Annons

Pentax ökar vinsten!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men när kommer T-SHIRTEN med texten "I am a PENTAXIAN" ?

Har inte hört nåt från Pentax Sverige ännu. Gjorde en förfrågan för ett par månader sen.
 
Men dom verkar lägga mellanformatssystemen på is.

Kommer från http://luminous-landscape.com/whatsnew

"Pentax, struggling to survive as an independant company, according to Japanese wire services, has announced that its 645 digital camera project has been deep-sixed. This just shortly after a working pre-production camera was finally shown at a recent Tokyo equipment show.

This is distressing news, particularly for those photographers with substantial investments in Pentax 645 systems and lenses. These now appear to have become a digital dead-end."
 
Historien har sitt ursprung hos en japansk nyhetstjänst som har citerat en anonym källa "with insight into the situation" som hävdar att 645D ska läggas ner. Pentax har ej sagt officiellt att 645D projektet ska läggas ner, så påståenden om 645D:s död är just nu inget annat än rykten och spekulationer.

Hälsar
R
 
Det är japanska Nikkei som hänvisar till en källa som säger att 645D är dödförklarad. Konkurrenten Kyodo News å andra sidan hävdar att de har hittat en källa, givetvis lika anonym som Nikkeis, som dödförklar Pentax utveckling av digitala systemkameror till avancerade och professionella användare. Enligt Kyodo kommer Pentax enbart att koncentrera sig på instegssegmentet och i fortsättningen bara göra nybörjarmodeller.

Tja, man kan ju fråga sig hur många instegsköpare som kommer att vara intresserad av Pentax DA Star objektiv, som vänder sig till professionella användare...

Uppenbarligen har det blivit "fritt fall" för ryktesfloran nu, troligen beroende på den osäkerhet som har uppstått i och med konflikten med Hoya.

Det är många bud nu och jag tycker det är bäst att avvakta tills Pentax lämnar ett officiellt besked, för dessa anonyma källor verkar ej vara överrens...

Hälsar
R
 
Jag vill bara passa på att säga att jag skulle bli ytterst bedrövad om Pentax (Sony o alla andra) skulle behöva kasta in handduken. Nikon och canon behöver konkurrensen för att inte bli proppmätta.

Som en kommentar till vilka som behöver proffsprylarna så tror jag att Pentax behöver dom oerhört mycket. Imagemässigt framför allt. Betänk på hur många amatörkameror Canon säljer på att synas på alla tillställningar. Imagen kan inte underskattas.....
 
Ja, han sa så för ett par veckor sedan ja...
De nya "kompletterar" de gamla på samma sätt som Peugeot 206:an och 207:an kompletterar varandra.
Dvs, nya modellerna är efterföljare till de nuvarande men de nuvarande kommer fortfarande finnas kvar i sortimentet ett tag till - troligen till lägre priser än idag.

Hälsar
R
 
Mankan G skrev:
Jag vill bara passa på att säga att jag skulle bli ytterst bedrövad om Pentax (Sony o alla andra) skulle behöva kasta in handduken. Nikon och canon behöver konkurrensen för att inte bli proppmätta.

Som en kommentar till vilka som behöver proffsprylarna så tror jag att Pentax behöver dom oerhört mycket. Imagemässigt framför allt. Betänk på hur många amatörkameror Canon säljer på att synas på alla tillställningar. Imagen kan inte underskattas.....

Pentax riskerar att bli uppköpta men inte att försvsinna, de har alldeles för bra försäljning, produkter och k-mount ute för det. Möjligen kan det komma att stå Samsung eller Hoya på framtida kameror.

Visst skulle det vara till stor hjälp att ha mer proffsprylar för att ytterligare öka försäljningen, men det tycks gå ganska bra som det är redan idag. Pentax kan säkert leva vidare med "bara" 5-10% av världsmarknaden av dslr:er
 
papi skrev:
Pentax riskerar att bli uppköpta men inte att försvsinna, de har alldeles för bra försäljning, produkter och k-mount ute för det. Möjligen kan det komma att stå Samsung eller Hoya på framtida kameror.

Visst skulle det vara till stor hjälp att ha mer proffsprylar för att ytterligare öka försäljningen, men det tycks gå ganska bra som det är redan idag. Pentax kan säkert leva vidare med "bara" 5-10% av världsmarknaden av dslr:er
Det kommer nog att stå Pentax på kamerorna. Det är bara på ingenjörernas lönecheckar det kommer att stå annorlunda - tror jag
 
Om Samsung tar över så får Samsung ett delikat problem. De satsar ju själva på att få ut sitt produktnamn på kameror, så det talar för att de kommer sätta Samsung som namn på kamerorna. Å andra sidan så har Pentax "mer cred" (som det lär heta på nusvenska) inom foto, vilket talar för att kameror och objektiv kan fortsätta att heta Pentax. En lösning kan vara att konsumentsmodellerna heter Samsung och Pentax blir namnet på retro-designade specialmodeller. Alltså ungefär som det fungerar mellan Olympus och Panasonic/Leica idag.

Nu tror jag dock inte att Samsung är intresserade av att köpa Pentax, för de har för stort intresse av att marknadsföra sitt eget märke. De ser nog gärna till att någon annan tar över, men utan att skrota samarbetet med Samsung.

Hoya har knappast ett intresse av att kalla kamerorna för Hoya, för - återigen - Pentax som namn har "mer cred".

När Sony tog över Konica-Minolta så var det en annan situation. Sony har tillverkat digitalkameror länge och de är också ett stort namn inom professionell videoutrustning, så de har "mycket cred" inom foto och bild. Därför var Sony ett mer logiskt val på kamerorna än att fortsätta med Konica-Minolta namnet.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.