Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pen tax

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Det här kanske är ett gammalt skämt, men jag fick uppleva det själv häromdagen...

En kollega kom in på mitt rum och sa:

- "Du, det var en fin norsk hund du köpt."

Jag var kanske trögare än normalt, eftersom jag inte fattade.

- "Va?"

- "Ja, det är ju en pen tax!"

Lite kul var det faktiskt :)

svar från en besserwisser

Tax heter dachs på norska, så skämtet funkar inte i verkligheten.
Men vafasen, lite kul var det.

Nu är ju en tax en Dackel på tyska, eller en Dachshund, om man skall vara lite messerschmittig.

Scheisse, L-G slog mig med en minut

Imponerande språk-kunskaper här... :)

En annan variant är ju den engelska:

pen = penna

tax = skatt

k10d = tusen 10 dollar?

Förklaringen på varför..

grävlinghunden heter TAX på Svenska måsste vara att TAX är grävande i folkets innkomst.

Annars är den ju perfekt som lavinehund........

Vi måste nog ge R. Mabo rätt ändå, för vid närmare undersökning verkar det som om tyskarna i vardagslag tappar bort -hund i slutet av Dachshund, så det blir bara Dachs kvar för tax.
I Sverige, och även utomslands, förkortar man ju inte så sällan Riesenschnauzer till bara Riesen. Antagligen samma fenomen. Detta om hundar.

Kan kanske vara läge att påminna att namnet Pentax kommer av grekiskans "penta" som betyder fem. Pentax var nämligen först (tror jag) med pentaprisma i sökarens strålgång på sina ESR (=enögd spegelreflexkamera).

Det här kanske hör hemma i forumetrubriken Annat eller på "sprakets" hemsida. Finns det andra roligheter oxå, jag kom på att dom nyaste produkterna måste komma från Sony - so ny.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar