Annons

pengar, pengar, pengar...?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
Hejsan pa er alla!
Jag har fått ett uppdrag dar jag ska fota 5 bilder för ett företag ( de kommer senare att läggas ut på en hemsida) och tanken var att efterbehandla bilderna ngt i photoshop.
Vid fototillfallet fick kunden se bilderna pa den digitala displayen och tyckte de var fina som de var.
kunden vill alltsa, för att göra det hela mindre kostsamt, ha bilderna så som de är, utan någon tp av efterbehandling alls.

Jag ställer mig lite frågande till detta, eftersom det inte känns helt rätt att lämna ut bilderna obearbetade.
Är detta ett vedertaget och vanligt arbetssätt, eller brukar de flesta fotografer ha som norm att efterbehandla?


MVH
sara
 
Vad menar du med efterbehandling? Ställa nivåer, beskära + usm eller kraftigare retusch?

Jag har en åsikt och ett sätt jag gör på, men kan inte säga att alla gör så generellt.
Ger kunden ett pris på fotograferingen och räknar då in att bilderna ska vara klara när jag lämnar över. Räknar med att behöva rawkonvertera, ställa nivåer och sånt efter plåtningen så klart för rawfiler lämnar man ju inte över.
Dock anser jag inte att man kan lägga på för efterbehandling ens om den behövs kraftigare (enligt fotografen) om kunden inte beställt detta. Då borde man ha tagit bilderna på ett sätt från början så att kraftigare retusch inte behövdes eller så får man fixa det ändå om man är mån om att lämna så bra bilder som möjligt.

Men som sagt, min åsikt är att man ger kunden ett pris från början och levererar det den vill ha därefter, och enligt mitt "tänk" är det aldrig rättt att tvinga på en kund extra efterbehandlingskostnader i efterhand.
Det är upp till fotografen att kunna leverera det man gjort upp.
 
sara gustavsson skrev:
Hejsan pa er alla!
Jag har fått ett uppdrag dar jag ska fota 5 bilder för ett företag ( de kommer senare att läggas ut på en hemsida) och tanken var att efterbehandla bilderna ngt i photoshop.
Vid fototillfallet fick kunden se bilderna pa den digitala displayen och tyckte de var fina som de var.
kunden vill alltsa, för att göra det hela mindre kostsamt, ha bilderna så som de är, utan någon tp av efterbehandling alls.

Jag ställer mig lite frågande till detta, eftersom det inte känns helt rätt att lämna ut bilderna obearbetade.
Är detta ett vedertaget och vanligt arbetssätt, eller brukar de flesta fotografer ha som norm att efterbehandla?


MVH
sara


Fantastiskt skicklig kund, som kan avgöra slutkvaliteten genom att titta på den digitala displayen! Tycker det låter som en fullkomligt okunnig och snål dito, och inte någon man överlåter efterbehandlingen till.

Jag har alltid arbetat enligt modellen att det som jag säljer är min kompetens att framställa bilder som fungerar i det sammanhang som kunden beskrivit.
Ibland innebär det att man under vägen får "undervisa" kunden i att det han/hon tycker är bra kanske inte betraktas så av alla deras kunder.

Att lämna ifrån mig material som jag inte är färdig/nöjd med skulle ganska snart utarma min kreativa drivkraft för det här yrket....
 
Jag förstår inte varför det skulle bli billigare för kunden att nöja sig med bilderna direkt ut ur kameran?

Nu är jag inte insatt i affärsupplägget, men jag antar att det omfattar fem stycken bilder av produkter som du ska leverera och priset för dessa är beräknat på din produktionskedja för dels själva fotograferingen och den efterföljande bildbehandlingen så att du kan uppfylla ditt leveransåttagande av fem publiceringsbara bilder i det skick kunden beställde.

Om ovanstående stämmer förstår jag inte hur kunden kan tro att fakturan kommer att bli lägre, snare din arbetsinsats som blir lägre om du vill levera bilderna direkt ur kameran.

Jag skulle leverera den produkt som kunden beställde, till det pris kunden accepterade vid beställning. Den nya produkten bild direkt ur kameran skulle jag prissätta högre, så blir den ointressant för kunden.
 
haha .. håller med thomas där .. en sådan kunskap skulle man ha .. det finns mkt man upptäcker när man slänger in biderna i burken och någon skärm kan man ju ldrig lita på .. och kunden kommer ju ändå inte märka ex någon beskärning eller nivå-inställningar eftersom denne bara sett det på skärmen ,,

mvh - Ale
 
tack for era synpunkter!

Till saken hor att vi har kommit overens om ett timpris, alltsa inte ett paketpris for 5 levererade bilder.

Dessutom samtalade vi inte om priset INNAN fototillfallet ( mycket oklokt kan jag naturligtvis konstatera idag) eftersom sjalva jobbet kom till skott valdigt hastigt. Dartill ar det en kund som jag fatt genom kontakter och vi kande val oss bada lite "obekvama" att ga narmare in pa pris, hur fånigt det än kan låta..
Förhoppningsvis ska denna erfarenhet lära mig att bli bättre förberedd i framtiden.

Vad skulle ni finna rimligt i betalning?
5 bilder som ska användas för hemsida ( bilderna ska visas i liten storlek, 2*3 cm, om det har ngn betydelse)
situationsbilder (anställda i sin arbetsmiljö),
själva fotograferingen tog inte mer än en timme och kunden vill alltså INTE ha ngn (enklare) behandling i Photoshop.

Skulle vara intressant att höra er åsikt, vad kan man använda som riktlinje?
Skulle ni ta betalt per timme/ uppdrag?

MVH
sara
 
knepig situation...
Inte en spänn under 100pix/bild iaf... +en timmes ersättning... Vet inte hur seriöst det här projektet är så det är ju helt omöjligt att ge råd i såna här fall tyvärr...
 
Pengar kommer endast på tredje plats i livet

Jag är en glad amatör, men om jag levde på mina bilder så skulle jag i din situation jobbat gratis för att klara det jobb du nämner, för bilderna blir bättre. strunta i snåljåpen som ska ha dem det är inte honom du ska tillfredställa utan dina framtida kunder. Har du då gjort ett bra jobb billigt så ramlar jobben in, och därefter höjer du priset.

Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.