Annons

Pentax 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

moori

Aktiv medlem
Skulle behöva en ljusstark normal till min kamera och har spanat runt efter pentax 50mm/1,4 ett bra tag nu. Problemet är bara att den inte finns i lager någonstans och ingen butik verkar ha någon koll på när denna lins kommer in igen heller. Begagnatmarknaden verkar ju också ganska stendöd på pentax 50mm gluggar med autofokus tyvärr. Jag ska fota en hel del inom utbildningen om 1,5 vecka och skulle gärna vilja ha objektivet tills dess.

Jag har sneglat lite på det dyrare SMC-D 50/2,8 Macro LE som finns inne på en del ställen men har inte sett så många utlåtanden om den i jämförelse med 50/1,4
Skulle man kunna välja denna denna lins istället och ha som "normal".
Någon som har erfarenhet av denna lins?
Hur bra är makroegenskapen?
Är det kort och gott en vanlig 50mm med lite sämre bländare men med makro som plusmeny?


Eller ska man helt enkelt skippa 50mm och gå på en sigma 17-70 istället och köra som normalglugg?
Jag har kört med ett manuellt 50mm/1,7 ett tag nu och den är otroligt skarp men det är så svårt att focusera manuellt med liten sökare.
 
FA 50 f/1.4 är ett väldigt populärt objektiv, men då Pentax nu flyttar all objektivtillverkning till Vietnam så innebär det begränsade resurser i tillverkningen (för fabrikerna i Vietnam kan ej tillverka den gamla FA serien, på grund av att FA serien är anpassad efter idag ålderdomliga och dyra tillverkningsmetoder). Pentax har aviserat ett DA 55, som ersätter FA 50 optiken. Det är anpassat efter Vietnamfabrikens moderna produktionsmetoder och kommer släppas under detta år, förhoppningsvis kommer Pentax ge mer information om detta på PMA mässan i början av mars.

D FA 50 f/2.8 Macro är ett väldigt bra macroobjektiv med sanslöst bra skärpa från nära till oändligt. Som vanliga icke-macron är så är 50 f/1.4:an dålig i skärpa på nära håll.

50 f/1.4:an har en fin bokeh, en snyggare oskärpa, än 50 f/2.8 macron.

Om 50 f/1.4 är svår att hitta, så leta efter F/FA 50 f/1.7, torde vara lättare då det inte är lika populärt.

Ett alternativ är DA 40 f/2.8 Limited, som är ett skarpt och bra objektiv.

Sigma har ett 30 f/1.4 för den som vill ha klassisk "standard" känsla (30mm på APS-C motsvarar 47mm på 35mm film/sensorstorlek).

Om du har svårt fokusera manuellt så kanske Pentax sökarlupp kan vara något?
http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=659

Not: "SMC-D 50 f/2.8 LE" är en felskrivning. Hittat det på Cyberphoto? :) Där har fingrarna jobbat snabbare på tangenterna än hjärnan uppenbarligen. :) Objektivet heter Pentax-SMC D FA 50 f/2.8 1:1 Macro.

Hälsar
R
 
En annan intressant optik FA 35/2, mycket bra men förmodlien inte heller så lätt att få ta på.

Sigma 17-70 är ju inte så värst snabb med f4,5 på 70mm, nya 18-50/2.8 macro kanske kan vara ett alternativ?
 
Har du kollat Cyberphoto också? Jag köpte min därifrån för ca 1 år sedan då tydligen de börjat tillverkats igen.
 
Köpte en FA 50/1.4 på cyberphoto i dec... ?
Då var det ca 2 veckors väntan på den, men jag hade kanske tur... ;)
 
Köpte också en FA 50 1.4 på cyberphoto nyligen. Jag fick väl vänta tre-fyra veckor på den. Så svår är den inte att få tag på.
 
Har mailat en förfrågan till cyberphoto men då de andra större webbutikerna plockat bort den ut sina listor verkar det inte så hoppfullt
 
papi skrev:
En annan intressant optik FA 35/2, mycket bra men förmodlien inte heller så lätt att få ta på.


FA 35 f/2 AL är ett alldeles utmärkt objektiv, oerhört skarpt och på en APS-C kanske det ultimata standardobjektivet. Lagerhålls inte normalt i Sverige, men går att beställa. Kan ta 10 dagar upp till ett par veckor att få hit om det finns i lager hos Pentax Europe.

