Annons

pentax 50mm lr 40 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Blev dyrt..

Jo visst, men med FA50 kan du greja kortare skärpedjup.
>"Är 60 mm (dvs 40mm x 1.5) ett användbart utsnitt?"
Det är ditt val.

Var inne på Cyber och skulle köpa bläckpatroner, men det blev oxå bla Tamron 90 makro....

jag är nybörjare ska sägas, skärpedjupet hänger ihop med bländaren va?
Ju "mindre" (f 2,8 lr 1,4) desto kortare skärpedjup?

Är inte skillnaden mellan dessa objektiv ganska liten när det gäller just skärpedjupet?

1,4 på 50mm ger ett mycket kort skärpedjup, men skärpan blir oxå lidande. Kort skärpedjup är användbart till porträtt mm se bild i testet:
http://www.popphoto.com/cameralense...-fa-50mm-f14-af-specifications-sqf-page2.html
Men praktiskt tycker nog många att bl.5,6-8 är mer praktiskt för att få ~hela huvudet skarpt.
Här är en bild med FA43/1,9 på 2,8, objektivet är riktigt skarp på 2,8 men det är svårt att hänga med med skärpan ändå när man har med barn att göra:
(DA40 är oxå skarpt på 2,8 men inte riktigt som FA43)

Bilagor

• 306-linnéa-fotosidan.jpg
    306-linnéa-fotosidan.jpg
    32.3 KB · Visningar: 100
Senast ändrad:
Köpa normalzoom istället?

Sigma har en med 2,8 genomgående 18-50 och Tamron kommer med ett 17-50 2,8 senare.

Jag kanske ska ta och köpa det istället för något av de fasta (av vilka det nog blir 40 :an)?

Var ute igår och körde på 40 så ofta det gick. Det var väldigt avigt...
Men det har kanske mer att göra med det faktum att jag inte är van fasta brännvidder mer än att det var 40 mm...

Jag får helt enkelt ta och prova mer och välja sen... :)

Jag vill iaf ha en pannkaka nån gång så vi får se om jag köper ett nu eller senare :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar