Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
pentamirror vs Pentaprismasökare
- Trådstartare oXo
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Pentamirror har speglar som reflekterar bilden, medan pentaprisma är ett solitt glasprisma där bilden reflekteras i prismats kanter. Ljusförlusten blir minimal i pentaprismat medan pentamirror tar bort ca 30% av ljuset. Pentaprisma är därför ljusare och man ser bättre var skärpan ligger. Prismat gör också kameran något tyngre. Mirror används väl mest för att göra priset på kameran billigare och få ner tyngden. Men sökarbilden blir mörkare och inte lika bra.
wfrank
Aktiv medlem
Jag fotade med en lånad 30D tillsammans med min 450D förra helgen. Inte upplevde jag 450D sökare som vare sig trång eller mörk i jämförelse. Nu är 450D iofs en modernare spegelkamera än 30D är en prismakamera så det kanske är en del av svaret. Dessutom finns mer info i 450D. Kanske är prismat ytterligare förbättrat på 50D mot spegeln i 500D men testet är enkelt, gå in i en butik och kika i båda och se om du upplever skillnaden som så oftas hävdas.
j-olsson
Aktiv medlem
Vad är skillanden mellan pentamirror och Pentaprismasökare och är skillanden stor ?
Mvh Mattias
Testa gärna själv i en affär! Jämför t.ex. Nikons D5000 med D90. Jag märker ingen större skillnad.
Per Hesselgren
Aktiv medlem
Ljus sökare på DSLR och kikare
Intressant info! Det är ju gott om bägge varianterna för DSLR-sökare. Jag gissar att mirror inte användes på ASLR-tiden. Jag står och väger mellan D5100 och D7000. Jag ska fotografera fåglar med 4,5/300mm +2x konverter och då blir det rätt mörkt så det lutar åt D7000. Någon kanske vet vad detta motvsvarar på kikare?
Jag har en gammal 9x35 och vill ha en med något mer förstoring. Alternativen är 12x42 eller 12x56. Kan det vara som pentamirror versus pentaprisma?
Intressant info! Det är ju gott om bägge varianterna för DSLR-sökare. Jag gissar att mirror inte användes på ASLR-tiden. Jag står och väger mellan D5100 och D7000. Jag ska fotografera fåglar med 4,5/300mm +2x konverter och då blir det rätt mörkt så det lutar åt D7000. Någon kanske vet vad detta motvsvarar på kikare?
Jag har en gammal 9x35 och vill ha en med något mer förstoring. Alternativen är 12x42 eller 12x56. Kan det vara som pentamirror versus pentaprisma?
Graal
Avslutat medlemskap
Jag tror inte det är helt jämförbart. Takkantprismakikare och porroprismakikare har väl båda solida prisman. Förmodligen mindre ljusskillander mellan dessa båda än mellan spegelhus, respektive prismahus på SLR. Men det kanske var något anhnat du menade?
Olle
Aktiv medlem
Det har även tillverkats analoga kameror med speglar i st f prismor.Intressant info! Det är ju gott om bägge varianterna för DSLR-sökare. Jag gissar att mirror inte användes på ASLR-tiden. Jag står och väger mellan D5100 och D7000. Jag ska fotografera fåglar med 4,5/300mm +2x konverter och då blir det rätt mörkt så det lutar åt D7000. Någon kanske vet vad detta motvsvarar på kikare?
Porroprismor finns i traditionella kikare, där avståndet mellan objektiven är större än mellan okularen. Den moderna raka typen har takkantsprismor. Man får smidigare kikare med dem, men porroprismakikarna ger bättre möjlighet att bedöma avståndsskillnader p g a det större avståndet mellan objektiven.
Olle
cocuyo
Avslutat medlemskap
Intressant info! Det är ju gott om bägge varianterna för DSLR-sökare. Jag gissar att mirror inte användes på ASLR-tiden. Jag står och väger mellan D5100 och D7000. Jag ska fotografera fåglar med 4,5/300mm +2x konverter och då blir det rätt mörkt så det lutar åt D7000.
Usch, det kryper i mig, obehaglig känsla, inför "ASLR". Äldre kameror är inte "analoga", de är helt enkelt de ursprungliga kameror vi hade. Digitala kameror däremot kan vara analoga med äldre typer, exempel är Leica Digilux 3 eller Panasonic Lumix DMC-L1. Allt som inte är digitalt är inte nödvändigtvis analogt, och också digitalkameror kan vara analogoa, om än på ett annat sätt än de flesta uppfattar.
Någon kanske vet vad detta motvsvarar på kikare?
Nä, kikare är en helt annan grej. Pentaprismat kom till för att rätta den spegelvända bilden som uppstår av att man har en spegel i strålgången, den som fälls undan när bilden ska tas. För en kikare behövs inget takkantsprisma, men det finns minst tre olika sätt att vända bilden, så att den inte vissas uppochner. Det vanligaste är två prisman som är lagda mot varandra så att bilden speglas fyra gånger.
