Annons

Pentax 67 optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Har man 67 så kan man ju använda dom, har en 165/2.8 som säkert blir riktigt bra om man dessutom bara använder en liten del av bildcirkeln... ;)
Har dock ingen konverter (än)

Adaptern är ganska dyr, så man bör kunna köpa flera "m" småbilds objektiv för samma pengar, och som förmodligen ger lika bra prestanda och är betydligt kompaktare och lättare.

Men om man har en stor uppsättning av Pentax 67 objektiv så kan en adapter ha en viss poäng.

Vore intressant att veta hur 67-objektiven står sig upplösningsmässigt och skärpemässigt mot moderna småbildsobjektiv. Normalt sett sjunker ju upplösningen med filmstorleken (dock inte lika snabbt varför större filmformat fortfarande kan upplevas som skarpare än småbild).

Jag såg någon test för länge sedan som jämförde upplösningen mellan Pentax 67 och småbild. Småbild hade avsevärt bättre upplösning. Det är ju inte så konstigt då upplösningen inte behöver vara lika stor i mellanformat. SÅ jag misstänker att om man sätter ett 67 objektiv på en K20 och pixelpeepar blir man nog besviken. Därmed inte sagt att inte upplösningen är tillräcklig för att ta bra bilder. PÅ en DS, eller D100 skulle jag tro upplösningen är tillräcklig.

Jag har också några 67-objektiv, men anser att adaptern är för dyr för att det skall bara intressant. Mina obhejtiv är heller inte jätteintressanta. Men hade jag haft en 600 eller liknande skulle det varit en annan fråga.

Tack för alla svar och länken som jag fick. Den är ju alldeles för dyr för att det ska vara försvarbart. Det är nog så att 67 optikerna inte nödvändigtsvis skulle vara bättre utan kanske är sämre till APS-C.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar