips i åtanke och undersöka saken noggrannare, men ett klarare svar skulle bidra något, tror jag...
Håller med att det är en bra ide att välja samma om man har en kompis som kör ett särskilt märke, men om du inte har det så kan jag rekommendera pentax. Jag har pentax sedan länge, och är absolut nöjd med det. Det finns många tillbehör (framförallt optik) som är i absolut toppklass, och dessutom ofta väldigt prisvärd. Mitt tips är en k-x (som har så bra brushantering att jag övervägde den starkt framför k-7 som är pentax toppmodell) och ett 50 mm 1.4, det är en riktig toppenkombination!
 
Du väljer mellan bra kameror (fast D60 går knappast att få tag i ny och är rätt gammal vid det här laget), så jag föreslår att du går på "magkänsla". Dvs välj den kamera som du tycker känns bäst. Då menar jag inte ur ergonomisk synvinkel i första hand, för som amatörfotograf tar du knappast så många bilder i så många timmar i sträck att det spelar någon större roll, utan mer om vilken som "känns" bäst på det där knepiga odefinierbara sättet, typ... :)

Angående Nikon D5000: jag har haft en D5000 i ett år nu och är mycket nöjd med den. Den är "lättarbetad", inga problem med AF (utom i Live view naturligtvis). Enkel att hantera både i olika autmatiska lägen och helt manuellt. En ganska lätt och smidig kamera som hänger med mig nästan överallt. Den vrídbara skärmen ser jag ingen nackdel med, bara fördelar. Om man nu inte vill vrida på den så är det bara att låta bli!

Men jag håller också med om att Pentax K-x är en mycket prisvärd och bra kamera. Jag hade dock inte börjat med ett 50mm (att bara ha ett kort tele blir ju jäkligt begränsande!), utan en s.k. kitzoom 18-55mm. Efter ett tag märker man vilka brännvidder man saknar, eller om man behöver ljusstarkare gluggar. Det beror på var/när/vad/hur man plåtar.
 
Återigen, tack. Är väldigt skönt att få lite respons och andras syn på saken än ens tankar som bara snurrar om och om igen.
Vad jag vill fotografera kan nog sammanfattas som allt och ingenting, vilket är vad min "vanliga" kamera fått stå ut med. Är nog väldigt naturkär. Men eftersom jag är så pass nybörjare som jag är så vill ja ha en bra kamera att börja med, och se var jag hamnar.
Men nu har jag blivit ännu mer osäker. Fast ändå inte. Pentaxen har ju börjat locka allt mer men efter att ha hört så mycket gott om Nikon D5000 så börjar jag fundera på den. Magkänslan säger nog Pentax, men det kan bero på att handen tyckte om den. Fick aldrig igång den när jag var i affären och tittade eftersom batteriet var slut... Men Nikon känns också lockande. Hur är det med bildstabiliseringen, finns det alltid med i objektiven? Har läst att den inte sitter i huset iaf.
Jag vill nog egentligen inte lägga mycket mer än 6000 kr, från början, och hade tänkt satsa på att köpa nytt eftersom det känns enklare, hur vet man vem man kan lita på på nätet och att kameran är i gott skick om man inte vet vad gott skick är osv när man handlar begagnat.
Har inte direkt tänkt använda live view läget vad jag vet idag, så det borde ju inte störa.
Hm... Börjar kännas som om jag slår krok på mig själv.
En sak som stör mig mycket på Pentaxen är att den har så dålig batteri lösning.
 
En sak som stör mig mycket på Pentaxen är att den har så dålig batteri lösning.
Vad ör det för dåligt med den? Att K-x använder AA-batterier kan ses som en fördel då de är lättare att få tag på och är billigare. Med moderna AA-batterier slipper man dessutom problem med självurladdning som äldre typer av laddningsbara AA-batterier har.
K-x hade tidigare en bugg i mjukvaran som gjorde att batteriindikatorn inte fungerade som den ska, men det är fixat sen långt tillbaka.

Nikon använder optisk bildstabilisering i objektiven vilket gör att långt ifrån alla objektiv blir stabiliserade.
Pentax använder sensorstabilisering vilket fungerar på alla objektiv oavsett om de är tillverkade på 50-talet eller idag. Men det finns även optisk stabiliserade objektiv till Pentax då tex Sigma har gjort det tillgängligt.

Pentax tycks även vara ensam om att använda sensorstabilisering för videoinspelning vilket kan vara en rätt stor fördel om man är intresserad av det, för utan stabilisering blir det svårt att handhålla kameran utan att skakningarna blir allt för synbara. Att kunna kombinera riktigt kort skärpedjup med stabilisering är en mycket trevligt möjlighet.
 
Jaaaa det var ju inte så preciserat eller var det alltihop.

Vilka optiker är du intresserad av om du väljer utan att titta på priser?
 
Jag valde Canon och av två anledningar
1 De var de enda med full frame hus
2 Kompisen som digitaliserade några år före mig körde Canon och tanken var väl att vi kunde låna saker av varandra dvs han lånar av mig...

Mitt råd är som andra skrivit att välja nåt man trivs med och som passar handen. Man ska ju ändå jobba med den.

Ok att Pentax har antiskak i kameran och Canon/Nikon (samt även Sony numera) i objektiven så finns funktionen där även på en del tredje parts objektiv.
Pentax har inga kameror med "full" stor sensor dvs en sensor som är lika stor som bildrutan på småbildsfilm. Så för min del hade Pentax aldrig varit ett alternativ.
En del som fotat ett tag med digital system kamera med mindre sensor har börjat byta "upp" sig till full format. Men som sagt det är långt ifrån alla och jag sneglar på att ev komplettera med en /d med mindre sensor som ett alternativ till att köpa objektiv för 5 gånger mer pengar...

Canon , Pentax, Nikon Sony mfl alla gör bra kameror och det finns för och nackdelar med allt. Så det finns nog inget entydigt svar på frågan. Köp det som känns bra och upptacker man att man står o ett hörn i framtiden och behöver byta så får man väl oroa sig för det då.
 
Pentax K-x är en riktigt bra kamera. Bäst ISO-egenskaper i klassen och även däröver. AA-batterierna fungera väldigt bra, men är ju helt beroende av att man inte använder de sämsta batterierna. Hitta en sort som fungerar och det är bara att köra på.

Alla gamla objektiv fungerar. K-fattning... sen finns det en uppskö manuella M42, som man behöver en adapterring till. Dessa är billiga, men köp inte på dig mer än du behöver. Upptäckte själv att det i vissa lägen är enklare med autofocus.

Skulle du ha pengar över skulle jag satsa på en normalzoom Tamron 17-50 f2.8 eller Sigmas motsvarighet. Mycket bra objektiv, gäller oavsett kameramärke.

Själv varit väldigt sugen den dyrare K-7, men när K-x kom med bättre ISO-egenskaper så blev jag ställd mot väggen. Nu sitter jag inte i sjön då jag har en fungerande kamera och ska köra med den ett tag till. En intressant utveckling iaf.


Fördelen med Canon och Nikon är att det finns mer på begagnatmarknaden. Men man ska ju inte handla nya saker hela tiden heller... I övrigt är kamerorna i de olika skikten rätt balanserade. Ingen är överlägsen den andra. Alla är bra kameror. Så låt känslan avgöra.
 
Att Pentax (ännu) inte har någon fullframe kamera är för de allra flesta inte något större problem, inte så länge fullframe kostar som de gör.
 
Får fortsätta min tack parad, tack. för svaren! :)
Det är just AA batterierna som stör mig. Men du har rätt, det finns ju bra, uppladdningsbara batterier som kan göra jobbet åt mig. Men det känns liiiite störigt ändå, är ovan vid vanliga batterier vid det här laget. Jag upprepar, liiiite störigt.
Det här med optiker, och då hoppas jag att du menar objektiv för annars måste jag säga att det är som kinesiska för mig, är jag inte så insatt i. Jag tänkte att jag ville lära mig att använda kameran först och sedan börja lära mig vad jag behöver när, hur jag använder det och hur jag skaffar det. Borde kanske ha tänkt på det nu med eftersom så många pratar så mycket om det. Men jag ser min kamera som en investering.

Jag tror det blir en Pentax k-x... Men ska grunna över frukosten också. Har grunnat över natten vilket innebar att jag knappt kunde somna och har drömt om kameror. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.