Annons

Pentax 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Situationen nu känns lätt ironisk...
Pentax höll på att gå under under senare delen av 80-talet därför att de satt med en fantastisk serie av objektiv (A-serien) som alltför få köpte. De enorma utvecklingskostnaderna av denna kompletta serie från fisheye till enorma teleobjektiv och allt däremellan, hämmade Pentax ekonomiska resultat under många år och under 90-talet så var det så illa att Pentax allvarligt övervägde att kasta in handduken och helt ägna sig åt de små kompaktkamerorna i Espio serien. Det manuella A-systemet floppade, därför att konsumenterna började köpa autofokuskameror, och utvecklingskostnaderna för A-optiken gjorde att det tog tid för Pentax att ersätta dem med fullvärdiga alternativ i autofokusserierna F och FA. Till råga på allt var intresset för Pentax autofokuskameror (och därmed objektiv) väldigt lågt...

Så från att ha haft objektiv som samlat damm på hyllorna, så är situationen den nu att efterfrågan är större än tillgången.

Rätt intressant sett ur ett historiskt perspektiv. :)

Hälsar
R
 
Pentax ...

Pentax gorde en del misstag efter kamerorna ME och MX (1977)som var storsäljare. En mer avancerad kamera kom först 1981 = LX, även om K2DMD såldes i mellantiden men den blev inte en succe trots att den var bra. Gissar att många bytte upp sig från MX/ME till Canon istället, Och då kom LX lite sent.
80-talet hade P30/50, Super A och Program A och dom sålde väl en del men Canon hade redan försprånget.
90-talet = Z10, Z1 och senare MZ serien varav MZ5/n blev en succe, men Z10 sålde nog dåligt trots att den var mycket vettig. 80 och 90-talet var nog också en period när många redan hade/nöjde sig med sina systemkameror och försäljningen låg mest på kompakter.
Nu i mitten på 0-talet börjar digitalkamerorna komma ner i acceptabla priser och växa ur barnstadiet samtidigt som fotoentusiasterna har avvaktat med köp och tittat på den digitala utvecklingen. Om ett par år når vi nog "boomen"(toppen) av systemkameraförsäljningen.
Roland, du har sagt tidigare att Pentax blev förvånade av intresset för K100D/K10D vilket förvånar mig lite grann, om ett år eller så kanske vi har facit på hur Pentax hänger med i produktionskapacitet och utveckling av nya produkter. Med Samsung i ryggen(?)och Hoya går det nog vägen.
Men framtiden är oviss, titta bara på Sigmas stora annonskampanj för SD14 som började redan efter Photokina. Den måste bygga på ett stort förtroende för kameran. Panasonic/Olympus kan också överaska, dom kanske har tyglat bruset nu? Sony är stora på sensorer som man kanske kan kalla kamerans hjärta och har kamerakunnande,vi får se vad dom hittar på
framöver. Både Canon och Fuji har resurser kanske även Nikon så det är upplagt för krig.
 
FA35/DA40

imtkjlu skrev:
Kan ni även ta lite för/nackdelar om
man jämför FA 35 f/2 AL och DA 40 f/2.8 Limited
Mvh
///Kjelle
FA35 funkar nog bättre med polaroidfilter genom justering under luckan på motljusskyddet. FA35 har också bländarring vilket gör att den fungerar bra på analoga kameror.
DA40 klarar bara APS-formatet och är bla därigenom kompaktare och lättare, kanske också robustare samt har sämre närgräns. Motljusskyddet vet jag inget om.
Båda är mycket skarpa.
 
Det ser ut som att jag stannar med Pentaxgänget ett tag till. :) Jag var och klämde på canonmodellerna idag och upptäckte att de inte alls passar mina stora händer. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad men det var verkligen oergonomiskt på alla sätt och vis.
Det blir till att skramla slantar och köpa lite bättre pentaxutrustning istället när ekonomin tillåter....
 
Andreas, jag ser att du har fotat en malawicilklid i ditt album.

Är det en Dimidiochromis compressiceps?

Är du med i vår akvarieförening?
 
Re: Pentax ...

Bofoto2 skrev:
Roland, du har sagt tidigare att Pentax blev förvånade av intresset för K100D/K10D vilket förvånar mig lite grann, om ett år eller så kanske vi har facit på hur Pentax hänger med i produktionskapacitet och utveckling av nya produkter.

Nja, Pentax blev förvånad över intresset för K10D, men de vart inte precis förvånade över k100D eftersom den var designad för att tilltala masspubliken.

Pentax tidigare modeller i K10D:s klass (*istD, MZ-S, Z-1p) sålde rätt dåligt så Pentax trodde att marknaden för en Pentax i den kategorin var liten. K10D har sålt bra därför att många har bytt till K10D från andra märken, som Canon och Olympus - och det trodde inte Pentax att de skulle göra. Möjligen hade de en övertro på konkurrenternas märkeslojalitet, samtidigt som de underskattade sin egen produkt. I intervjuer hade sagt att de förväntade sig sälja typ ett par tusen i månaden, men en distributör la in en order på 500 stycken K10D:s på en gång! K10D går särskilt bra i Östeuropa, och där trodde Pentax att de bara kunde sälja ett fåtal.

Och i Japan säljer K10D just nu bättre än K100D.
Detta sporrar givetvis Pentax och innebär en bra grund för framtiden.

Hälsar
R
 
Jag vet inte var du fått din information ifrån men det låter ju väldigt bra om det blir en pentax-boom! Då kan de kan utveckla mer objektiv och även Sigma kan börja göra lite mer i Pentax-fattning.. tack! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.