moori
Aktiv medlem
Skulle behöva en ljusstark normal till min kamera och har spanat runt efter pentax 50mm/1,4 ett bra tag nu. Problemet är bara att den inte finns i lager någonstans och ingen butik verkar ha någon koll på när denna lins kommer in igen heller. Begagnatmarknaden verkar ju också ganska stendöd på pentax 50mm gluggar med autofokus tyvärr. Jag ska fota en hel del inom utbildningen om 1,5 vecka och skulle gärna vilja ha objektivet tills dess.
Jag har sneglat lite på det dyrare SMC-D 50/2,8 Macro LE som finns inne på en del ställen men har inte sett så många utlåtanden om den i jämförelse med 50/1,4
Skulle man kunna välja denna denna lins istället och ha som "normal".
Någon som har erfarenhet av denna lins?
Hur bra är makroegenskapen?
Är det kort och gott en vanlig 50mm med lite sämre bländare men med makro som plusmeny?
Eller ska man helt enkelt skippa 50mm och gå på en sigma 17-70 istället och köra som normalglugg?
Jag har kört med ett manuellt 50mm/1,7 ett tag nu och den är otroligt skarp men det är så svårt att focusera manuellt med liten sökare.
Jag har sneglat lite på det dyrare SMC-D 50/2,8 Macro LE som finns inne på en del ställen men har inte sett så många utlåtanden om den i jämförelse med 50/1,4
Skulle man kunna välja denna denna lins istället och ha som "normal".
Någon som har erfarenhet av denna lins?
Hur bra är makroegenskapen?
Är det kort och gott en vanlig 50mm med lite sämre bländare men med makro som plusmeny?
Eller ska man helt enkelt skippa 50mm och gå på en sigma 17-70 istället och köra som normalglugg?
Jag har kört med ett manuellt 50mm/1,7 ett tag nu och den är otroligt skarp men det är så svårt att focusera manuellt med liten sökare.