ANNONS
Annons

Pentax 6x7

Produkter
(logga in för att koppla)

Tickolas

Aktiv medlem
Hallå!

Är inne på att köpa min första mellanformatskamera efter att ha blivit helbiten av analogfotografering. En kamera som har fångat min uppmärksamhet är Pentax 6x7 eftersom den verkar ta finfina landskapsbilder.

Så mina frågor är egentligen följande:
  • Är 6x7 en bra kamera att börja med?
  • Vad ska man betala? Har en på kornet för 3000:- med 1 : 4.5 / 75 objektiv
  • Är den dyr att få underhållen/rengjord?
  • Vilka tillbehör är "måsten"?

Eller har ni andra förslag på mellanformatskameror att börja med?

Tackar!

En underbar kamera som ger fenomenala resultat.
Proportionerna i 6x7:formatet är också mycket fina ..

Om du kopierar själv i mörkrum så är det dock så att förstoringsapparaten kommer att kosta mer än en småbildsapparat. Men du kanske scannar?

90mm är att betrakta som normal-brännvidd/vinkel i det formatet och jag hade själv valt det om jag hade valt Ett objektiv till den kameran.

Hade fokus varit landskap så hade jag vald vidare vinkel. Mitt val faller inom ramen för vad som är allround enligt mig.

Välj smartast ett nyare mkII-hus alternativt den äldre i fint skick med tillhörande TTL-prisma.
TTL-prisma hade inte jag velat vara utan vilken du än väljer.

Fitar du med blixt så har du mkt snabbare synktid i den nyaste. Viktigt detalj men man kommer långt med den gamla även där.

Den klunkar rejält vid exponering och jag tycker ett enbensstativ är fint till den kameran i rörliga miljöer. Alternativt trebent stativ av normal sort.. Ingen jätteklen kulled utan ngn mer rejäl.

Trähandtaget tycker jag bara är i vägen. Förstorar också den redan stora kameran avsevärt. Har man vuxna händer så klarar man den galant utan. Den hade jag iaf inte betalat extra för att få med.

Vill slå ett slag för den fina 135 f/4 macrooptiken som kan hittas för en rimlig slant, spec på ebay. Den är grym! också till porträtt ...

Ang priser så får man faktiskt vara villig att betala för ett lite finare exemplar.
Jag hade själv värjt undan de mest slitna kamerorna.

Service? Ingen aning.

MVH Niclas

Ps nr1, ASAHI står det på de äldsta 6x7:husen.. bara såruvete :)

Ps nr2. Skall du fråga någon om denna kamera så är det Bingo Rimér och Jan-Peter Lahall :)

Hej,

Det finns lite olika varianter, sorterade i den tidsordning som de tillverkats:
Pentax 6x7,
Pentax 6x7 MLU,
Pentax 67
Pentax 67ii.

Det kan vara intressant att kolla hurvida den kamera du har på lut är en Pentax 6x7, eller en pentax 6x7 MLU. MLU betyder att den har spegellåsning, vilket ju är en trevlig funktion vid exv. landskapsfotografering.

Mvh henrik

Hm. Osäker på skicket på det exemplar jag hade ögonen på samt vilket exakt hus det rör sig om. Se bild.

Svar på PS som jag just såg... Verkar som att det rör sig om den äldsta varianten då =)

Någon annan rolig mellanformatare som är lite billigare i inköp för en nybörjare?

Bilagor

• pentax.jpg
    pentax.jpg
    49.6 KB · Visningar: 67
Det finns ju många olika "mellanformatare" bla gamla klassiska bälgkameror och tvåögda spegelreflex som Rolleiflex,Rolleicord och många andra.

Jag har en Pentax 67ii som är väldigt trevlig, men jag har även en Bronica ETRSi.

Bronican ger filmrutor som är 6x4.5cm, dvs lite mindre. Bildproportionen blir 4:3, vilket jag tycker är ett trevligt format. Bronican är betydligt mindre och därmed lättare och smidigare att bära med sig. Jag har prismasökare till bronican, men använder det sällan då jag tycker det är mycket roligare att fotografera genom att titta ner direkt på mattskivan.
Jag tycker att Bronica'n är bra vad gäller byggkvalitet och kvalitet på objektiven. Priset för Bronica är ofta väldigt fördelaktigt jämfört med exv hasselblad och även mamiya. Jag har aldrig fotograferat med hasselblad, så jag kan inte uttala mig om skillnader i kvalitet mellan Bronica's och Hasselblads objektiv, men sådana uttalanden finns det gott om på nätet...

/Henrik

Hm, Bronican låter som en bra idé. Ser att det finns en hos B&H i New York, dit jag ändå ska om ett par månader. De har för övrigt Pentax 67, 6x7 och en massa Hasselblad också för liknande pris ^^

Passar på att fråga där helt enkelt! Tackar för alla tips =)

Jag vill också slå ett slag för tvåögda bälgkameror.. Har hanterat Mamiya C220 (och även C330) .. Men då blir det mer vintage än effektivitet enligt mig.. = underbar känsla men inte så snabbjobbat som Pentax 6x7.

Just den aspekten ang snabbhet (läs intuitivt flödande foto.. mer än 100% kontrollerat) är den kvalitet som Pentax 6x7 och Mamiya 7 erbjuder.

Om du accepterar mätsökarhus så rekommenderar jag just Mamiya 7 .. både nya och gamla modellerna är urfina!
Dessa har inte heller samma dunkande spegel som Pentax 6x7..