Pentax gör även FA 35 under Samsung namnet, men de objektiven verkar inte ha nått Europa än.

När det gäller Pentax så finns det en svag lagerhållning på de fasta brännvidderna, därför att de flesta konsumenter köper zoomar. Har man tid att vänta brukar det dock inte vara något problem att få objektiv...

Hälsar
R
 
moori skrev:
Har mailat en förfrågan till cyberphoto men då de andra större webbutikerna plockat bort den ut sina listor verkar det inte så hoppfullt

Fast när jag köpte mitt så var det bara två ställen som hade den. Scandinavian Photo hade den t.ex inte. Se här på Prisjakt.nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61909

Dustin.se har den (ej home??), itservice, cyberphoto osv. Iofs med leveranstid men så är det med de flesta Pentax-prylarna tycker jag...
 
Cyberphoto har knappt något lager, ska man ha annat än deras kiterbjudanden så beställer de hem från Pentax. Likadant är det med de flesta butiker, de tar hem från Pentax. En anledning till att internetbutiker kan ha så låga priser är just det att de har sparat in på lagerhållningen.

Hälsar
R
 
jag beställde mitt 50/1,4 från dustin. objektivet kom hem till dem 2 dagar innan beräknad tid, så jag hade objektivet 1 dag innan de borde ha fått in den på lager.

Kan ju beställa där och sen se vad de säger om datumet.. är det då rimligt så är det bara att vänta de dagar det tar..
 
Jag tror att FotoVideo har en 50:a 2,8. Har testat den, grym glugg. Som RM säger skarp i alla lägen.
 
Nytt lagerstatus på Cyber

Pentax SMC-FA 50/1,4
Beräknas in i slutet av februari

Lägg in en beställning :)

Det gjorde jag för en vecka sedan.
 
Äger D-FA 50:an,50/1,4,A-35/2,8 och 43/1,9 limited
och tycker du ska köpa 43:an.Det är en fantastisk normalglugg med underbar bokeh och bättre färgåtergivning än 50/1,4.
D-FA 50 och 100 har bland den bästa skärpa jag någonsin sett!Oerhört skarpa och jag håller inte med om att de skulle ha sämre bokeh än 50/1,4,nästan tvärtom.Jag har exempel i mina makroalbum.
50/1,4 är visserligen eett grymt bra objektiv också men fick jag välja bara ett blir det utan tvekan 43:an

Thomas
 
Först vill jag tacka er för alla era engagerade svar!

Nu känns det lite som att jag kommer att svära i kyrkan men jag har nu bestämt mig för att lämna Pentax och istället gå över till Canon.
Den jämförelsevis obefintliga begagnatmarknaden här i Sverige på objektiv och andra tillbehör till Pentax har gjort att jag nu beslutat mig för att sälja min K100d och istället köpa en canonkamera. Till den kan jag lätt hitta en ljusstark 50mm för under tusenlappen, blixtar, batterigrepp och annat skoj.
Studentekonomin tillåter inte alltför stora utsvävningar på objektivfronten och då erbjuder Canonfattning (tyvärr?) bra mycket mer på objektivfronten.

Jag skulle inte bli förvånad om jag återkommer till Pentax om några år när situationen kanske ser annorlunda ut för bra kameror och objektiv är det allt!
 
moori skrev:
- - - men jag har nu bestämt mig för att lämna Pentax och istället gå över till Canon. - - -
- - - jag nu beslutat mig för att sälja min K100d och istället köpa en canonkamera. - - -
Med en adapter kan du använda dina Pentax-objektiv till en Canon-kamera även om du inte kan använda autofokusen då förstås. :eek:)
 
kuva skrev:
Nytt lagerstatus på Cyber

Pentax SMC-FA 50/1,4
Beräknas in i slutet av februari

Lägg in en beställning :)

Det gjorde jag för en vecka sedan.

USA har precis fått en ny sändning av 50 f/1.4:eek:r. Lär ta slut ganska fort om populariteten håller i sig...

Så visst tusan tillverkas objektivet fortfarande, men efterfrågan är större än vad Pentax hinner med att tillverka. Det går oerhört bra för Pentax just nu.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.