Porroprisma och blandningar med speglar har förekommit förr i kameror. T.ex Nikons Nikkorex 35 och Olympus Pen F.
En skillnad mellan speglar och prisma, till nackdel för speglar, är att den optiska vägen genom luft är längre än genom glas, och därför hamnar sökarbilden längre bort. Man får alltså större sökarbild med ett prisma än med speglar, eftersom man tittar närmre med ett kraftigare förstoringsglas.
Per Hesselgren
Aktiv medlem
Usch, det kryper i mig, obehaglig känsla, inför "ASLR". Äldre kameror är inte "analoga", de är helt enkelt de ursprungliga kameror vi hade. Digitala kameror däremot kan vara analoga med äldre typer, exempel är Leica Digilux 3 eller Panasonic Lumix DMC-L1. Allt som inte är digitalt är inte nödvändigtvis analogt, och också digitalkameror kan vara analogoa, om än på ett annat sätt än de flesta uppfattar.
Nä, kikare är en helt annan grej. Pentaprismat kom till för att rätta den spegelvända bilden som uppstår av att man har en spegel i strålgången, den som fälls undan när bilden ska tas. För en kikare behövs inget takkantsprisma, men det finns minst tre olika sätt att vända bilden, så att den inte vissas uppochner. Det vanligaste är två prisman som är lagda mot varandra så att bilden speglas fyra gånger.
Porroprisma och blandningar med speglar har förekommit förr i kameror. T.ex Nikons Nikkorex 35 och Olympus Pen F.
En skillnad mellan speglar och prisma, till nackdel för speglar, är att den optiska vägen genom luft är längre än genom glas, och därför hamnar sökarbilden längre bort. Man får alltså större sökarbild med ett prisma än med speglar, eftersom man tittar närmre med ett kraftigare förstoringsglas.
ASLR används rätt mycket på nätet, visst kan man skriva SLR med film men nån kan ju tro att man menar med filmfunktion och då blir det nåt annat...
Nu till kikare-Relativ ljusstyrka och Skymningstal är tydligen vanliga begrepp enligt kikarproffsen.se
Om jag jämför:
9x35 har RL=15,1 och S=17,7
12x42 har RL=12,3 och S=22,4
12x56 har RL=21,8 och S=25,9
en typisk marinkikare
7x50 har RL=51,0 och S=18,7
Dagtid borde nog 12x42 duga men letar man ugglor är den inte optimal
ErlandH
Aktiv medlem
Enligt min uppfattning är skillnaden avgörande. När jag själv skulle köpa min första dslr för några år sedan trodde jag att det var en Canon 400D jag skulle ha. Men när jag väl såg den irl i en butik och jämförde med storebror 40D behövdes bara en kort titt i respektive sökare för att inse att mitt kameraköp skulle bli avsevärt dyrare än jag trott.Vad är skillanden mellan pentamirror och Pentaprismasökare och är skillanden stor ?
Förmodligen är sökarna i nyare modeller (550D, 600D) bättre, å andra sidan är t ex sökaren i 7D i en helt annan klass än 40D.
Det är förstås personligt, men själv tycker jag inte det är någon större vits att gå över 10x. Även om det är extremt bra kikare så är det svårt att se fler detaljer på grund av att man inte håller kikaren helt still. Jag har gjort praktiska jämförelser mellan min 8,5x42 och en 12x50 av samma fabrikat och upplevde inte att jag vann i detaljrikedom. (Däremot skulle det bli större, tyngre och dyrare.)Jag har en gammal 9x35 och vill ha en med något mer förstoring. Alternativen är 12x42 eller 12x56. Kan det vara som pentamirror versus pentaprisma?
Per Hesselgren
Aktiv medlem
Enligt min uppfattning är skillnaden avgörande. När jag själv skulle köpa min första dslr för några år sedan trodde jag att det var en Canon 400D jag skulle ha. Men när jag väl såg den irl i en butik och jämförde med storebror 40D behövdes bara en kort titt i respektive sökare för att inse att mitt kameraköp skulle bli avsevärt dyrare än jag trott.
Förmodligen är sökarna i nyare modeller (550D, 600D) bättre, å andra sidan är t ex sökaren i 7D i en helt annan klass än 40D.
Det är förstås personligt, men själv tycker jag inte det är någon större vits att gå över 10x. Även om det är extremt bra kikare så är det svårt att se fler detaljer på grund av att man inte håller kikaren helt still. Jag har gjort praktiska jämförelser mellan min 8,5x42 och en 12x50 av samma fabrikat och upplevde inte att jag vann i detaljrikedom. (Däremot skulle det bli större, tyngre och dyrare.)
Jag växte upp med en ganska tung 7x50 kikare och bytte sedan på 70-talet till en Kowa 9x35. Den sista är ganska lätt men i regel håller jag den i höger hand, glasögonen i vänster med två fingrar som stöd för vänster objektiv. Det borde fungera för 12x42 också men troligen är 12x56 i tyngsta laget. Men om du kör med ett zoom på kameran från 85 till 120 sår ser du väl skillnad tex på en svårläst text?