Mamiya 7 betingar dock ett LÅNGT högre pris än andra vi nämnt till nu, men kolla in den!

Jag nämner också en annan mätsökarkamera som man ibland ramlar över billig. http://www.ebay.com/itm/EXCELLENT-F...278822329?pt=Film_Cameras&hash=item1c3cc7f7b9
Fuji 6x9.. helt underbara kameror. Väljer man att inte söka efter en "PRO"variant så kan man få sjukt mkt bang for the buck :)
/N

Ps, den du visar på bild där ser ut att ha TTL-prisman monterad. Vilket är ett plus. En gammal välskött kamera kan ju överleva en nyare men jag hade kikat efter ett nyare exemplar.

En modell med möjlighet till manuell spegeluppfällning är att rekommendera. Den första saknar sån tror jag. Prisma med exponeringsmätare är också väldigt bra att ha och gör kameran snabbarbetad. Optik med beteckningen Super Takumar har en sämre anti-reflexbehandling. Det ska stå SMC, eller "Super Multi Coated" Takumar för att få den senare och fantastiskt fina antireflexbehandlingen. Optiken 75 mm/4.5 är en jättefin optik. Motsvarar ca 35mm i småbild. Alla versioner har samma formula, den första dock med sämre antireflesbehandling. Har själv den senaste versionen, men även den på bilden är ju en SMC som det ser ut. Man får ett härligt skärpesläpp med den på stora bländare, trots att det är en vidvinkel. Bilden nedan fotograferad med 75 mm på stor öppning.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/357199/3112429.htm

Länk optik 67:
http://antiquecameras.net/pentax6x7lenses.html

En modell med möjlighet till manuell spegeluppfällning är att rekommendera.
Fast det behövs knappast. Jag har fotat mestadels handhållet med min 67II och ytterst sällan fått någon skakningsoskärpa annat än när jag tvingats till idiotlånga exponeringstider såsom 1/15 sekund med 90 mm. Sen kanske 6x7 har tyngre spegel än 67II vilket skulle kunna göra saken värre.

Tips

En kamera som måste vara fantastisk för den analoga landskapsfotografen är Rolleiflex SL 66. Den har tiltbar fattning upp till 8 grader och gör att du kan tilta skärpeplanet så att du får större skärpedjup om så önskas. Kanske kan vara svår att få tag på men försöka går ju.

Fast det behövs knappast. Jag har fotat mestadels handhållet med min 67II och ytterst sällan fått någon skakningsoskärpa annat än när jag tvingats till idiotlånga exponeringstider såsom 1/15 sekund med 90 mm. Sen kanske 6x7 har tyngre spegel än 67II vilket skulle kunna göra saken värre.

Du vet kanske att man kan använda manuell spegeluppfällning även handhållet, t.ex på 1/15? Har provat det med gott resultat. Sen verkar det som trådskaparen skulle använda kameran till landskap, där det ofta kan bli fråga om tider kring 1/8 - 1/30. Där gör spegeluppfällning nytta.

.....................
Jag nämner också en annan mätsökarkamera som man ibland ramlar över billig. http://www.ebay.com/itm/EXCELLENT-F...278822329?pt=Film_Cameras&hash=item1c3cc7f7b9
Fuji 6x9.. helt underbara kameror. Väljer man att inte söka efter en "PRO"variant så kan man få sjukt mkt bang for the buck :)
/N

Men Fuji 680 är väl den perfekta kameran i fält?
Verkar väldigt billigt på Ebay(trots Ebays avans).
http://www.ebay.com/itm/FUJI-FUJIFI...827634839?pt=Film_Cameras&hash=item58ab188c97
Både tillt och shift, men priset kanske går upp och reparation bör bli dyr?

Fuji 6x8 är byggd för att användas på stativ.
Kvalitén skall vara enorm.
Träffade en proffissionell fotograf med 2 bladare o en 6x8. Bladarna turades om att vara på service, Fujin behövde aldrig verkstadsbesök.
Tyvärr är ofta Pentax 6x7or väldigt slitna men det är härliga kameror.

Sen finns mamiya 7 och 6 riktigt fina kameror för handhållen fotografering. Själv skulle jag gärna hitta ett par billiga Fujio 6x9. Men de känns allt mindre angeläget att lägga pengar på analog utrustning.
6x4,5 format så kan man lika gärna satsa på AF. Pentax, Mamiya ja o så den som man kan sätta digitala bakstycken på är det Mamiya, kommer inte ihåg.

Wow, många bra tips! Tack så mycket! =)

Fick rådet att kolla upp Rolleiflex SL 66 av killen jag köpte mina framkallningsgrejer av... Verkar dock i likhet med Hasselblad vara en helt annan prisklass. På tyska ebay handlar det om c:a 8-9000 kr exklusive frakt. Fujikamerorna ser på bilder väldigt plastiga ut... Verkar inte alls vara samma grej =)

Har mer eller mindre bestämt mig för att kolla på en digital systemkamera som backup till min Contaflex vid det här laget. Däremot har jag fått erbjudande om att köpa en Pentacon Six TL med tre objektiv (Standard, tele och vidvinkel) för 4500. Möjligt att detta går att sänka något. Praktiskt nog finns det faktiskt en jämförelse mellan den och Pentax 6x7 här (Även om det definitivt är en Pentacon-entusiast som talar!).

Någon som har erfarenheter av den?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar