Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax över axeln
- Trådstartare quarc
- Start datum
Måns H
Aktiv medlem
Jag har gjort i ordning ett gammalt östtyskt objektiv Meyer Optik Orestegor 200mm och testar på Pentax K-1.
Man får vara jättenoga med avståndsinställningen. Kameran hjälper till, piper snällt då den stämmer. Sen får man inte vara för finkänlig med att lägga på kontrast och skärpa på råfilen. "Monster Bokeh" står det ibland i annonserna och visst, 15 bländarblad är väl bra, men inte ser väl oskärpan monstruös ut?
Man får vara jättenoga med avståndsinställningen. Kameran hjälper till, piper snällt då den stämmer. Sen får man inte vara för finkänlig med att lägga på kontrast och skärpa på råfilen. "Monster Bokeh" står det ibland i annonserna och visst, 15 bländarblad är väl bra, men inte ser väl oskärpan monstruös ut?
Måns H
Aktiv medlem
Stämmer, f/8. Jag har linsen som ett hobbyprojekt, en hobby i hobbyn. Autofokus är ju mer praktiskt.Du verkar bländat ner en del. Oskärpan tycker jag ser bra ut, skärpan med och CA ser jag inte. Jag har en Pentax K200/2,5 som har CA, men jag gillar inte manuell fokus, så jag använder DA*200.
DonThomaso84
Aktiv medlem
x-country
Aktiv medlem
K10D de e nostalgi. Fint ljus!K10D med DA40 Limited, 20 mars - våren har börjat göra sig påmind i Skåne
Visa bilaga 149759
x-country
Aktiv medlem
Jäklars vad skarpt. Snyggt fångat.Visa bilaga 149778
En bild från i vintras där en räv fångat en gnagare. Bilden är obeskuren och fotograferad med Pentax K-1 + DFA 150-450mm@150mm.
Bofoto2
Aktiv medlem
SnyggtVisa bilaga 149778
En bild från i vintras där en räv fångat en gnagare. Bilden är obeskuren och fotograferad med Pentax K-1 + DFA 150-450mm@150mm.
bony
Aktiv medlem
Härlig bild, skarpt fångat!Visa bilaga 149778
bony
Aktiv medlem
Snyggt fångat med härligt gäng! Roligt att 43:an fortfarande lever kvar. Får nog ta fram den igenTaxi anländer till pub. Pentax K-3 med FA 43. Direkt ur kameran.Visa bilaga 149782
Bofoto2
Aktiv medlem
Jag flög över till Watford och England i november, det var Pentax 100års event vid SRS microsystem. Det blev en workshop, 3 seminarium för mig och 100års festen. Plus lite inköp på SRS, allt på samma dag.
Workshopen var porträtt, FA50/1,7 på f4 med dålig bakgrund.
En nattbild.
Pentax president:
Och tårta;
KP med DA15, starbust.
Workshopen var porträtt, FA50/1,7 på f4 med dålig bakgrund.
En nattbild.
Pentax president:
Och tårta;
KP med DA15, starbust.
Bofoto2
Aktiv medlem
Härlig bild.Taxi anländer till pub. Pentax K-3 med FA 43. Direkt ur kameran.Visa bilaga 149782